Digital Transformation and regional inequalities:
A comparative study between Northern, Central-Western, and Southern Brazil
DOI:
https://doi.org/10.22409/mg247v92Keywords:
Political Communication, Digital Media, Brazilian Regions, Regional InequalitiesAbstract
How does digital transformation manifest itself in different municipalities across Brazil? This study is based on the theoretical assumption that social media, by establishing new foundations for political representation, has transformed the modus operandi of electoral campaigns. In this sense, small municipalities represent a substantial and still underexplored focus for investigating such a transformation. Based on a literature review, this work conducts a comparative analysis between the North, South, and Central-West regions of Brazil and their respective levels of digital transformation, as observed during the 2024 electoral campaigns. Data collection was carried out in a semi-automated manner through the Instagram profiles of mayoral and vice-mayoral candidates in three municipalities from each of the selected regions. Content analysis allowed the data to be organized, categorized, and quantified, with a focus on regional disparities in digital transformation among the municipalities studied. The results indicate the persistence of a historical regional inequality between the North, South, and Central-West. However, the degree of disparity in digital transformation is relatively smaller than expected, suggesting a growing adoption of digital campaign models across all regions.
Downloads
References
AGGIO, Camilo; CAVASSANA, Fernanda; MASSUCHIN, Michelle G. (Orgs.). Eleições municipais em rede: o contexto digital em 2020. Curitiba: Carvalho Comunicação; INCT.DD; CPOP, 2023.
ALMEIDA, Helga N. Representantes, representados e mídias sociais: mapeando mecanismos de agendamento informacional. Tese (Doutorado em Ciência Política) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2017. 396 p.
AZEVEDO, Fernando A.; SILVA, Joscimar Souza; ALVES, Mércia K. Pequenos municípios como dimensão do comportamento político: lideranças e opinião pública. In: LAVAREDA, Antonio; TELLES, Helcimara (Orgs.). Eleições municipais: novas ondas na política. Rio de Janeiro: FGV, 2020. v. 1, p. 79-102.
AZEVEDO JUNIOR, Aryovaldo; GANDIN, Lucas; PANKE, Luciana (Orgs.). Eleições 2020: análise da propaganda eleitoral nas capitais brasileiras. 1. ed. Campina Grande, 2021. v. 1.
AZEVEDO JÚNIOR, Aryovaldo; PANKE, Luciana (Orgs.). Eleições, propaganda e desinformação. 1. ed. Campina Grande: EDUEPB, 2022. v. 1.
BORBA, Felipe; VASCONCELLOS, Fábio. A campanha negativa como estratégia eleitoral na perspectiva dos consultores políticos: quem atacar, quando atacar e como atacar. Intercom – Revista Brasileira de Ciências da Comunicação, São Paulo, v. 45, p. e2022107, 2022. DOI: 10.1590/1809-58442022107pt. Disponível em: https://revistas.intercom.org.br/index.php/revistaintercom/article/view/3820. Acesso em: 21 abr. 2025.
BRAGA, Sérgio; CARLOMAGNO, Márcio. Eleições como de costume? Uma análise longitudinal das mudanças provocadas nas campanhas eleitorais brasileiras pelas tecnologias digitais (1998-2016). Revista Brasileira de Ciência Política, [S. l.], n. 26, 2018. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rbcp/article/view/18900 . Acesso em: 21 abr. 2025.
BRASIL. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). Censo Agropecuário 2017: resultados definitivos. Rio de Janeiro: IBGE, 2019. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/estatisticas/economicas/agricultura-e-pecuaria/21814-2017-censo-agropecuario.html Acesso em: 28 abr. 2025.
CARAVELA DADOS E ESTATÍSTICAS. Economia de Ouro Preto do Oeste - RO. Caravela.info, 2 maio 2025. Disponível em: https://www.caravela.info/regional/ouro-preto-do-oeste---ro. Acesso em: 3 maio 2025.
CARAVELA DADOS E ESTATÍSTICAS. Economia de Presidente Figueiredo - AM. Caravela.info, 2 maio 2025. Disponível em: https://www.caravela.info/regional/presidente-figueiredo---am. Acesso em: 3 maio 2025.
CARAVELA DADOS E ESTATÍSTICAS. Economia de Salinópolis - PA. Caravela.info, 2 maio 2025. Disponível em: https://www.caravela.info/regional/salinópolis---pa. Acesso em: 3 maio 2025.
CENTRO REGIONAL PARA O DESENVOLVIMENTO DA SOCIEDADE DA INFORMAÇÃO (CETIC.BR). TIC Domicílios 2024 - J1 - indivíduos que usaram telefone celular nos últimos três meses. CETIC.BR, 2025. Disponível em: https://cetic.br/pt/tics/domicilios/2024/individuos/J1/. Acesso em: 8 maio 2025.
CHICARINO, Thatiana; SEGURADO, Rosemary. Um candidato customizado: as eleições presidenciais de 2018 e o papel das redes tecnosociais. Cadernos Adenauer, v. 1, n. 1, 2019.
COLEMAN, Stephen. New mediation and direct representation: reconceptualizing representation in the digital age. New Media & Society, v. 7, n. 2, p. 177-198, 2005. Disponível em: https://www.dhi.ac.uk/san/waysofbeing/data/citizenship-robson-coleman-2005b.pdf. Acesso em: 23 abr. 2025
E-GOIÁS – TRANSFORMAÇÃO DIGITAL DOS MUNICÍPIOS. SECRETARIA DE ESTADO DE CIÊNCIA, TECNOLOGIA E INOVAÇÃO. Disponível em: https://goias.gov.br/inovacao/e-goiasmunicipios/. Acesso em: 23 abr. 2025.
FIGUEIREDO, Marcus; ALDÉ, Alessandra; DIAS, Heloísa; JORGE, Vladimyr. Estratégias de persuasão em eleições majoritárias: uma proposta metodológica para o estudo da propaganda eleitoral. Série Estudos Iuperj, Rio de Janeiro, n. 100, 1998. Disponível em: https://www.cesop.unicamp.br/vw/1IEnHMDM_MDA_e418a_/v4n3a02.pdf. Acesso em: 15 abr. 2025
GOIÁS. Conectar Goiás: programa estadual de inclusão digital. Goiânia: Governo de Goiás, 2023. Disponível em: https://goias.gov.br/educacao/conectar-goias/ . Acesso em: 23 abr. 2025.
GOMES, Wilson; FERNANDES, Breno; REIS, Lucas; SILVA, Tarcizio. Politics 2.0: a campanha online de Barack Obama em 2008. Revista de Sociologia e Política, Curitiba, v. 17, n. 34, p. 29-45, 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rsocp/a/gFnR7qWvytkqpKF9ctQyj3w/?lang=pt&format=pdf . Acesso em: 8 maio 2025.
IASULAITIS, Sylvia. Internet e campanhas eleitorais: experiências interativas nas cibercampanhas presidenciais do Cone Sul. Tese (Doutorado em Ciência Política) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2012.
IBGE. Síntese de Indicadores Sociais 2023. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/index.php/biblioteca-catalogo?view=detalhes&id=2102052. Acesso em: 24 abr. 2025.
IBGE. Síntese de Indicadores Sociais 2024. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/index.php/biblioteca-catalogo?view=detalhes&id=2102144 . Acesso em: 24 abr. 2025.
IPEA (Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada). Desenvolvimento regional no Brasil: políticas, estratégias e perspectivas. Brasília: IPEA, 2018. Disponível em: https://repositorio.ipea.gov.br/bitstream/11058/12096/1/Desenvolvimento_regional_Brasil_v3.pdf . Acesso em: 24 abr. 2025.
IPEA. Brasil, Brasis: reconfigurações territoriais da indústria no século XXI. Organização: Aristides Monteiro Neto. Brasília: IPEA, 2021. Disponível em: https://repositorio.ipea.gov.br/entities/book/bffbf3bf-c177-44e7-bbe1-0c109e8adb84 . Acesso em: 24 abr. 2025.
KAMRADT, João. Celebridades políticas e políticos celebridades: uma análise teórica do fenômeno. BIB - Revista Brasileira de Informação Bibliográfica em Ciências Sociais, v, 88, p. 1-22, 2019. Disponível em: https://bibanpocs.emnuvens.com.br/revista/article/view/471. Acesso em: 24 abr. 2025.
KING, Gary; KEOHANE, Robert; VERBA, Sidney. Designing social inquiry: scientific inference in qualitative research. Princeton: Princeton University Press, 1994.
MATO GROSSO DO SUL. Secretaria de Estado de Meio Ambiente, Desenvolvimento Econômico, Produção e Agricultura Familiar (SEMADESC). Perfil Estatístico de Mato Grosso do Sul 2025. Disponível em: https://www.semadesc.ms.gov.br/wp-content/uploads/2025/03/Perfil-Estatistico-de-Mato-Grosso-do-Sul-2025.pdf. Acesso em: 13 de Junho. 2025.
MEYER, Thomas. Democracia midiática: como a mídia coloniza a política. Rio de Janeiro: Loyola, 2008.
NORRIS, Pippa. Digital divide: civic engagement, information poverty, and the internet worldwide. Cambridge, England: Cambridge University Press, 2001.
NUNES, Mariza Ramalho; BARROSO, Ana Cláudia. Processo de desenvolvimento da região Norte, evolução e especialização setorial do emprego regional. Humanidades & Inovação, v. 10, n. 22, p. 324–338, 2023. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/8529. Acesso em: 15 abr. 2025.
PANKE, Luciana; ALVES, Mércia. Perspectivas de gênero nas eleições. Teoria & Pesquisa Revista de Ciência Política, São Carlos, v. 32, n. esp.1, p. e023005, 2023. DOI: 10.31068/tp.v32iesp.1.1054. Disponível em: https://www.teoriaepesquisa.ufscar.br/index.php/tp/article/view/1054. Acesso em: 9 abr. 2025.
PESQUISA SOBRE AS PRINCIPAIS DIFICULDADES ENCONTRADAS NOS MUNICÍPIOS. Confederação Nacional dos Municípios, 2022. Disponível em: https://cnm.org.br/storage/biblioteca/2022/Estudos_tecnicos/202205_ET_GMUN_Pesquisa_sobre_principais_dificuldades_encontradas_municipios.pdf. Acesso em: 24 abr. 2025.
SAMPAIO, Rafael; LYCARIÃO, Diógenes. Análise de conteúdo categorial: manual de aplicação. Brasília: Enap, 2021. Disponível em: https://repositorio.enap.gov.br/bitstream/1/6542/1/Analise_de_conteudo_categorial_final.pdf. Acesso em: 24 abr. 2025.
SANTANA, Julia M.; PENTEADO, Cláudio. Desórdenes informativos y polarización afectiva: análisis de las emociones en Twitter. Miguel Hernández Communication Journal, v. 14, p. 67-88, 2023. Disponível em: https://revistas.innovacionumh.es/index.php/mhcj/article/view/1811. Acesso em: 20 abr. 2025.
SILVA, Joscimar Souza. Partidarismos y personalismo como indicadores para comprender la crisis de representación en nuevas democracias: un aporte al caso de elecciones mexicanas 2018. Revista Agenda Política, [S. l.], v. 8, n. 1, p. 202–221, 2022. DOI: 10.31990/agenda.2020.1.7. Disponível em: https://www.agendapolitica.ufscar.br/index.php/agendapolitica/article/view/314. Acesso em: 9 abr. 2025.
SILVA, Joscimar Souza. Surfando na crise de representação e nos valores: lideranças políticas emergentes e mídias sociais digitais na América Latina. Tese (Doutorado em Ciência Política) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2021.
SOUZA SILVA, Joscimar; DE PAULA QUEIROZ, Mariana; DANTAS, Mariana. Transformação digital e eleições em pequenos municípios: da campanha corpo-à-corpo ao Instagram. Revista Espaço e Geografia, [S. l.], v. 28, p. 62–98, 2025. DOI: 10.26512/2236-56562025e57971. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/espacoegeografia/article/view/57971. Acesso em: 22 set. 2025.
TELLES, Helcimara; LAVAREDA, Antônio (org.). Eleições municipais: novas ondas na política. Rio de Janeiro: FGV, 2020. v. 1, p. 103-142.
VISCARRA, Simone; ALMEIDA, Helga; SILAME, Thiago; SILVA, Joscimar. O Arrefecimento da Polarização Afetiva: análise dos discursos dos governadores no Twitter na campanha eleitoral de 2022. Caderno CRH, [S. l.], v. 37, p. e024004, 2024. DOI: 10.9771/ccrh.v37i0.55327. Disponível em: http://periodicos.ufba.br/index.php/crh/article/view/55327. Acesso em: 9 abr. 2025.
WILM, M. et al. Índice de Progresso Social Brasil 2024: Qualidade de vida nos 5.570 municípios do Brasil. Belém: Imazon, 2024. Disponível em: https://www.cnp.org.br/midias/IPS_Brasil_relatorio_completo_0.pdf. Acesso em: 9 abr. 2025.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 ZIZ - Revista Discente de Ciência Política

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
