Art-educational displacements in the Transamazônica-Xingu area as experiences of the sensitive shared toward a new sharing of the common
DOI:
https://doi.org/10.22409/poiesis.v22i38.45642Abstract
The aim of this work is to share experiences in the field of art and education, evidencing acts of displacement as experiences of sharing of the sensitive. From performing collective actions with undergraduate and high school students, using
imaging devices like photography, video, and installations. We seek to materialize possibilities and concerns in the field of political art, focusing on themes of the daily lives of local populations, bringing highlights points of tension and rupture,
in the perspective of building a new common to be shared from the perspective of the subjects who live in that territory.
Downloads
References
ALVES, N. Tecer conhecimento em rede. In: ALVES Nilda; GARCIA, Regina L. (Orgs.) O sentido da escola. 5. ed. Petropolis: DP, 2008.
ALVES, N. Sobre movimentos das pesquisas nos/dos/com os cotidianos. TEIAS: Rio de Janeiro, ano 4, n. 7-8, jan./dez. 2003.
BONDIA, J. L. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Rev. Bras. Educ. [online]. 2002, n.19, pp.20-28. ISSN 1413-2478.
ARDOINO, J. Abordagem multirreferencial (plural) das situações educativas e formativas. in: J. G. Barbosa (Coord.). Multirreferencialidade nas ciências e na educação (pp. 24-41). São Carlos: Editora da UFSCar, 1998.
CAMPBELL, Brígida. Arte para uma cidade sensível. Editora Invisíveis Produções, São Paulo, 2015.
CERTEAU, M. de. A invenção do cotidiano: artes do fazer. 16. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009. 316
CORDEIRO, L. Z.; LOPES, R.. TERRITÓRIOS DO SABER X TERRITÓRIOS DO VIVER FORMAÇÃO DOCENTE EM HETERO-ESPAÇOS NO INTERIOR DA AMAZÔNIA. PESQUISA E DEBATE EM EDUCAÇÃO, v. 25, p. 299, 2020.
DUARTE JR., J. F. O sentido dos sentidos: a educação (do) sensível. Tese (Doutorado em Educação) –Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2000.
PARENTE, F. A.; LOPES, R. S. ; MILEO, I. S. O. . Pedagogia da Alternância na Formação de Professores Extrativistas: uma experiência na Terra do Meio, em Altamira/PA. HUMANIDADES & INOVAÇÃO, v. 7, p. 63-77, 2020.
PRETTO, N. L. O desafio de educar na era digital: educações. Revista Portuguesa de Educação, 2011, v. 24, n. 1, p. 95-118, 2011
RANCIÈRE, J. A partilha do sensível –estética e política. São Paulo: Ed. 34, 2005.
RANCIÈRE, J. O espectador emancipado. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2012.
SANTOS, E.; WEBER, A. Diários on-line, cibercultura e pesquisa-formação multirreferencial. In: LIMA, S. L. et al. (Org.). Didática e prática de ensino na relação com a escola. Fortaleza: EdUECE, 2015. Livro 1, p. 1775-1786.
Disponível em: <http://www.uece.br/endipe2014/ebooks/livro1/205-%20 DI%C3%81RIOS%20ONLINE,%20CIBERCULTURA%20E%20PESQUISA-FORMA%C3%87%C3%83O%20 MULTIRREFERENCIAL.pdf>. Acesso em: 23 jan. 2020.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Leonardo zenha, Raquel Lopes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in Revista Poiésis agree to the following terms:
- The authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication. The work is automatically licensed under the Creative Commons Attribution License, which enables its sharing as long as the authorship and initial publication in this journal are acknowledged.
- Authors are allowed and encouraged to distribute online their work published in Revista Poiésis (in institutional repositories or in their own personal page), since this can generate productive interactions, as well as increase the impact and citation of the published work (See The Effect of Free Access).