Towards a critical-editorial theory: authorship, mediation, and posterity

Authors

  • Jerónimo Pizarro Universidad de los Andes

DOI:

https://doi.org/10.22409/abriluff.v17i34.67187

Keywords:

Editorial criticism, Autorship, Posthumous edition, Textual criticism, Editorial agency

Abstract

The posthumous publication of authors such as Konstantinos Kavafis, Fernando Pessoa, and Macedonio Fernández, highlights the active role of editorial agency in shaping literary works. Over the centuries, textual criticism has grappled with textual instability and the complex relationship between authorship and editing. The notion of “work” becomes problematic in the face of multiple versions and editorial interventions, challenging the boundaries between production and reception, archive and interpretation. This article explores editorial criticism and its relationship with literary criticism, and textual materiality, considering the impact of cultural and institutional transformations on the circulation and preservation of texts, with special attention to the Colección Archivos editions and their methodological principles.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Jerónimo Pizarro, Universidad de los Andes

    Professor, tradutor, crítico e editor, Jerónimo Pizarro é o responsável pela maior parte das novas edições e novas séries de textos de Fernando Pessoa publicadas em Portugal desde 2006. Professor da Universidade dos Andes, titular da Cátedra de Estudos Portugueses do Instituto Camões na Colômbia e Prémio Eduardo Lourenço (2013), Pizarro foi o comissário da visita de Portugal à FILBo (Bogotá, 2013) e à Fiesta del Libro (Medellín, 2022). Edita a revista Pessoa Plural – A Journal of Fernando Pessoa Studies.

References

BALDERSTON, Daniel. Borges, las sucesivas rupturas. In: In Memoriam Jorge Luis Borges, editado por Rafael Olea Franco. México: El Colegio de México, 2008, pp. 19-35.

BARTHES, Roland. La mort de l’auteur. In: Le bruissement de la langue. Essais critiques IV. Paris: Editions du Seuil, [1968] 1984, pp. 63-69.

BERARDINELLI, Cleonice; Castro, Ivo. Defesa da Edição Crítica de Fer¬nando Pessoa. Lisboa: [Imprensa Nacional-Casa da Moeda], 1993.

BIASI, Pierre-Marc de. Je donne tous mes manuscrits…, Genesis, 45, 2017, em linha: 15 de dez. de 2018, http://journals.openedition.org/genesis/2968; DOI: https://doi.org/10.4000/genesis.2968

BORNSTEIN, George (ed.). Representing Modernist Texts: editing as interpretation. Ann Arbor, Mich.: The University of Michigan Press, 1991.

CASTRO, Ivo. Editar Pessoa. Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda, 1990.

CASTRO, Ivo, João DIONÍSIO, José Nobre da SILVEIRA y Luís PRISTA. Eliezer: ascensão e queda de um romance pessoano. In: Revista da Biblioteca Nacional, 2, VII, 1, jan.-jun.: 75-136, 1992.

CHARTIER, Roger (ed.). ¿Qué es un texto? Madrid: Círculo de Bellas Artes, 2006. Transcrições revistas de um encontro com Roger Chartier, em 21 de novembro de 2005.

COELHO, Jacinto do Prado. Diversidade e Unidade em Fernando Pessoa. Lisboa: Verbo, 1949.

COLLA, Fernando (coord.). Archivos. Cómo editar la literatura latinoa¬mericana del siglo XX. Paris: CRLA-Archivos, 2005.

DEPPMAN, Jed, Daniel Ferrer y Michael Groden (eds.). Genetic Criticism. Text and Avant-textes. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 2004.

ESPAGNE, Michel. De l’archive au texte. Recherches d’histoire génétique. Paris: PUF, 1998.

ESPAGNE, Michel. La question de la légitimation dans l’utilisation des manuscrits. In: De la genèse du texte littéraire. Manuscrit, texte, auteur, critique. Memórias do Colóquio franco-soviético, 8-9 outubro 1987. Textos reunidos por Almuth Grésillon. Tusson: Du Lérot, 1988, pp. 67-81.

FOUCAULT, Michel. Qu’est-ce qu’un auteur? In: Bulletin de la Société française de philosophie, setembro, 1969, pp. 73-104.

GALHOZ, Maria Aliete. O Equívoco de Coelho Pacheco. In: As Mãos da Escrita. 25 anos do Arquivo de Cultura Portuguesa Contemporânea. DUAR¬TE, Luiz Fagundes; OLIVEIRA, António Braz (Org.). Lisboa: Biblioteca Nacional de Portugal, 2007, pp. 374-377.

GOLDIN, Jeanne. Les comices agricoles de Gustave Flaubert. Transcrip¬tion intégrale et genèse dans le manuscrit g 223 – I Etude génétique – II Transcription. Genève: Librairie Droz, 1984.

HAY, Louis (org.). Carnets d’écrivains 1. Hugo, Flaubert, Proust, Valéry, Gide, du Bouchet, Pérec. Paris: Centre National de la Recherche Scienti¬fique, 1990.

HAY, Louis y Péter NAGY (eds.). Avant-texte, texte, après-texte. Colóquio internacional de textologia, realizado em Mátrafüred, Hungria, 1978. Paris: Editions du CNRS; Budapest: Akadémiai Kiadó, 1982.

JENNY, Laurent. Genetic Criticism and its Myths. In: Yale French Studies, 89 (“Drafts”), 1996, pp. 9-25.

LOPES, Teresa Rita. A crítica da edição crítica. In: Colóquio-Letras, 125/126, julho-dezembro, 1992, pp. 199-218.

MARTINS, Fernando Cabral. Editar Bernardo Soares. In: Colóquio-Letras, 155-156, janeiro-junho, 2000, pp. 220-225.

MCGANN, Jerome. A Critique of Modern Textual Criticism. Chicago: University of Chicago Press, 1983. Publicação posterior: Charlottesville: University Press of Virginia, 1992.

MCGANN, Jerome. The Textual Condition. Princeton: Princeton Univer¬sity Press, 1991.

NEMÉSIO, Jorge. Os Inéditos de Fernando Pessoa e os critérios do Dr. Gaspar Simões, com seis poemas inéditos de Fernando Pessoa e seus heterónimos: Ricardo Reis e Vicente Guedes. Lisboa: Eros, 1957.

PAES, Sidónio de Freitas Branco. Livro do Desassossego. Reflexões de um leitor pessoano sobre várias versões. In: Colóquio-Letras, 155-156, janei¬ro-junho, 2000, pp. 193-215.

PIZARRO, Jeronimo. From FitzGerald’s Omar to Pessoa’s Rubaiyat. In: Fernando Pessoa’s Modernity Without Frontiers, organizado por Mariana Gray de Castro. Woodbridge: Tamesis, 2013, pp. 87-100.

PIZARRO, Jeronimo. Ler Pessoa. Lisboa: Tinta-da-china, 2018.

PIZARRO, Jeronimo. Pessoa e Khayyam. In: Pessoa existe? Lisbon: Atica, 2012, pp. 127-149.

PIZARRO, Jeronimo. The Stars Are as Variable as the Lines: Fernando Pessoa’s Works Considered from the Perspective of Editorial Agency. In: Revista do CESP, v. 40, n. 64, Belo Horizonte, 2020, pp. 15-35.

SEGALA, Amos y Giuseppe TAVANI (coord.). Littérature Latino-amé¬ricaine et des Caraïbes du XXème siècle. Théorie et pratique de l’édition critique. Roma: Bulzoni, 1988.

STILLINGER, Jack. Multiple Authorship and the Myth of Solitary Genius. New York: Oxford University Press, 1991.

TANSELLE, G. Thomas. Critical editions, hypertexts, and genetic criticism. In: Romanic Review, 86, 3, mayo, 1995, pp. 581-593.

TANSELLE, G. Thomas. Textual criticism at the millennium. In: Studies in Bibliography, 54, 2001, pp. 1-80.

TAVANI, Giuseppe. Filologia e genética. In: Cuadernos de Filologia Ita¬liana, 3, 1996, pp. 63-90.

VANDER MEULEN, David L. y G. Thomas Tanselle. A system of man¬uscript transcription. In: Studies in Bibliography, 52, 1999, pp. 202-213.

VAN HULLE, Dirk. Textual Awareness. A Genetic Study of Late Manus¬cripts by Joyce, Proust, and Mann. Ann Harbor, Mich.: The University of Michigan Press, 2004.

VAZ MARQUES, Carlos. Escrevo pela mesma razão que a pereira dá peras. Entrevista com António Lobo Antunes. In: Ler, Livros & Leitores, 69, maio, 2008, pp. 33-43.

PRINCIPAIS EDIÇÕES DE TEXTOS REFERIDAS

ARÉVALO MARTÍNEZ, Rafael. El hombre que parecía un caballo y otros cuentos. Dante Liano, coordinador. Madrid: ALLCA XX / ediciones UNES¬CO, 1997. Colección Archivos, vol. 29.

ASTURIAS, Miguel Ángel. Cuentos y leyendas. Edição crítica. Mario Ro¬berto Morales, coordenador; Jean-Philippe Barnabé, colaborador. Madrid: ALLCA XX, 2000. Colección Archivos, vol. 46.

ASTURIAS, Miguel Ángel. El Árbol de la Cruz. Edição crítica. Amos Segala e Aline Janquart, coordenadores. Madrid: ALLCA XX / ediciones UNESCO, [1993] 1996. Colección Archivos, vol. 24.

ASTURIAS, Miguel Ángel. El Señor Presidente. Edição crítica. Gerald Mar¬tin, coordenador. Madrid: ALLCA XX, 2000. Colección Archivos, vol. 49.

ASTURIAS, Miguel Ángel. Hombres de maíz. Edição crítica. Gerald Mar¬tin, coordenador. Madrid: ALLCA XX, 1992. Colección Archivos, vol. 21.

BONACCORSO, Giovanni et al.. Corpus Flaubertianum. I. Un coeur simple; II. Hérodias (2 tomos); III. La légende de Saint Julien l’hospitalier. Paris: Société d’Édition “Les Belles Lettres” (I); Librairie Nizet (II, t. 1); Sicania (II, t. 2); Didier Érudition (III), 1982-1998.

BORGES, Jorge Luis. Obras Completas. Buenos Aires: Emecé, 1974.

COLERIDGE, Samuel Taylor. The Notebooks. Edição de Kathleen Coburn. New York: Pantheon Books (vols. I-II); Princeton: Princeton University Press (vols III-V). Vol. IV, coeditado com M. Christensen; vol. V, coeditado com Anthony John Harding, 1957-2002.

FERNÁNDEZ, Macedonio. Museo de la novela de la eterna. Edição crítica. Ana Camblong e Adolfo de Obieta, coordenadores. Madrid: ALLCA XX / ediciones UNESCO, 1993. Colección Archivos, vol. 25.

GIRONDO, Oliverio. Obra Completa. Edição crítica. Raúl Antelo, coorde¬nador. Madrid: ALLCA XX, 1999. Colección Archivos, vol. 38.

LEZAMA LIMA, José. Paradiso. Edição crítica. Cintio Vintier, coordenador. Madrid: ALLCA XX, 1988. Colección Archivos, vol. 3.

PESSOA, Fernando. Livro do Desassossego. Edição de Richard Zenith. Lisboa: Assírio & Alvim, 1998.

PESSOA, Fernando. Livro do Desassossego. Recolha e transcrição dos textos de Maria Aliete Galhoz e Teresa Sobral Cunha; prefácio e organização de Jacinto do Prado Coelho. Lisboa: Ática, 1982.

PESSOA, Fernando. Obra Completa de Álvaro de Campos. Edição de Jerónimo Pizarro e Antonio Cardiello. Lisboa: Tinta-da-china, 2014.

PESSOA, Fernando. Poemas de 1921-1930. Edição crítica de Ivo Castro. Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda, 2001.

PESSOA, Fernando. Rubaiyat. Edição crítica de Maria Aliete Galhoz. Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda, 2008.

PESSOA, Fernando. Una sola moltitudine. Edição de Antonio Tabucchi, com a colaboração de Maria José de Lancastre. Milano: Adelphi, 1979. 2 vol.

SILVA, José Asunción. Gotas Amargas. Edição, estudo preliminar e notas de Hector H. Orjuela. Bogotá: Kelly, 1996.

SILVA, José Asunción. Obra completa. Héctor H. Orjuela, coordenador. Madrid: ALLCA XX / ediciones UNESCO, 1990. Colección Archivos, vol. 7.

Published

2025-06-29

How to Cite

Towards a critical-editorial theory: authorship, mediation, and posterity. (2025). ABRIL – NEPA UFF, 17(34), 15-37. https://doi.org/10.22409/abriluff.v17i34.67187