Tensões na condição e no trabalho docente - tensões na formação

Miguel Arroyo

Resumo


O texto propõe que as formas de equacionar a formação dos profissionais daeducação básica exigem novos parâmetros. A 1ª. parte sugere a necessidade deanálises críticas dos perfis, protótipos de profissional e de formação que veminspirando as políticas, as diretrizes curriculares, os programas de sua formação. A2ª. parte traz as análises sobre as mudanças no trabalho e na condição docente e asexigências de outra formação. Sugere que o processo mais adequado de formulardiretrizes, políticas, currículos de formação será partir das experiências reais dadocência ou do trabalho e da condição docente. A 3ª. parte focaliza a tensaafirmação de Outras identidades docentes que vem dos Outros educandos eeducadores/as. Os educandos/as e os profissionais de sua educação são outros emclasse, raça, etnia, gênero, orientação sexual, afirmando a diferença de valores, deculturas, de experiências sociais. Diversidade que exige outros docentes e outraspolíticas de formação.

Palavras-chave: Políticas de formação; Formação docente; Trabalho docente.

The article proposes that ways of addressing the education of the professionals whowork in the school education require new parameters. The 1st part of the articlesuggests the need for critical analysis of the profiles, profesional and teachereducation prototypes that have inspired the policies, the curriculum guidelines andthe teacher education programmes. The 2nd part presents an analysis of the changesin the teaching labor and in the teacher condition as well as the requirements ofanother teacher education. The article suggests that the most appropriate process offormulating guidelines, policies and teacher education curricula rests upon realteaching experiences of teaching or work and teaching condition. The 3rd part of thearticle focuses on the tense affirmation of Others teachers’ identities that come fromOther learners and educators. Learners and educational professionals are the othersin class, race, ethinicity, gender, sexual orientation, who state the difference invalues, cultures and social experience. Thus, diversity requires other teachers andother teacher education policies.

Keywords: Training policies; Teacher’s Training; Teaching Profession.


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DOI: https://doi.org/10.22409/mov.v0i2.251

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