The Indian ocean, a mirror of affection and memories in Lara Sousa’s filmography: reflections on cinema and literature in Mozambique

Authors

  • Carmen Lucia Tindó Ribeiro Secco Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

DOI:

https://doi.org/10.22409/abriluff.v14i29.54843

Keywords:

Cinema, Mozambique, Lara Sousa, Fim, Kalunga

Abstract

The objective of this article is, based on the documentaries Fim and Kalunga, by the young Mozambican filmmaker Lara Sousa, to reflect on some directions of the current Mozambican filmography, which, from the perspectives of Pasolini’s “poetry cinema” and of the “post-modern documentary” defined by Bill Nichols, moves away from the militant cinegraphy practised by the Mozambican filmmakers of the previous generation, producing subjective films, deconstructors of utopias dreamt in the past. In Fim, the threat of paternal death, the famous filmmaker Camilo de Sousa, causes Lara to reevaluate the utopias and action cinema that characterized her father’s cinematic performance in the process of decolonization of Mozambique. In Kalunga, the memory of the poems of his great-aunt, Noémia de Sousa, offers a critical rereading of an “Indian ocean of despair and revolts”.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carmen Lucia Tindó Ribeiro Secco, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Professora Titular de Literaturas Africanas de Língua Portuguesa, aposentada da Faculdade de Letras da Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ; Cientista do nosso Estado da FAPERJ; Pesquisadora do CNPq, bolsa de Produtividade PQ, nível 1 B. O presente artigo integra nosso projeto atual de pesquisa apoiado pela FAPERJ – Programa Cientista do Nosso Estado – e pelo CNPq.

References

ADORNO, Theodor. Palestra sobre lírica e sociedade. in Notas de literatura I. Trad. Jorge de Almeida. São Paulo: Duas Cidades; Ed. 34, 2003, p.65-89.

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. Ensaios sobre literatura e história da cultura.. Tradução: Sergio Paulo Rouanet. 3.ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 1984.

BOURDIEU, Pierre. A ilusão biográfica. In AMADO, Janaína; FERREIRA, Marieta de Moraes (Orgs.). Usos e abusos da história oral. Rio de Janeiro: Editora da FGV, 1996, p.183-191.

DELEUZE, Gilles. Cinema 1: a imagem-movimento. Trad. Stella Senra. São Paulo: Brasiliense, 1985.

DELEUZE, Gilles. Cinema 2: a imagem-tempo. Trad. Trad. Eloísa Araújo Ribeiro. 4. ed. São Paulo: Brasiliense, 2009.

GIL, José. Monstros. Lisboa: Relógio D’Água Editores, 2006.

LEITE, Ana Mafalda. Voz, corpo e narração: a poesia de Noémia de Sousa. In: Oralidades e escritas pós-coloniais: estudos sobre literaturas africanas. Rio de Janeiro: Ed. UERJ, 2012, pp. 91-99.

NICHOLS, Bill. A voz do documentário. in RAMOS, Fernão (org.). Teoria contemporânea do cinema: documentário e narratividade ficcional. São Paulo:

SENAC, 2005. v. II, p.47-67.

NORA, Pierre. Les lieux de mémoire. Paris: Gallimard, 1984.

PASOLINI, Pier Paolo. Empirismo eretico. Milano: Garzanti, 1991.

PEREIRA, Jorge. Sonhámos um País: da alegria da libertação de Moçambique à destruição dos sonhos e ilusões. C7NEMA, 21 de out. de 2019. Disponível em: http://c7nema.net/artigos/item/51932-sonhamos-um-pais-daalegria-da-libertacao-a-queda-dos-sonhos.html Acesso em 5 de setembro de 2022.

RAMOS, Fernão Pessoa. Mas afinal... o que é mesmo documentário? São Paulo: SENAC, 2008.

SELIGMANN-SILVA, Márcio (org.). História, memória, literatura: o testemunho na era das catástrofes. Campinas: Editora da UNICAMP, 2003.

SOUSA, Lara. Entrevista concedida a Carmen Tindó Secco, em 27/10/2019, no Rio de Janeiro (ainda não publicada).

SOUSA, Noémia. Sangue negro. São Paulo: Kapulana, 2016.

TAVARES, Denise. Subjetividades Transbordantes: Apontamentos sobre o Documentário Biográfico, Memória e História. in Revista digital de cinema documentário, Lisboa, v. 15, n.1, p. 111-131, dez. 2013.

Disponível em: http://www.doc.ubi.pt/15/dossier_denise_tavares.pdf Acesso: 26/06/2014.

XAVIER, Ismail. O discurso cinematográfico. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1984.

FIM, dir. Lara Sousa, 17’, documentário híbrido, Cuba/Moçambique, 2018.

KALUNGA, dir. Lara Sousa, 22’, documentário híbrido, Cuba/Moçambique, 2018.

Published

2022-10-31

How to Cite

Tindó Ribeiro Secco, C. L. (2022). The Indian ocean, a mirror of affection and memories in Lara Sousa’s filmography: reflections on cinema and literature in Mozambique. ABRIL – NEPA / UFF, 14(29), 15-29. https://doi.org/10.22409/abriluff.v14i29.54843