Czech Beads as Art in the Amazon? – Production of Bodies and Beauty in the Indigenous Guiana
DOI:
https://doi.org/10.22409/poiesis.v22i37.47271Keywords:
beads, body, TiriyóAbstract
Based on the uses and circulation of beads between the inhabitants of the Parque do Tumucumaque and Rio Paru d'Este Indigenous Reserves (Tiriyó, Katxuyana, Wayana, Aparai), located in the north of Pará, I indicate the importance of everyday life and the alterity in the aesthetics of these Amazonian peoples. – and how this experience impacts beyond the Amazon. Mobilizing elements of the history and cosmology of the peoples of the region, I bring elements that can contribute to debates about authorship, cultural transformations and the role of women in the production of bodies and arts. This article was prepared based on bibliographic and ethnographic research, including a visit to the collection of the Museu Paraense Emílio Goeldi.
Downloads
References
APITIKATXI; APIWA; IEPÉ. Plano de Gestão Territorial e Ambiental das Terras Indígenas Parque do Tumucumaque e Rio Paru d’Este. São Paulo: Instituto de Pesquisa e Formação Indígena (Iepé), 2018.
BLAIR, Elliot; PENDLETON, Lorran; FRANCIS JR., Peter. The Beads of St. Catherine’s Island. Nova York: Anthropological Papers of The American Museum of Natural History, 2009. (The Archaeology of Mission Santa Catalina de Guale, 5)
BOAS, Franz. Arte Primitiva. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014 [1927].
CREVAUX, Jules. Voyages dans l’ Amérique du Sud. Revised Second Edition. [S. l.]: Librairie Hachette et Cie., 1883. Disponível em https://archive.org/details/voyagesdanslam00crevuoft/page/11. Acesso em 1/10/2019.
DUBIN, Lois Sherr. The History of Beads: From 30,000 B.C. to the Present. Nova York: Harry N. Abrams, 1987.
FRIKEL, Protásio. Classificação lingüistico-etnologia das tribos indígenas do Pará setentrional e zonas adjacentes. Revista de Antropologia, São Paulo, v. 6, n. 2, p. 113, 1958.
GALLOIS, Dominique Tilkin. Kusiwa: pintura corporal e arte gráfica wajãpi. Rio de Janeiro: Museu do Índio: Fundação Nacional do Índio (Funai): Conselho das Aldeias Wajápi (APINA): CTI/Núcleo de História Indígena e do Indigenismo (NHII) da Universidade de São Paulo, 2002.
GALLOIS, Dominique Tilkin (Org.). Redes de Relações nas Guianas. São Paulo: Humanitas; Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (Fapesp), 2005.
GALLOIS, Dominique Tilkin. Donos, Detendores e Usuários Da Arte Gráfica Kusiwa. Revista de Antropologia, v. 55, n. 1, São Paulo, 2012. Disponível em http://www.revistas.usp.br/ra/article/view/46956. Acesso em 1/10/2019.
GELL, Alfred. A rede de Vogel: armadilhas como obras de arte e obras de arte como armadilhas. Arte e Ensaios, Rio de Janeiro, v. 8, n. 8, p. 174-191, 2001.
GRUPIONI, Denise Fajardo. Sistema e mundo da vida tarëno: um “Jardim de veredas que se bifurcam” na paisagem guianesa. 2002. Tese (Doutorado em Antropologia Social) - Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2002.
GRUPIONI, Denise Fajardo. Tempo e espaço na Guiana Indígena. In GALLOIS, Dominique Tilkin (Org.). Redes de Relações nas Guianas. São Paulo: Humanitas: Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (Fapesp), 2005.
GRUPIONI, Denise Fajardo. Arte Visual Tiriyó e Kaxuyana: padrões de uma estética ameríndia. São Paulo: Instituto de Pesquisa e Formação Indígena (Iepé), 2009.
GRUPIONI, Denise Fajardo; OLIVEIRA, Cecília de Santarém Azevedo de. Corporalidades e saberes que informam concepções ameríndias de “gente”. Coletânea Redes Ameríndias, São Paulo, [s. n.], 2012.
GRUPIONI, Denise Fajardo. Tiriyó/Katxuyana: os fios, as contas e as gotas. In LAGROU, Elsje (Org.). Catálogo da Exposição No Caminho da Miçanga: um mundo que se faz de contas. Rio de Janeiro: Museu do Índio: Fundação Nacional do Índio (Funai), 2016, p. 185-194.
KARKLINS, Karlis; SPRAGUE, Roderick. Glass Trade in North America: an annotated bibliography. Nova York: Springer New York, 1972.
INSTITUTO DO PATRIMÔNIO HISTÓRICO E ARTÍSTICO NACIONAL. Arte Kusiwa: pintura corporal e arte gráfica Wajãpi. Brasília: IPHAN, 2008.
LAGROU, Elsje (Org.). No caminho da miçanga: um mundo que se faz de contas. Rio de Janeiro: Museu do Índio: Fundação Nacional do Índio (Funai), 2016.
LÉVI-STRAUSS, Claude. Histoire de Lynx. Paris: Plon, 1991.
OLIVEIRA, Cecília de Santarém Azevedo de. Fios e tramas de miçangas: tecendo relações na Guiana Indígena. 2019. Dissertação (Mestrado em Antropologia Social) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2019. doi: 10.11606/D.8.2020.tde-13052020-190232. Acesso em 28/7/2020.
SCHOEPF, Daniel. Le japu faiseur de perles: Un mythe des Indiens Wayana Aparai du Bresil. [S. l.]: Musee d’Ethnographie, 1976.
SEEGER, Anthony; DA MATTA, Roberto; VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. A construção da pessoa nas sociedades indígenas brasileiras. Boletim do Museu Nacional, Rio de Janeiro, n. 32, p. 2-19, 1979.
TARDE, Gabriel. Monadologia e sociologia e outros ensaios. São Paulo: Cosac Naify, 2007.
VAN VELTHEM, Lúcia Hussak. O Belo é a Fera: a estética da predação e da produção entre os Wayana. Lisboa: Museu Nacional de Etnologia Assirio & Alvim, 2003. Disponível em http://www.livrariacultura.com.br/p/o-belo-e-a-fera-1347634. Acesso em 19/8/2015.
VAN VELTHEM, Lúcia Hussak; LINKE, Iori. Livro da Arte Gráfica Wayana e Aparai. [S. l.]: Museu do Índio: Fundação Nacional do Índio (Funai): Instituto de Pesquisa e Formação Indígena (Iepé), 2010. Disponível em https://www.academia.edu/35514408/LIVRO_DA_ARTE_GRAFICA_WAYANA_E_APARAI. Acesso em 30/9/2019.
VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. A inconstância da alma selvagem. São Paulo: Ubu Editora, 2002.
VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. Metafísicas canibais: Elementos para uma antropologia pós-estrutural. São Paulo: Ubu Editora, 2018.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Cecília de Santarém Azevedo de Oliveira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in Revista Poiésis agree to the following terms:
- The authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication. The work is automatically licensed under the Creative Commons Attribution License, which enables its sharing as long as the authorship and initial publication in this journal are acknowledged.
- Authors are allowed and encouraged to distribute online their work published in Revista Poiésis (in institutional repositories or in their own personal page), since this can generate productive interactions, as well as increase the impact and citation of the published work (See The Effect of Free Access).