THE MEDICALIZATION OF LIFE THROUGH THE DIAGNOSTIC INFLATION: is it possible to revert this condition?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/mov.v7i15.42536

Keywords:

Medicalization, Handbook, Diagnostics

Abstract

The text is the result of the review of the book "Returning to normal" by Dr. Allen Frances, which outlines how possible the great diagnostic inflation that we live in today's world and seeks to reflect on the possibilities of facing and reversing this situation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gleiciene Gomes de Araujo, UNIVERSIDADE FEDERAL FLUMINENSE

Mestre em Ensino pela Universidade Federal Fluminense, integrante do Núcleo de Estudos Interseccionais em Psicologia e Educação - NEIPE, da Universidade Federal Fluminense

References

FOUCAULT, Michel. Os anormais: Curso no Collège de France (1974 – 1975). São Paulo: Martins Fontes, 2001.

FRANCES, Allen. Voltando Ao Normal: como o excesso de diagnósticos e a medicalização da vida estão acabando com a nossa sanidade e o que pode ser feito para retomarmos o controle. Rio de Janeiro: Versal Editores, 2016.

FREUD, Sigmund. Análise de uma fobia em um menino de cinco anos (1909). In: FREUD, Sigmund. Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud. Rio de Janeiro: Imago, Ed. Standard Brasileira das Obras Completas, 1976. v. X, pp.11-154.

LIMA, Rossano Cabral. Psiquiatria Infantil, medicalização e a Síndrome da Criança Normal. In: Comissão de Psicologia e Educação do CRP-RJ (Org.) Conversações em Psicologia e Educação. – Rio de Janeiro: Conselho Regional de Psicologia 5ª Região, 2016, pp.61-72.

MOYSÉS, Maria Aparecida Affonso; COLLARES, Cecília Azevedo Lima Medicalização do comportamento e da aprendizagem: a nova face do obscurantismo. In Viégas, L. S. [et. al.] (Org.). Medicalização da educação e da sociedade: ciência ou mito? – Salvador: EDUFBA, 2014, pp.21-43.

Published

2020-12-23

How to Cite

Araujo, G. G. de. (2020). THE MEDICALIZATION OF LIFE THROUGH THE DIAGNOSTIC INFLATION: is it possible to revert this condition?. Movement - Education Journal, 7(15). https://doi.org/10.22409/mov.v7i15.42536