The Indian ocean, a mirror of affection and memories in Lara Sousa’s filmography: reflections on cinema and literature in Mozambique
DOI:
https://doi.org/10.22409/abriluff.v14i29.54843Keywords:
Cinema, Mozambique, Lara Sousa, Fim, KalungaAbstract
The objective of this article is, based on the documentaries Fim and Kalunga, by the young Mozambican filmmaker Lara Sousa, to reflect on some directions of the current Mozambican filmography, which, from the perspectives of Pasolini’s “poetry cinema” and of the “post-modern documentary” defined by Bill Nichols, moves away from the militant cinegraphy practised by the Mozambican filmmakers of the previous generation, producing subjective films, deconstructors of utopias dreamt in the past. In Fim, the threat of paternal death, the famous filmmaker Camilo de Sousa, causes Lara to reevaluate the utopias and action cinema that characterized her father’s cinematic performance in the process of decolonization of Mozambique. In Kalunga, the memory of the poems of his great-aunt, Noémia de Sousa, offers a critical rereading of an “Indian ocean of despair and revolts”.
Downloads
References
ADORNO, Theodor. Palestra sobre lírica e sociedade. in Notas de literatura I. Trad. Jorge de Almeida. São Paulo: Duas Cidades; Ed. 34, 2003, p.65-89.
BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. Ensaios sobre literatura e história da cultura.. Tradução: Sergio Paulo Rouanet. 3.ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 1984.
BOURDIEU, Pierre. A ilusão biográfica. In AMADO, Janaína; FERREIRA, Marieta de Moraes (Orgs.). Usos e abusos da história oral. Rio de Janeiro: Editora da FGV, 1996, p.183-191.
DELEUZE, Gilles. Cinema 1: a imagem-movimento. Trad. Stella Senra. São Paulo: Brasiliense, 1985.
DELEUZE, Gilles. Cinema 2: a imagem-tempo. Trad. Trad. Eloísa Araújo Ribeiro. 4. ed. São Paulo: Brasiliense, 2009.
GIL, José. Monstros. Lisboa: Relógio D’Água Editores, 2006.
LEITE, Ana Mafalda. Voz, corpo e narração: a poesia de Noémia de Sousa. In: Oralidades e escritas pós-coloniais: estudos sobre literaturas africanas. Rio de Janeiro: Ed. UERJ, 2012, pp. 91-99.
NICHOLS, Bill. A voz do documentário. in RAMOS, Fernão (org.). Teoria contemporânea do cinema: documentário e narratividade ficcional. São Paulo:
SENAC, 2005. v. II, p.47-67.
NORA, Pierre. Les lieux de mémoire. Paris: Gallimard, 1984.
PASOLINI, Pier Paolo. Empirismo eretico. Milano: Garzanti, 1991.
PEREIRA, Jorge. Sonhámos um País: da alegria da libertação de Moçambique à destruição dos sonhos e ilusões. C7NEMA, 21 de out. de 2019. Disponível em: http://c7nema.net/artigos/item/51932-sonhamos-um-pais-daalegria-da-libertacao-a-queda-dos-sonhos.html Acesso em 5 de setembro de 2022.
RAMOS, Fernão Pessoa. Mas afinal... o que é mesmo documentário? São Paulo: SENAC, 2008.
SELIGMANN-SILVA, Márcio (org.). História, memória, literatura: o testemunho na era das catástrofes. Campinas: Editora da UNICAMP, 2003.
SOUSA, Lara. Entrevista concedida a Carmen Tindó Secco, em 27/10/2019, no Rio de Janeiro (ainda não publicada).
SOUSA, Noémia. Sangue negro. São Paulo: Kapulana, 2016.
TAVARES, Denise. Subjetividades Transbordantes: Apontamentos sobre o Documentário Biográfico, Memória e História. in Revista digital de cinema documentário, Lisboa, v. 15, n.1, p. 111-131, dez. 2013.
Disponível em: http://www.doc.ubi.pt/15/dossier_denise_tavares.pdf Acesso: 26/06/2014.
XAVIER, Ismail. O discurso cinematográfico. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1984.
FIM, dir. Lara Sousa, 17’, documentário híbrido, Cuba/Moçambique, 2018.
KALUNGA, dir. Lara Sousa, 22’, documentário híbrido, Cuba/Moçambique, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 ABRIL – NEPA / UFF
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
I authorize the journal Abril - NEPA/UFF to publish the paper of my authorship/responsibility that I now submit, in case it is accepted for online publication.
Moreover, I declare that this contribution is original, that it was not submitted to any other editor for publication, and I sign the present declaration attesting the truth of all its contents.
The copyright of the works published at the virtual space of the journal Abril - NEPA/UFF are automatically entitled to the journal. Their total or partial reproduction is conditioned to the authors' citations and publication data.
Abril is licensed under a Creative Commons - Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).