The un-veiling of Alice in O fotógrafo e a rapariga, by Mário Cláudio
DOI:
https://doi.org/10.22409/abriluff.v14i29.54605Keywords:
Contemporary Portuguese narrative, Mário Cláudio, intertextuality, photography, Alice in WonderlandAbstract
This paper intends to provide a critical reading of the novel O Fotógrafo e a Rapariga (2015), by Portuguese author Mário Claudio, considering the building of the character Alice Liddell through procedures that involve the memory – which allows (re)writing the character’s own story within the novel. For that, it will be necessary to scrutinize the elaborated narrative and intertextual game that pervades the novel. In order to analyze the writing of the character, we are going to rely on her memories, her daydreaming thoughts, the stories she tells and the photos taken by Charles Dodgson. From this sophisticated textual game, we will un-veil Alice with the purpose of understanding the how the book unfolds.
Downloads
References
AVELAR, Mário. Ekphrasis: o poeta no atelier do artista. Lisboa: Cosmos, 2006.
CLÁUDIO, Mário. O Fotógrafo e a Rapariga. Alfragide: D. Quixote, 2015.
BARTHES, Roland. A câmara clara. Trad. Júlio Castañon Guimarães. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2015.
BENJAMIN, Walter. Obras Escolhidas I. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história e cultura. Trad. Sérgio Paulo Roaunet; prefácio: Jeanne Marie Gagnebin. São Paulo: Brasiliense, 2012.
CARROLL, Lewis. Aventuras de Alice no País das Maravilhas, Através do Espelho e o que Alice encontrou por lá. Trad. Maria Luiza X. de A. Borges. Rio de Janeiro: Zahar, 2009.
CIXOUS, Hélène. Entre l’écriture. Paris: Des femmes, 1986.
CIXOUS, Hélène; DERRIDA, Jacques. Véus... à vela. Trad. Fernanda Bernardo. Coimbra: Quarteto, 2001.
COHEN, Morton. Lewis Caroll, uma biografia. Trad. Rafaella de Filippis. Rio de Janeiro: Record, 1998.
COLLOT, Michel. Do horizonte das paisagens ao horizonte dos poetas. Trad. Eva Nunes Chatel. In: ALVES, Ida Ferreira; FEITOSA, Márcia Manir Miguel (Org.). Literatura e paisagem: perspectivas e diálogos. Niterói: EDUFF, 2010, p. 191-218.
DE MAN, Paul. Autobiography as De-facement. MLN: Comparative Literature. The Johns Hopkins University Press, V. 94, n. 5 dez. 1979. p. 919-930.
DIAS, Gabriel Dottling. Entre fotografias, sonhos e maravilhas: A escrita de Alice em O Fotógrafo e a Rapariga de Mário Cláudio. 90f. Dissertação (Mestrado em Letras Vernáculas) – Faculdade de Letras, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2021.
DIDI-HUBERMAN, Georges. O que vemos, o que nos olha. Trad. Paulo Neves. 2 ed. São Paulo: Editora 34, 2010.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Pensar debruçado. Trad. de. V. Brito. KKYM, 2015.
FAGUNDES, Mônica Genelhu. Desastrada maquinaria do desejo: a prosa do observatório de Júlio Cortázar. São Paulo: Porto de Ideias, 2009.
FAGUNDES, Mônica Genelhu. Uma rapariga no País das Maravilhas: Mário Cláudio, Lewis Carroll e a tradição portuguesa. Convergência Lusíada. Centro de Estudos do Real Gabinete Português de Leitura. n. 39 a. 2018. p.16-34. Disponível em: https://www.convergencialusiada.com.br/rcl/article/view/241. Acesso em: 20 maio 2022.
PROUST, Marcel. Sodoma e Gomorra. Tradução: Mario Quintana. 3ª ed. São Paulo: Biblioteca Azul, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 ABRIL – NEPA / UFF
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
I authorize the journal Abril - NEPA/UFF to publish the paper of my authorship/responsibility that I now submit, in case it is accepted for online publication.
Moreover, I declare that this contribution is original, that it was not submitted to any other editor for publication, and I sign the present declaration attesting the truth of all its contents.
The copyright of the works published at the virtual space of the journal Abril - NEPA/UFF are automatically entitled to the journal. Their total or partial reproduction is conditioned to the authors' citations and publication data.
Abril is licensed under a Creative Commons - Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).