Self writings in multiple cartographies: Literature and education: poetic images in narratives
DOI:
https://doi.org/10.22409/poiesis.v24i41.59035Keywords:
Self-writing., Alterity., Literature., Poetry., Clarice Lispector.Abstract
In the present text I develop reflections on the ontological importance of the writings of self for me and my students
inspired mainly by the poetic writings of Clarice Lispector and dialoguing theoretically with authors such as Deleuze, Guatarri, Baudelaire, Rolnik and Larrosa.
Downloads
References
ARFUCH, Leonor. O espaço biográfico. Tradução: Paloma Vidal. Rio de Janeiro, EdUERJ, 2010.
BARROS, Manoel de. Livro sobre nada. 8a.ed. Rio de Janeiro: Record, 2000.
BONDÍA, Jorge Larrosa. "Notas sobre a experiência e o saber da experiência". Revista Brasileira de Educação. v.26, n.9, p.20-9, 2002.
COLLOT, Michel. "O Outro no Mesmo". Alea. Estudos Neolatinos. vol.8. número 1. Rio de Janeiro: Janeiro-Junho de 2006. p.29-38. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S1517-106X2006000100003. Acesso em 15 set. 2015.
DELEUZE, Gilles e GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. vol. 3 São Paulo: Editora 34, 1996.
FOUCAULT, Michel. "A ética do cuidado de si como prática da liberdade". In: Ditos e Escritos V - Ética, Sexualidade, Política. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1984.
HELENA, Lucia. "A problematização da narrativa em Clarice Lispector". Hispania, Vol.75, No. 5 (Dec., 1992), pp. 1164-1173.
LARROSA, Jorge. "Experiência e alteridade em educação". Revista Reflexão e Ação. Santa Cruz do Sul, v.19, n.2, jul./dez. 2011.
LISPECTOR, Clarice. Água Viva. Rio de Janeiro. Rocco, 1998.
LISPECTOR, Clarice. Felicidade clandestina. Rio de Janeiro: Rocco, 1998.
LISPECTOR, Clarice. A descoberta do mundo. Crônicas. Rio de Janeiro: Rocco, 1998.
MAGGI, Noeli Reck e MORALES, Renata Santos. "A leitura como caminho para a alteridade". Cerrados. Revista do Programa de Pós-Graduação em Literatura, número 40, ano 24. Brasília. 2015. p. 277-287.
ROLNIK, Suely. Cartografia sentimental: transformações contemporâneas do desejo. Porto Alegre: Sulina; Editora da UFRGS, 2006.
ROMAGNOLI, Roberta Carvalho. "A cartografia e a relação pesquisa e vida". Psicologia e sociedade; 21 (2): 166-173, 2009.
ROSA, J. G. Primeiras Estórias. 6. ed. Rio de Janeiro: J. Olympio, 1972.
ROSA, João Guimarães. “A terceira margem do rio”. In: ______. Ficção completa: volume II. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1994, p. 409-413.
SARAMAGO, José. O conto da ilha desconhecida. 20a. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.
SILVA, Alex Sander da. "Subjetividade, alteridade e educação: aproximações entre Adorno e Levinas". Conjectura. Filosofia.
Educação., Caxias do Sul, v.19, no.1, pp.123-138, jan./abr.2014.
SILVEIRA, Marília e FERREIRA, Lígia Hecker. "Escritas de si, escritas do mundo: um olhar clínico em direção à escrita". Athenea Digital, 2013.13 (3), 243-263. Disponível em http://dx.doi.org/10.5565/rev/athenead/v13n3.1187. Acesso em 20 jun. 2015.
THONES, Ana Paula Bellochio e PEREIRA, Marcelo de Andrade. "Um Entre o Outro e Eu: do estranho e da alteridade na educação". Educação e Realidade. Porto Alegre, v.38, n 2, p. 501-520, abr./jun. 2013. Disponível em: http://www.ufrgs.br/edu_
realidade. Acesso em 15 jun. 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ana Lucia Soutto Mayor
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in Revista Poiésis agree to the following terms:
- The authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication. The work is automatically licensed under the Creative Commons Attribution License, which enables its sharing as long as the authorship and initial publication in this journal are acknowledged.
- Authors are allowed and encouraged to distribute online their work published in Revista Poiésis (in institutional repositories or in their own personal page), since this can generate productive interactions, as well as increase the impact and citation of the published work (See The Effect of Free Access).