Shards of god, shards of house, and shards of refusal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/poiesis.v23i40.54882

Keywords:

metabolism; chorus; choreography; Ricardo Aleixo; sculpture

Abstract

This academic report reflects the notions of metabolism, choreography and epidemic (whether HIV in the 1980s or Covid in the 2020s) on the videographic work Einstein Remix, by Diambe da Silva, created from the poem of the same name by Ricardo Aleixo, which is its raw material. Unfoldings on the implicit thought of the Ubuntu philosophy and André Lepecki's concept of choreopolitics follow from this work, which ends up creating other poems through the practice of error.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Diambe da Silva , Artista independente, Brasil

Diambe da Silva (1993, RJ) é artista visual e tem um corpo de trabalho marcado pelo uso de matérias vivas, sendo recorrente o recurso de tecidos, raízes alimentares amefricanas, gravuras e coreografias que relacionam arquiteturas com movimentos espontâneos em elaborações plurais. Sua poética resulta em estruturas móveis, esculturas vivas, desenhos de fogo, mantos e outras variantes. Participou da exposição Carolina Maria de Jesus: um Brasil para os brasileiros no Instituto Moreira Sales (org. Helio Menezes e Raquel Barreto), Imagens que não se conformam no Museu de Arte do Rio (org. Marcelo Campos e Paulo Knauss), Os monstros de Babaloo, na galeria FDAG (org. Victor Gorgulho) e montou sua primeira exposição individual Ampla curva de coisa viva no Centro Cultural São Paulo.

References

ALEIXO, Ricardo. Pesado demais para a ventania. São Paulo: Editora Todavia, 2018.

ALEIXO, Ricardo; SOUZA, Helton. Vereda literária, 2002, disponível em https://www.youtube.com/watch?v=VxhtykUPTA4. Acesso em 9/4/2021.

BENJAMIN, Walter. Pequena história da fotografia. In: Magia e técnica, arte política. São Paulo: Editora Brasiliense, 1993, p. 91-106.

EIGEN, Manfred. O que sobrará da biologia do século XX? In MURPHY, Michael P.; O’NEAL, Luke A. J. (Org.). O que é a vida? São Paulo: UNESP, 1997.

FRANCE, David. How to survive a plague, 104’, Estados Unidos, 2012.

JOTA, Fernando. Os Antirretrovirais através da história, da descoberta até os dias atuais. Rio de Janeiro: FIOCRUZ, 2011.

LEPECKI, André. Choreopolice and Choreopolitics: or, the task of the dancer. The Drama Review, v. 4, p. 20, Massachusetts Institute of Technology, 2013. Disponível em https://direct.mit.edu/dram/article/57/4%20(220)/13/42769/Choreopolice-and-Choreopolitics-or-the-task-of-the. Acesso em 9/4/2021.

MOMBAÇA, Jota. O mundo é meu trauma. Piseagrama, Belo Horizonte, n. 11, p. 20-25, 2017. Acesso em 9/4/2021.

SILVA, Diambe. Pivô entrevista Diambe, 2021. Disponível em https://www.pivo.org.br/blog/pivo-entrevista-diambe-da-silva/. Acesso em 9/4/2021.

TAYLOR, Diana. Politics of presence. Durham: Duke University Press, 2020.

RAMOSE, Mogobe B. African Philosophy through Ubuntu. Harare: Mond Books, 1999, p. 49-66.

VERNANT, Jean-Pierre; VIDAL-NAQUET, Pierre. Mito e Tragédia na Grécia Antiga. São Paulo: Perspectiva, 2014.

Published

2022-07-01

How to Cite

da Silva , D. . (2022). Shards of god, shards of house, and shards of refusal. REVISTA POIÉSIS, 23(40), 14-28. https://doi.org/10.22409/poiesis.v23i40.54882