The Tongue, the Hat, the Elephant and the Ram's Box: The New Imagination in Duchamp and Saint-Exupéry

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/poiesis.v22i37.45691

Keywords:

painting, photography, imagination, writing, semiotics

Abstract

The article brings together two productions from different fields, the book The Little Prince, by Antoine de Saint-Exupéry, and the work of Marcel Duchamp, especially With My Tongue on My Cheek, to treat them as tips of the same iceberg, namely the change of the historical paradigmatic sign regime referenced in the symbol for the post-historic, which has the index as reference, according to the definitions of Charles Sanders Peirce's semiotics, as well as the influence of technical images in this process, based on the analysis of Vilém Flusser, which focuses on the cultural dynamics of the West, and the resumption of the hegemony of imagination inherent in the domain of logic that produces meaning by devices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ricardo Maurício Gonzaga, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, ES, Brasil

Ricardo Maurício Gonzaga é doutor em Artes Visuais pela UFRJ e professor associado do Departamento de Artes Visuais e do Progra-ma de Pós-Graduação em Artes da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES).

References

BARTHES, Roland. A câmara clara, Nota sobre a fotografia. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.

BATAILLE, Georges. Manet. Paris: Skira, 1955.

CABANNE, Paul. Marcel Duchamp, engenheiro do tempo perdido. São Paulo: Perspectiva, 1997

CHIPP, Herschel B. Teorias da Arte Moderna. São Paulo: Martins Fontes, 1996.

COELHO, José Teixeira. Semiótica, informação e comunicação, diagrama da teoria dos signos. São Paulo: Perspectiva, 1980.

DUBOIS, Philippe. O ato fotográfico. Campinas: Papirus, 1993.

MORRIS, Charles. Fundamentos da Teoria dos Signos. São Paulo: Ed. da Universidade de São Paulo, 1976.

OWENS, Craig, Beyond Recognition – Representation, Power, and Culture. Berkeley; Los Angeles; Oxford: University of California Press, 1992.

SAINT-EXUPÉRY, Antoine de. O pequeno príncipe. Rio de Janeiro: Agir, 1985.

SANTAELLA, Lúcia; NÖTH, Winfried. Imagem, cognição, semiótica, mídia. São Paulo: Iluminuras, 1999.

VIRILIO, Paul. A máquina de visão. Rio de Janeiro: José Olympio, 1994.

Artigos

FLUSSER, Vilém. Filosofia da caixa preta: ensaios para uma futura filosofia da fotografia. Relume Dumará, 2002.

FLUSSER, Vilém. Prétextos para a Poesia, Caderno Rioarte, ano 1, n. 3, 1985.

FLUSSER, Vilém. Texto/ Imagem enquanto Dinâmica do Ocidente. Caderno Rioarte, ano 2, n. 5, 1996

KRAUSS, Rosalind. Notes on the Index. In: The Originality of the Avant-Garde and Other Modernist Myths, The MIT Press, 1986.

Published

2021-01-01

How to Cite

Gonzaga, R. M. (2021). The Tongue, the Hat, the Elephant and the Ram’s Box: The New Imagination in Duchamp and Saint-Exupéry. REVISTA POIÉSIS, 22(37), 331-352. https://doi.org/10.22409/poiesis.v22i37.45691