Self writings in multiple cartographies: Literature and education: poetic images in narratives

Authors

  • Ana Lucia Soutto Mayor Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio

DOI:

https://doi.org/10.22409/poiesis.v24i41.59035

Keywords:

Self-writing., Alterity., Literature., Poetry., Clarice Lispector.

Abstract

In the present text I develop reflections on the ontological importance of the writings of self for me and my students
inspired mainly by the poetic writings of Clarice Lispector and dialoguing theoretically with authors such as Deleuze, Guatarri, Baudelaire, Rolnik and Larrosa.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Lucia Soutto Mayor, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio

Membro da Sociedade Brasileira de Cinema e Audiovisual (SOCINE) e da Sociedade Brasileira da História da Ciência (SBHC). Tem larga experiência na área de Letras, atuando principalmente nos seguintes temas: literatura e cinema brasileiros, narrativa poética em sua interface com a filosofia e educação, dedicando-se também a pesquisas acerca das relações entre arte e ciência e sobre essas relações em processos formativos no Ensino Médio e em outros níveis de ensino. E-mail: alsoutto.mayor@gmail.com. Lattes: http://lattes.cnpq.br/9977343870352869.

References

ARFUCH, Leonor. O espaço biográfico. Tradução: Paloma Vidal. Rio de Janeiro, EdUERJ, 2010.

BARROS, Manoel de. Livro sobre nada. 8a.ed. Rio de Janeiro: Record, 2000.

BONDÍA, Jorge Larrosa. "Notas sobre a experiência e o saber da experiência". Revista Brasileira de Educação. v.26, n.9, p.20-9, 2002.

COLLOT, Michel. "O Outro no Mesmo". Alea. Estudos Neolatinos. vol.8. número 1. Rio de Janeiro: Janeiro-Junho de 2006. p.29-38. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S1517-106X2006000100003. Acesso em 15 set. 2015.

DELEUZE, Gilles e GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. vol. 3 São Paulo: Editora 34, 1996.

FOUCAULT, Michel. "A ética do cuidado de si como prática da liberdade". In: Ditos e Escritos V - Ética, Sexualidade, Política. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1984.

HELENA, Lucia. "A problematização da narrativa em Clarice Lispector". Hispania, Vol.75, No. 5 (Dec., 1992), pp. 1164-1173.

LARROSA, Jorge. "Experiência e alteridade em educação". Revista Reflexão e Ação. Santa Cruz do Sul, v.19, n.2, jul./dez. 2011.

LISPECTOR, Clarice. Água Viva. Rio de Janeiro. Rocco, 1998.

LISPECTOR, Clarice. Felicidade clandestina. Rio de Janeiro: Rocco, 1998.

LISPECTOR, Clarice. A descoberta do mundo. Crônicas. Rio de Janeiro: Rocco, 1998.

MAGGI, Noeli Reck e MORALES, Renata Santos. "A leitura como caminho para a alteridade". Cerrados. Revista do Programa de Pós-Graduação em Literatura, número 40, ano 24. Brasília. 2015. p. 277-287.

ROLNIK, Suely. Cartografia sentimental: transformações contemporâneas do desejo. Porto Alegre: Sulina; Editora da UFRGS, 2006.

ROMAGNOLI, Roberta Carvalho. "A cartografia e a relação pesquisa e vida". Psicologia e sociedade; 21 (2): 166-173, 2009.

ROSA, J. G. Primeiras Estórias. 6. ed. Rio de Janeiro: J. Olympio, 1972.

ROSA, João Guimarães. “A terceira margem do rio”. In: ______. Ficção completa: volume II. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1994, p. 409-413.

SARAMAGO, José. O conto da ilha desconhecida. 20a. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.

SILVA, Alex Sander da. "Subjetividade, alteridade e educação: aproximações entre Adorno e Levinas". Conjectura. Filosofia.

Educação., Caxias do Sul, v.19, no.1, pp.123-138, jan./abr.2014.

SILVEIRA, Marília e FERREIRA, Lígia Hecker. "Escritas de si, escritas do mundo: um olhar clínico em direção à escrita". Athenea Digital, 2013.13 (3), 243-263. Disponível em http://dx.doi.org/10.5565/rev/athenead/v13n3.1187. Acesso em 20 jun. 2015.

THONES, Ana Paula Bellochio e PEREIRA, Marcelo de Andrade. "Um Entre o Outro e Eu: do estranho e da alteridade na educação". Educação e Realidade. Porto Alegre, v.38, n 2, p. 501-520, abr./jun. 2013. Disponível em: http://www.ufrgs.br/edu_

realidade. Acesso em 15 jun. 2015.

Published

2023-06-30

How to Cite

Soutto Mayor, A. L. . (2023). Self writings in multiple cartographies: Literature and education: poetic images in narratives. REVISTA POIÉSIS, 24(41), 169-182. https://doi.org/10.22409/poiesis.v24i41.59035