THE POST-GRADUATION IN BRAZIL: Itineraries and challenges.
DOI:
https://doi.org/10.22409/mov.v7i14.42346Keywords:
The Post-Graduation in Brazil. The Post-Graduation in Brazil: historical elements. The Post-Graduation in Brazil: legal aspects.Abstract
The qualification of Brazilian teachers and researchers in our country and abroad results, in the last 55 years, from a postgraduation policy through a direct action of the State whose consequences can be displayed in many forums an in the academic life. This article intends to bring some historical and legal components of this trajectory, distinguishing, on one side, the State active action in preparing academic elites focused on scientific research and, on the other side, the continuous presence of the scientific community in committees, evaluations of the postgraduation. Not in the least the scientific community stopped criticizing many points of the policies. The deliberate action of the State and the participation of the scientific community, by delegates or directly, were important in the elaboration of the National Plans of Post-Graduation. This long and hard way of a virtuous politics can be quickly destroyed when the public administration decreases resources and take contrary initiatives to scientific spirit.
Downloads
References
BEIGUELMAN, Bernardo. “Reflexões sobre a Pós-Graduação Brasileira”. In: PALATNIK, Marcos et alii. Pós-Graduação no Brasil. Rio de Janeiro: Lidador, 1997. P.33-48
BRASIL, 1935. Decreto no .5513, de 4 de abril de 1935.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 26 dez. 2019.
BRASIL. Decreto nº 19.851, de 11 de abril de 1931. Dispõe que o ensino superior no Brasil obedecerá, de preferencia, ao systema universitario, podendo ainda ser ministrado em institutos isolados, e que a organização technica e administrativa das universidades é instituida no presente Decreto, regendo-se os institutos isolados pelos respectivos regulamentos, observados os dispositivos do seguinte Estatuto das Universidades Brasileiras. 1931. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1930-1939/decreto-19851-11-abril-1931-505837-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em: 26 dez. 2019.
BRASIL. Decreto nº 21.321, de 18 de junho de 1946. Aprova o Estatuto da Universidade do Brasil. 1946. Disponível em: https://www2.camara.leg.
br/legin/fed/decret/1940-1949/decreto-21321-18-junho-1946-326230-publicacao
original-1-pe.html. Acesso em: 26 dez. 2019.
BRASIL. Decreto nº 87.814, de 16 de novembro de 1982. Aprova o II Plano Nacional de Pós-Graduação. 1982. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/
legin/fed/decret/1980-1987/decreto-87814-16-novembro-1982-437804-publica
caooriginal-1-pe.html. Acesso em: 26 dez. 2019.
BRASIL. Decreto nº 93.668, de 9 de dezembro de 1986. Aprova o III Plano Nacional de Pós-Graduação. 1986. Disponível em: https://www2.camara.leg.
br/legin/fed/decret/1980-1987/decreto-93668-9-dezembro-1986-444281-publica
caooriginal-1-pe.html. Acesso em: 26 dez. 2019.
BRASIL. Decreto nº. 29.741, de 11 de julho de 1951. Institui uma Comissão para promover a Campanha Nacional de Aperfeiçoamento de pessoal de nível superior. 1951b. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret
/1950-1959/decreto-29741-11-julho-1951-336144-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em: 26 dez. 2019.
BRASIL. Lei nº. 3.998, de 15 de dezembro de 1961. Autoriza o Poder Executivo a instituir a Fundação Universidade de Brasília, e dá outras providências. 1961a. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1960-1969/lei-3998-15-dezembro-1961-376850-publicacaooriginal-1-pl.html. Acesso em: 26 dez. 2019.
BRASIL. LEI nº. 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Fixa as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. 1961b. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil
_03/leis/L4024.htm. Acesso em: 26 dez. 2019.
BRASIL. Lei nº. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 26 dez. 2019.
BRASIL. Lei nº. 1.310, de 15 de janeiro de 1951. Cria o Conselho Nacional de Pesquisas, e dá outras providências. 1951a. Disponível em: http://www.
planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/1950-1969/L1310.htm. Acesso em: 26 dez. 2019.
BRASIL. Lei nº. 452, de 5 de julho de 1937. Organiza a Universidade do Brasil. 1937. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/1930-1949/L0452.htm. Acesso em: 26 dez. 2019.
BRASIL. MEC/CAPES. Plano Nacional de Pós-Graduação (2005-2010). Brasília: MEC, 2004. 91p. Disponível em: https://www.capes.gov.br/images/
stories/download/editais/PNPG_2005_2010.pdf. Acesso em: 19 nov. 2019.
BRASIL. Plano Nacional de Pós-Graduação. 1975. Disponível em: https://www.capes.gov.br/images/stories/download/editais/I_PNPG.pdf. Acesso em: 26 dez. 2019.
BRASIL. Diário oficial da União. 1966. Disponível em www.e.diariooficial.com de 20 de janeiro de 1966. Acesso em 12 de janeiro de 2020.
BRASIL. Ministério da Ciência e Tecnologia. Programa de Formação de Recursos Humanos nas Áreas Estratégicas (RHAE): objetivos, modalidades e funcionamento. Brasília : Coordenadoria de Comunicação Social, 1988, 20 p.
CAPES (Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior). Parecer nº 977/65, C.E.Su, aprov. em 3-12-65. Definição dos cursos de pós-graduação. 1965. Disponível em: https://www.capes.gov.br/images/stories/
download/avaliacao/avaliacao-n/Parecer-977-1965.pdf. Acesso em: 26 dez. 2019.
CARVALHO, Janete Magalhães. A formação do professor pesquisador em nível superior no Brasil: análise histórica do discurso do governo e da comunidade acadêmico-científica. 1992. 482f. Tese (Doutorado em Educação) – UFRJ, Faculdade de Educação, Rio de Janeiro, 1992.
CUNHA, Luiz Antonio. A Universidade Reformanda. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1988.
CURY, Carlos Roberto Jamil. Quadragésimo ano do parecer CFE n. 977/65. Revista Brasileira de Educação, n.30, p.7-20, 2005.
CURY, Carlos Roberto Jamil. Uma lei de reforma universitária e seus itinerários. Revista HISTEDBR, Campinas, n.35, set. 09, p.59-75, 2009.
FERREIRA, Marie-Jo. Testemunho da presença intelectual brasileira na França: a Revue du Monde Latin e o Brasil (1883-1893). In: BASTOS, Elide Rugai; RIDENTI, Marcelo; ROLLAND, Denis (Org.). Intelectuais: sociedade e política, Brasil-França. São Paulo: Cortez, 2003. P.50-
FOPROP. Reflexões do Fórum de Pró-Reitores de Pesquisa e Pós-Graduação: Contribuições para o V Plano Nacional de Pós-Graduação. In: XIX Encontro nacional de Pró-Reitores de Pesquisa e Pós-Graduação das IES Brasileiras, Goiânia, out. 2003.
KUHLMANN JÚNIOR, Moysés. As Grandes Festas Didáticas: a educação brasileira e as exposições internacionais (1862-1922). Bragança Paulista: Universidade São Francisco, 2001.
MARTINS, Ricardo. A Pós-Graduação no Brasil: situação e perspectivas. Sociedade e Estado, Brasília, vol. XIV, n. 2, 1-17, jul/set 1999b.
MARTINS, Ricardo. A Pós-Graduação no Brasil: uma análise do período 1970-90. Educação Brasileira, Brasília, v. 13, n. 27, p. 93- 119, jul./dez. 1991.
NICOLATO, Maria Auxiliadora. A caminho da 5.5540/68 – a participação de diferentes atores na definição da reforma universitária. 1988. 519f. Dissertação (Mestrado em Educação) – FAE/UFMG, Belo Horizonte, 1988. 2v.
OLIVEIRA, F. B. Pós-Graduação: educação e mercado de trabalho. Campinas: Papirus, 1995.
PEIXOTO, Anamaria Casassanta. Educação no Brasil Anos Vinte. São Paulo: Edições Loyola, 1983.
PINASSI, Maria Orlanda. Os brasileiros e o Instituto Histórico de Paris, 1834-1856. In: BASTOS, Elide Rugai; RIDENTI, Marcelo; ROLLAND, Denis (Org.). Intelectuais: sociedade e política, Brasil-França. São Paulo: Cortez, 2003. P. 119-138
ROCHA NETO, Ivan. A Universidade Pública, a formação de quadros e o país. In: VELLOSO, Jacques (Org.). Universidade Pública: política, desempenho e perspectivas. Campinas: Papirus, 1991. 77-108.
SÃO PAULO. Decreto nº. 6.283, de 25 de janeiro de 1934. Crea a Universidade de São Paulo e dá outras providências. Disponível em: http://www.leginf.usp.br/?historica=decreto-n-o-6-283-de-25-de-janeiro-de-1934. Acesso em: 26 dez. 2019.
SBPC. Sbpcacervodigital.org.br Ata da Fundação da Sociedade Brasileira para o progresso da Ciência de 8 de julho de 1948. Acesso em12 de Janeiro de 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Carlos Roberto Jamil Cury
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors retain copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under Creative Commons - Attribution-Non-Commercial International4.0, which allows the sharing of work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publish in institutional repository or as a book chapter), with recognition of authorship and initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their personal page) after publication in this journal.
The sources indicated, the ideas and opinions expressed are the sole responsibility of the authors, not necessarily reflecting the opinions of the journal.