Pandemic Reflections Among Young Brazilian University Students
DOI:
https://doi.org/10.22409/antropolitica2024.v56.i2.a60097Keywords:
Pandemic, Young Adults, University Students, Daily Life, Reflexivity.Abstract
This article aims to understand the reflections of young people on the experience of the COVID-19 pandemic social isolation and to problematize the effects of the new visions raised about themselves and the world on their individuation processes. Regarding this purpose, a set of images and narratives produced by university students to the project “Youth and Visual Culture: everyday life revealed in photographs by young students” during the period marked by social isolation was analyzed. The results show that the pandemic has provoked young people to re-signify the value of aesthetic experiences, social bonds and public spaces, and to consider the limitations of the digital world. At the same time, challenges in the management of the present, the projection of the future and the maintenance of past achievements have led to elaborations on time and its articulations with space.
Downloads
References
BRANJE, Susan; MORRIS, Amanda. The impact of the COVID-19 pandemic on adolescent emotional, social, and academic adjustment. Journal of Research on Adolescence: The Official Journal of the Society for Research on Adolescence, Hoboken, v. 31, n. 3, p. 486-499. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1111/jora.12668. Acesso em: 20 jun. 2024.
BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. Brasília, DF: Brasiliense, 1987.
CARRANO, Paulo Cesar Rodrigues; MATOS, Daniela Abreu; SILVA, Ana Paula da. A vida por um fio viral: emoções e afetos no cotidiano fotografado por jovens estudantes. Advir, Rio de Janeiro, p. 82-90, jul. 2023. Disponível em: https://asduerj.org/a-vida-por-um-fio-viral-emocoes-e-afetos-no-cotidiano-fotografado-por-jovens-estudantes/. Acesso em: 20 jun. 2024.
CARRANO, Paulo Cesar Rodrigues; PEREIRA, Maria Rodrigues. Atividades de tempo livre de jovens ibero-americanos em análise comparativa. São Paulo: Fundação SM, 2022.
CASTELLS, Manuel. A galáxia da internet: reflexões sobre a internet, os negócios e a sociedade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003.
COREA, Cristina; LEWCOWICZ, Ignacio. Pedagogia del Aburrido: escuelas destituidas, famílias perplejas. Buenos Aires: Paidós Educador, 2004.
ERIKSON, Erik. Identidade, juventude e crise. Rio de Janeiro: Jorge Zahar,1976.
FEIXA, Carles. Generación @ la juventud en la era digital. Nómadas, Bogotá, n. 13, p. 75-91, out. 2000.
GIDDENS, Anthony. Modernidade e identidade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar. 2002.
HAN, Byung-Chul. Sociedade do cansaço. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.
HILLMAN, James. O pensamento do coração e A Alma do Mundo. São Paulo: Verus, 2010.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios – PNAD. Rio de Janeiro: Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística, 2021.
JONES, Elizabeth AK; MITRA, Amal K.; BHUIYAN, Azad R. Impact of COVID-19 on mental health in adolescents: a systematic review. International Journal of Environmental Research and Public Health, [s. l.], v. 18, n. 5, p. 2470, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.3390/ ijerph18052470. Acesso em: 5 set. 2023.
LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.
MANAGO, Adriana; VAUGHN, Lanen. Social media, friendship, and happiness in the millennial generation. Friendship and Happiness: Across the Life-Span and Cultures, Dordrecht, p. 187-206, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1007/978-94-017-9603-3_11. Acesso em: 5 set. 2023.
MARTIN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: EdUFRJ, 1997.
MELUCCI, Alberto. O jogo do Eu: a mudança de si em uma sociedade global. São Leopoldo: Editora Unisinos, 2004.
PAIS, José Machado. As cronotopias das práticas culturais do quotidiano. Observatório das Actividades Culturais, [s. l.], v. 4, p. 7-9, 1998.
PAIS, José Machado. Ganchos, tachos e biscates: jovens, trabalho e futuro. 3. ed. Porto: Âmbar, 2005.
PEREIRA, Maria Rodrigues. O lugar da criação artística entre jovens de camadas populares: sentidos e suportes da arte a estudantes da rede estadual fluminense. 2004. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2024.
REICH, Stephanie. Adolescents’ sense of community on MySpace and Facebook: A mixed-methods approach. Journal of Community Psychology, Hoboken, v. 38, p. 688-705, 2010. Disponível em: https://doi.org/10.1002/jcop.20389. Acesso em: 5 set. 2023.
PAPPÁMIKAIL, Lia. Juventude(s), autonomia e Sociologia: questionando conceitos a partir do debate acerca das transições para a vida adulta. Sociologia: Revista da Faculdade de Letras da Universidade do Porto, Porto, v. 20, p. 395-410, 2010.
PIAGET, Jean. Psicologia da inteligência. 2. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1977.
SILVA JUNIOR, Fernando Jose Guedes da et al. Impact of COVID-19 pandemic on mental health of young people and adults: a systematic review protocol of observational studies. BMJ Open, London, v. 10, n. 7, e039426, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1136/ bmjopen-2020-039426. Acesso em: 5 set. 2023.
WORLD HEALTH ORGANIZATION. Depression and other common mental disorders: global health estimates. Geneva: WHO, 2017.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Paulo Cesar Rodrigues Carrano, Maria Rodrigues Pereira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
O conteúdo da revista Antropolítica, em sua totalidade, está licenciado sob uma Licença Creative Commons de atribuição CC-BY (http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt).
De acordo com a licença os seguintes direitos são concedidos:
- Compartilhar – copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato;
- Adaptar – remixar, transformar, e criar a partir do material para qualquer fim, mesmo que comercial;
- O licenciante não pode revogar estes direitos desde que você respeite os termos da licença.
De acordo com os termos seguintes:
- Atribuição – Você deve informar o crédito adequado, fornecer um link para a licença e indicar se alterações foram feitas. Você deve fazê-lo em qualquer maneira razoável, mas de modo algo que sugira que o licenciante o apoia ou aprova seu uso;
- Sem restrições adicionais — Você não pode aplicar termos jurídicos ou medidas de caráter tecnológico que restrinjam legalmente outros de fazerem algo que a licença permita.