When Sculpture Becomes the Body of a Pulsing Space

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/arte.lugar.cidade.v2i2.69673

Keywords:

Ascânio MMM, contemporary sculpture, phenomenology, public space, sensitive perception

Abstract

This essay offers a poetic and phenomenological reading of the work of Brazi lian artist Ascânio MMM, exploring the relationship between body, space, and perception in his sculptural practice. Engaging with the philosophy of Maurice Merleau-Ponty and other theorists, the text investigates how Ascânio's constructive rigor and poetic openness transform space into a sensitive experience, both in museological and urban contexts. Works such as Geometria Inquieta, Caixas 1 e 2, Tramas, and Fita are analyzed, discussing their integration of technique and affect, precision and openness, and their political dimension as devices for coexistence

Author Biography

  • Rodrigo Gonçalves dos Santos, Universidade Federal de Santa Catarina, Brasil

    Rodrigo Gonçalves dos Santos é Professor Associado do Departamento de Arquitetura e Urbanismo da Universidade Federal de Santa Catarina. É docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo (PósARQ) da UFSC. É membro do Grupo de Estudos sobre Arte Pública no Brasil (GEAP-BR). Graduado em Arquitetura e Urbanismo (1999), é mestre em Engenharia de Produção - Gestão Integrada do Design (2003) e doutor em Educação (2011) pela Universidade Federal de Santa Catarina.

References

Bachelard, G. (1993). A poética do espaço. Martins Fontes.

Certeau, M. (1994). A invenção do cotidiano: 1. Artes de fazer. Vozes.

Crary, J. (2013). 24/7: Capitalismo tardio e os fins do sono. Cosac Naify.

Didi-Huberman, G. (2010). O que vemos, o que nos olha. Editora 34.

Eco, U. (1962). Obra aberta. Perspectiva.

Herkenhoff, P. (2012). Ascânio MMM: rigor e poesia. Contra Capa.

Krauss, R. (1993). Passages in Modern Sculpture. The MIT Press.

Merleau-Ponty, M. (2011). Fenomenologia da percepção (Carlos Alberto Ribeiro de Moura, Trad.). Martins Fontes.

Merleau-Ponty, M. (2005). O visível e o invisível (José Carlos Garcia, Trad.). Perspectiva.

Rolnik, S. (2000). Cartografia sentimental: transformações contemporâneas do desejo. Sulina.

Site Oficial Ascânio MMM. Obras públicas. Recuperado de https://www.ascaniommm.com, 4/8/2025.

Published

2025-10-29

Issue

Section

Dossier

How to Cite

When Sculpture Becomes the Body of a Pulsing Space. arte :lugar :cidade, [S. l.], v. 2, n. 2, p. 91–104, 2025. DOI: 10.22409/arte.lugar.cidade.v2i2.69673. Disponível em: https://periodicos.uff.br/arte-lugar-cidade/article/view/69673. Acesso em: 5 dec. 2025.