Pandemic Reflections Among Young Brazilian University Students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/antropolitica2024.v56.i2.a60097

Keywords:

Pandemic, Young Adults, University Students, Daily Life, Reflexivity.

Abstract

This article aims to understand the reflections of young people on the experience of the COVID-19 pandemic social isolation and to problematize the effects of the new visions raised about themselves and the world on their individuation processes. Regarding this purpose, a set of images and narratives produced by university students to the project “Youth and Visual Culture: everyday life revealed in photographs by young students” during the period marked by social isolation was analyzed. The results show that the pandemic has provoked young people to re-signify the value of aesthetic experiences, social bonds and public spaces, and to consider the limitations of the digital world. At the same time, challenges in the management of the present, the projection of the future and the maintenance of past achievements have led to elaborations on time and its articulations with space.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paulo Cesar Rodrigues Carrano, Universidade Federal Fluminense

Professor Associado IV na Faculdade de Educação e no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal Fluminense.

Maria Rodrigues Pereira, Universidade Federal Fluminense

Diretora da Praga Conexões. Doutora em Educação pela Universidade Federal Fluminense.

References

BRANJE, Susan; MORRIS, Amanda. The impact of the COVID-19 pandemic on adolescent emotional, social, and academic adjustment. Journal of Research on Adolescence: The Official Journal of the Society for Research on Adolescence, Hoboken, v. 31, n. 3, p. 486-499. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1111/jora.12668. Acesso em: 20 jun. 2024.

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. Brasília, DF: Brasiliense, 1987.

CARRANO, Paulo Cesar Rodrigues; MATOS, Daniela Abreu; SILVA, Ana Paula da. A vida por um fio viral: emoções e afetos no cotidiano fotografado por jovens estudantes. Advir, Rio de Janeiro, p. 82-90, jul. 2023. Disponível em: https://asduerj.org/a-vida-por-um-fio-viral-emocoes-e-afetos-no-cotidiano-fotografado-por-jovens-estudantes/. Acesso em: 20 jun. 2024.

CARRANO, Paulo Cesar Rodrigues; PEREIRA, Maria Rodrigues. Atividades de tempo livre de jovens ibero-americanos em análise comparativa. São Paulo: Fundação SM, 2022.

CASTELLS, Manuel. A galáxia da internet: reflexões sobre a internet, os negócios e a sociedade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003.

COREA, Cristina; LEWCOWICZ, Ignacio. Pedagogia del Aburrido: escuelas destituidas, famílias perplejas. Buenos Aires: Paidós Educador, 2004.

ERIKSON, Erik. Identidade, juventude e crise. Rio de Janeiro: Jorge Zahar,1976.

FEIXA, Carles. Generación @ la juventud en la era digital. Nómadas, Bogotá, n. 13, p. 75-91, out. 2000.

GIDDENS, Anthony. Modernidade e identidade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar. 2002.

HAN, Byung-Chul. Sociedade do cansaço. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.

HILLMAN, James. O pensamento do coração e A Alma do Mundo. São Paulo: Verus, 2010.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios – PNAD. Rio de Janeiro: Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística, 2021.

JONES, Elizabeth AK; MITRA, Amal K.; BHUIYAN, Azad R. Impact of COVID-19 on mental health in adolescents: a systematic review. International Journal of Environmental Research and Public Health, [s. l.], v. 18, n. 5, p. 2470, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.3390/ ijerph18052470. Acesso em: 5 set. 2023.

LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

MANAGO, Adriana; VAUGHN, Lanen. Social media, friendship, and happiness in the millennial generation. Friendship and Happiness: Across the Life-Span and Cultures, Dordrecht, p. 187-206, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1007/978-94-017-9603-3_11. Acesso em: 5 set. 2023.

MARTIN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: EdUFRJ, 1997.

MELUCCI, Alberto. O jogo do Eu: a mudança de si em uma sociedade global. São Leopoldo: Editora Unisinos, 2004.

PAIS, José Machado. As cronotopias das práticas culturais do quotidiano. Observatório das Actividades Culturais, [s. l.], v. 4, p. 7-9, 1998.

PAIS, José Machado. Ganchos, tachos e biscates: jovens, trabalho e futuro. 3. ed. Porto: Âmbar, 2005.

PEREIRA, Maria Rodrigues. O lugar da criação artística entre jovens de camadas populares: sentidos e suportes da arte a estudantes da rede estadual fluminense. 2004. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2024.

REICH, Stephanie. Adolescents’ sense of community on MySpace and Facebook: A mixed-methods approach. Journal of Community Psychology, Hoboken, v. 38, p. 688-705, 2010. Disponível em: https://doi.org/10.1002/jcop.20389. Acesso em: 5 set. 2023.

PAPPÁMIKAIL, Lia. Juventude(s), autonomia e Sociologia: questionando conceitos a partir do debate acerca das transições para a vida adulta. Sociologia: Revista da Faculdade de Letras da Universidade do Porto, Porto, v. 20, p. 395-410, 2010.

PIAGET, Jean. Psicologia da inteligência. 2. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1977.

SILVA JUNIOR, Fernando Jose Guedes da et al. Impact of COVID-19 pandemic on mental health of young people and adults: a systematic review protocol of observational studies. BMJ Open, London, v. 10, n. 7, e039426, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1136/ bmjopen-2020-039426. Acesso em: 5 set. 2023.

WORLD HEALTH ORGANIZATION. Depression and other common mental disorders: global health estimates. Geneva: WHO, 2017.

Published

2024-08-01

How to Cite

Carrano, P. C. R., & Pereira, M. R. (2024). Pandemic Reflections Among Young Brazilian University Students. Antropolítica - Revista Contemporânea De Antropologia, 56(2). https://doi.org/10.22409/antropolitica2024.v56.i2.a60097

Issue

Section

Dossiê Temático