A inserção da Esquizoanálise em currículos e projetos pedagógicos de cursos de Psicologia

Análises e possibilidades

Authors

Keywords:

Esquizoanálise, Formação em Psicologia, Clínica, Currículo

Abstract

Deleuze and Guattari's Schizoanalysis, from the criticism of Psychoanalysis and its structuring of the unconscious, proposes a new understanding of the unconscious, not as lack, but as machine of desiring production. This paper is the result of a quali-quantitative research, which aimed to evaluate the insertion of Schizoanalysis in the curriculum and in the pedagogical project of training courses for psychologists. In addition to theoretical research, documentary research was carried out on the curricula and pedagogical projects of two different universities: U1 and U2. The results show that schizoanalytic knowledge is concentrated in curricular units that address macro-political, institutional and group analyses. We found that there is little presence of schizoanalysis in the courses in question, being present in only 5.68% of the subjects and in 1.7% of the U1 bibliographies, while in U2 it is observed in 4.1% of the subjects and 0.8% of the total bibliographies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Matusalém de Brito Duarte, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais

Doutorado em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. Mestre e licenciado em Geografia pela Universidade Federal de Minas Gerais. Professor do Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica do Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais - CEFET-MG. Participante do grupo de pesquisa Ensino de Geografia. Orcid-ID:  https://orcid.org/0000-0003-0576-7481. E-mail: matusalem@cefetmg.br.

Maria Clara Moreira Rosa, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

Graduanda em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. Monitora do Laboratório de Psicologia Social e Direitos Humanos da Faculdade de Psicologia da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. Bolsista de Iniciação Científica no Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais. Orcid-ID: https://orcid.org/0000-0002-2713-4143. E-mail: mclaramoreirarosa@gmail.com

References

BAREMBLITT, Gregório. Introdução à esquizoanálise. Belo Horizonte: Ed. Instituto Félix Guattari, 2010.

CASSIANO, Marcella; FURLAN, Reinaldo. O processo de subjetivação segundo a esquizoanálise. Psicologia & Sociedade, v. 25, p. 373-378, 2013.

CELLARD, A. A análise documental.In: POUPART, J. et al.. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis, Vozes, 2010.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. v. 1. São Paulo: Ed. 34, 1995a.

_____. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. v. 2. São Paulo: Ed. 34, 1995b.

_____. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. v. 3. São Paulo: Ed. 34, 1996.

_____. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. v. 4. São Paulo: Ed. 34, 1997a.

_____. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. v. 5. São Paulo: Ed. 34, 1997b.

_____. O Anti-Édipo: capitalismo e esquizofrenia. São Paulo: Ed. 34, 2010.

DELEUZE, Gilles. Conversações. 3. ed. rev. São Paulo: Editora 34, 2013.

_____. Diferença e repetição. Editora Paz e Terra, 2020.

DOSSE, François. Gilles Deleuze & Félix Guattari Biografia Cruzada. Porto Alegre: Artmed, 2010.

FLICK, Uwe. Introdução à metodologia de pesquisa: um guia para iniciantes. Penso Editora, 2012.

GALLO, Silvio. Deleuze e a Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

GESSER, Veronica; RANGHETTI, Diva Spezia. O currículo no ensino superior: princípios epistemológicos para um design contemporâneo. Revista e-curriculum, v. 7, n. 2, p. 1-23, 2011.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GUATTARI, Felix. Revolução Molecular: pulsações políticas do desejo. São Paulo: Brasiliense, 1981.

GUATTARI, Félix; ROLNIK, Suely. Micropolítica: Cartografias do Desejo. Belo Horizonte: Vozes, 1986.

GUÉRON, Rodrigo. Capitalismo, Desejo e Política: Deleuze e Guattari leem Marx. Rio de Janeiro: NAU Editora, 2021.

HUR, Domenico Uhng. O dispositivo de grupo na Esquizoanálise: tetravalência e esquizodrama. Vínculo, São Paulo, v. 9, n. 1, p. 18-26, jun.2012.

_____. Psicologia, Política e Esquizoanálise. Campinas, SP: Alínea, 2019.

PARPINELLI, Roberta Stubs; SOUZA, Edmilson Wantuil Freitas de. Pensando os fenômenos psicológicos: um ensaio esquizoanalítico. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 10, ed. 3, p. 479-487, 2005.

PASSOS, Eduardo; BENEVIDES, Regina. Clínica e biopolítica na experiência do contemporâneo. Psicol. clín, p. 89-99, 2001.

ROCHA, Marisa Lopes da. Do paradigma científico ao paradigma ético-estético e político: a arte como perspectiva nas soluções educacionais. Cadernos de Subjetividade, v. 1, n. 2, p. 235-240, 1993.

SANTIAGO, Maria Clara Carneiro; ROMAGNOLI, Roberta Carvalho. Formação inventiva em Psicologia: problematizações à luz dos novos paradigmas da ciência contemporânea. Revista Pesquisas e Práticas Psicossociais, v. 16, n. 1, p. 1-15, 2021.

SEIXAS, Pablo Sousa et al.. Projeto Pedagógico de Curso e formação do psicólogo: uma proposta de análise. Psicologia Escolar e Educacional, v. 17, n. 1, p. 113-122, 2013.

SILVA, Tomaz Tadeu da.Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

SKEIKA, Jhony A. Deleuze e Guattari: Esquizoanálise e Maio de 68. Uniletras, Ponta Grossa, v. 40, ed. 1, p. 33-41, 2018.

SOARES, Leonardo Barros; MIRANDA, Luciana Lobo. Produzir subjetividades: o que significa?. Estudos e pesquisas em Psicologia, v. 9, n. 2, p. 408-424, 2009

Published

2023-03-31

Issue

Section

Artigos