“Belinografization", telecinema, and videocinema

Authors

  • Adriano Carvalho Araujo e Sousa Universidade Federal de São Carlos, Brasil https://orcid.org/0000-0002-9180-2409
  • André Gaudreault Universidade de Montreal, Canadá
  • Philippe Marion Universidade Católica de Louvain, Bélgica

DOI:

https://doi.org/10.22409/poiesis.v23i40.50393

Keywords:

Belinógrafo; cinema; digital; televisão; vídeo

Abstract

The arrival of television is the event which set in motion one of the greatest “existential” crises the cinema has known – a crisis which is barely coming to an end now that the supremacy of “videocinema” (defined as a phenomenon which brings together everything pertaining to this cinema, located outside the classical framework delineated by projection) is ensured by the domination of the digital over all audiovisual media. The authors of this article, after having associated this “videocinema” with a possible “third birth” of cinema, with reference to debate around the “telecinema” of the 1940s and 50s, propose to raise up the bélinographe (one of the earliest devices for transmitting photographs across distances in a fast and simple manner) as an emblematic benchmark for understanding television, videography and, more broadly, the digital image as part of an “archaeology of the desconstructed image.”

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Author Biographies

Adriano Carvalho Araujo e Sousa, Universidade Federal de São Carlos, Brasil

Adriano Carvalho Araujo e Sousa é pós-doutorando em Estudos de Literatura na UFSCAR e autor de Poética de Júlio Bressane (Educ/Fapesp, 2015).

André Gaudreault, Universidade de Montreal, Canadá

André Gaudreault é professor da Universidade de Montreal e dirige o Grafics (Grupo de Pesquisas sobre o Advento e a Formação das Instituições Cinematográficas e Cênicas), bem como a revista Cinémas e a seção canadense da parceria internacional TECHNÈS. É autor de vários livros sobre cinema, entre os quais La fin du cinéma? Un média em crise à l’ère du numérique (O fim do cinema? Uma mídia em crise na era do digital, 2013), com Philippe Marion;  organizou outros como Techniques et technologies du cinéma (Técnicas e tecnologias do cinema), com Martin Lefebvre, onde foi originalmente publicado este artigo.

Philippe Marion, Universidade Católica de Louvain, Bélgica

Philippe Marion é professor na Universidade Católica de Louvain. Conduz pesquisas nos campos da narratologia midiática e da análise comparada de mídias e de discursos midiáticos. Membro fundador do Observatório da narrativa midiática (ORM) e da Escola de jornalismo de Louvain (EJL), suas publicações internacionais abordam o estudo das narrativas em imagens, a compreensão da cultura e dos gêneros midiáticos contemporâneos, assim como a genealogia das mídias.

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Published

2022-07-01

How to Cite

Sousa, A. C. A. e, Gaudreault, A. ., & Marion, P. . (2022). “Belinografization", telecinema, and videocinema. REVISTA POIÉSIS, 23(40), 230-245. https://doi.org/10.22409/poiesis.v23i40.50393