The Use of Videos in the Dramaturgical Construction Odisseia 116
DOI:
https://doi.org/10.22409/poiesis.v23i40.53083Keywords:
video; dramaturgy; presence; autobiographyAbstract
This article discusses the theoretical and practical questions that videos of interviews and landscapes raise for the dramaturgy Odisseia 116. As a methodology, I am inspired by aspects of theatrical genetics. I take into account the fact that videos are essential documents for the realization of the project in their potential of material archive of the process, expanding the idea of dramaturgy. In a second moment, I reflect on dramaturgical forms in contemporary theater that go beyond the word.
Downloads
References
AUSLANDER, Philip. Digital Liveness: A Historico-Philosofical Perspective. PAJ: A Journal of Performance and Art, v. 34, n. 3, p. 3-11, set. 2012.
BERNSTEIN, Ana. Performance, tecnologia e presença: The Builders Association. Revista Sala Preta, v. 17, n. 1, p. 400-419, 2017.
BULHÕES-CARVALHO, Ana Maria de. Longe é um lugar que não existe: discussão de portas abertas entre (novo) teatro e (novas) tecnologias. Revista Moringa artes do espetáculo. João Pessoa, v.. 2, n. 1, p. 61-70, jan./jun. de 2011.
COSTA, Felisberto Sabino da; SILVA, Ipojucan Pereira da. Olhares sobre a ausência/presença: teatro e tecnologia. Art Research Journal, v. 3, n. 1, p. 80-91, jan./jun. 2016.
DIXON, Steve. Digital Performance: A History of New Media in Theater, Dance, Performance Art, and Installation. Cambridge, Massachusetts; Londres: The MIT Press, 2007.
GRÉSILLON, Almuth; MERVANT-ROUX, Marie-Madeleine; BUDOR, Dominique. Por uma Genética Teatral: premissas e desafios. Revista Brasileira de Estudos da Presença, Porto Alegre. v. 3, n. 2, maio/ago., p. 379-403, 2013.
ISAACSSON, Marta. Cruzamentos Históricos: Teatro e tecnologia de imagem. Revista ArtCultura, Uberlândia, v. 13, n. 23, p. 7-22, jul.-dez. 2011.
LOPES, C. Q. Aspectos cartográficos das peças Odisseia 116 e BR3. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 42, p. 1-21, 2021. Disponível em https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20165. Acesso em 21/12/2021.
LOPES, C. Q. Reflexões sobre paisagens e fotografias da Odisseia 116. Conceição/Conception, Campinas, v. 10, n. 00, p. e021008, 2021. Disponível em https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conce/article/view/8665649. Acesso em 28/11/2021.
LOPES, Cleilson Queiroz. O Trauma e a Cicatriz na Escrita da Odisseia 116. Revista Cena, Porto Alegre, n. 33, p. 86-98, jan./abr. 2021. Disponível em https://seer.ufrgs.br/cena/article/view/105692
LOPES, Cleilson Queiroz. Odisseia 116. Dramaturgia. 2017. Manuscrito inédito.
MACHADO, Arlindo. Arte e Mídia. 3ª edição. Rio de Janeiro: Editora Zahar, 2010.
MACHADO, Arlindo. O vídeo e sua linguagem. Revista USP – Dossiê. 1993.
MARRANCA, Bonnie. Performance como Design: A midiaturgia de Firefall de John Jesurun. Revista O Percevejo, v. 5, n. 1, jan./jul. 2013. (Tradução: Ana Bernstein).
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Cleilson Queiroz Lopes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in Revista Poiésis agree to the following terms:
- The authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication. The work is automatically licensed under the Creative Commons Attribution License, which enables its sharing as long as the authorship and initial publication in this journal are acknowledged.
- Authors are allowed and encouraged to distribute online their work published in Revista Poiésis (in institutional repositories or in their own personal page), since this can generate productive interactions, as well as increase the impact and citation of the published work (See The Effect of Free Access).