PRODUTIVISMO ACADÊMICO E PERCEPÇÕES SOBRE QUALIDADE DE VIDA DOS ESTUDANTES DE PEDAGOGIA DA UFF NITERÓI
DOI:
https://doi.org/10.22409/mov.v0i9.476Abstract
Com o objetivo de estimular reflexões sobre a complexidade que envolve o tema referente ao bem-estar dos estudantes universitários, o artigo dedica-se a compreender essa questão junto ao curso de Pedagogia da Universidade Federal Fluminense (UFF). Em abordagem qualitativa de pesquisa, foram realizadas entrevistas com estudantes de variados períodos do curso, posteriormente submetidas à análise do discurso. Conclui-se que o produtivismo acadêmico – cada vez mais crescente nas universidades – tem se tornado um dos fatores geradores das principais patologias entre os estudantes, afetando, sobretudo, a longevidade escolar.
Palavras-chave: ensino superior; permanência; bem-estar do estudante universitário.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors retain copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under Creative Commons - Attribution-Non-Commercial International4.0, which allows the sharing of work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publish in institutional repository or as a book chapter), with recognition of authorship and initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their personal page) after publication in this journal.
The sources indicated, the ideas and opinions expressed are the sole responsibility of the authors, not necessarily reflecting the opinions of the journal.