The Silence contains time

Authors

  • Mara Rúbia Sant’Anna Universidade do Estado de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.22409/poiesis.v24i41.59033

Abstract

According to Jacques Rancière (2012) all images have a power that stems from their double condition of “brute sensitive presence” and “discourse ciphering a story” (p. 20). Such a condition operates its own regime that articulates the visible and the sayable, so that one sees beyond what is shown and one thinks, deduces and speaks even without words or subtitles to restrict the image's power of expression. From the articulation between what is seen and what is said, a visual narrative is imposed. However, the charm of the photographic series that follows derives from how much what is shown, the referents of a landscape, impose silence, which does not avoid thinking, deducing and even speaking, however, the motto of this silence summons a distant time, a time of which nothing has to be said. There is only the feeling that “there was”. What? It doesn't matter.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mara Rúbia Sant’Anna, Universidade do Estado de Santa Catarina

Doutora em História (UFRGS, 2005), com pós doutoramento em História ( Université de Strasborug , 2011) e em Artes Visuais (UFRJ, EBA, 2017). Professora titular da Universidade do Estado de Santa Catarina, membro permanente do Programa de Pós graduação em Artes Visuais. Lidera o grupo de pesquisa “Artes, Moda, Ensino e Sociedade”, pertencente ao LabMAES . Tem diversos livros publicados e orienta mestrado e doutorado na linha de pesquisa Ensino das Artes Visuais. As pesquisas que dirige e realiza se ocupam da dimensão discursiva das imagens nos diversos campos da cultura visual e, sobretudo, no ensino das artes a partir de uma perspectiva complexa, transdisciplinar e da pedagogia dos afetos/dos saberes sensíveis. Após anos se ocupando das imagens e produzindo narrativas visuais por meio da fotografia, traz a público o mais recente trabalho de pesquisa visual, sensibilidade aguçada e encantamento pelo mundo por meio das fotografias que formam a série “O silêncio contém o tempo”.

References

RANCIÈRE, Jacques. O destino das Imagens. Tradução Mônica Costa Netto; organização Tadeu Capistrano. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

Published

2023-06-30

How to Cite

Rúbia Sant’Anna, M. (2023). The Silence contains time. REVISTA POIÉSIS, 24(41), 142-155. https://doi.org/10.22409/poiesis.v24i41.59033