CONSERVADORISMO E EDUCAÇÃO ESCOLAR: um exemplo de exclusão
DOI:
https://doi.org/10.22409/mov.v0i5.32612Abstract
Este texto é fruto do trabalho desenvolvido pelo Grupo de Pesquisa e Estudos Conservadorismo e Educação Brasileira da Faculdade de Educação da UFF, que procura entender a retórica argumentativa do pensamento conservador, principalmente o caráter relativamente fixo de seus pressupostos. Esses seguem padrões invariantes de argumentações teóricas. Assim, tal pensamento influencia os discursos, as posições, as práticas conservadoras na sociedade e no interior de muitas instituições escolares. A partir de uma pesquisa de campo realizada em uma escola pública da Rede FAETEC (Fundação de Apoio à Escola Técnica), foi percebido que o pensamento conservador é um dos elementos que orienta o discurso e as práticas machistas e chauvinistas de um professor em relação a uma estudante com orientação homossexual. Partindo das observações, entrevistas e narrativas colhidas na escola, foram identificados os mecanismos de difusão e adesão utilizados pelo conservadorismo político nessa escola. A partir do depoimento de uma estudante e de um professor, entendemos que a aluna sofreu processos de exclusão que se materializaram em práticas homofóbicas que deram e dão legitimidade às desigualdades sociais, reproduzindo o medo através do uso de argumentos que possuem raízes profundas na tradição brasileira.
Palavras-chave: Conservadorismo. Exclusão. Práticas homofóbicas.
This text is the result of the work developed by the Research and Studies Group Conservadorism and Brasilian Education, of the Faculty of Education/UFF, which seeks to understand the argumentative rhetoric of conservative thinking, especially the relatively fixed nature of its assumptions. These follow invariant patterns of theoretical arguments. Thus, such thinking influences the discourses, positions, and conservative practices in society and within many school institutions. From a field research carried out in a public school of the FAETEC Network (Foundation of Technical School Support), it was realized that conservative thinking is one of the elements that guides the discourse and the chauvinistic practices of a teacher in relation to a student with homosexual orientation. From the observations, interviews and narratives collected at the school the mechanisms of diffusion and adhesion used by political conservatism in this school were identified. From the testimony of a student and a teacher, we understand that the student suffered exclusionary processes that materialized in homophobic practices that gave and legitimize social inequalities, reproducing fear through the use of arguments that have deep roots in the Brazilian tradition.
Keywords: Conservatism. Exclusion. Homophobic practic entendemos
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors retain copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under Creative Commons - Attribution-Non-Commercial International4.0, which allows the sharing of work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publish in institutional repository or as a book chapter), with recognition of authorship and initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their personal page) after publication in this journal.
The sources indicated, the ideas and opinions expressed are the sole responsibility of the authors, not necessarily reflecting the opinions of the journal.