O SENTIDO DA FORMAÇÃO HUMANA E AS POSSIBILIDADES PEDAGÓGICAS DO ALFABETIZADOR COM CRIANÇAS NA EDUCAÇÃO FUNDAMENTAL A PARTIR DO DIÁLOGO COM PAULO FREIRE
DOI:
https://doi.org/10.22409/mov.v0i7.406Abstract
O artigo, baseado no pensamento de Paulo Freire, compreende o sentido da formação humana como possibilidade ontológica do homem em ser sujeito e não objeto de outros homens. Critica a visão “bancária” da educação e dialoga com a perspectiva libertadora ao se apresentar como uma possibilidade de conscientização política desde os processos iniciais de alfabetização. Aponta a necessidade de proposições educativas elaboradas a partir de um pensar coletivo com os educandos e não para eles. Nesse diálogo com Freire, sugere alguns elementos necessários na alfabetização de crianças.
Palavras-chave: Alfabetização de crianças; Educação popular; Trabalho docente.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors retain copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under Creative Commons - Attribution-Non-Commercial International4.0, which allows the sharing of work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publish in institutional repository or as a book chapter), with recognition of authorship and initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their personal page) after publication in this journal.
The sources indicated, the ideas and opinions expressed are the sole responsibility of the authors, not necessarily reflecting the opinions of the journal.