“After all, we are all friends...”: the figuration of the “Workers” in Tudo Bem (Arnaldo Jabor, 1978)

Authors

Keywords:

Operários, Vida urbana, Tudo Bem (1978).

Abstract

Derived from the analysis carried out through the Institutional Program for Scientific Initiation Scholarships (PIBIC / CNPq / UFU), between 2017-2019, this reflection, which starts from the approximation between History and Cinema, has the central objective interpreting the figuration of the “Workers”, during the decomposition of the Brazilian Economic “Miracle” and Military Dictature, in the allegorical construction of the feature film Tudo Bem (1978) - argued, scripted and directed by Arnaldo Jabor, scripted by Leopoldo Serran -, questioning: in this plot, would what is the relationship between the figuration of the “workers” in the film?

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Gabriel Marques Fernandes, Instituto de História da Universidade Federal de Uberlândia
    Mestrando em História Social no Programa de Pós-Graduação em História (PPGHIS) do Instituto de História (INHIS) da Universidade Federal de Uberlândia (UFU) - Bacharel e Licenciado em História pela mesma instituição (2019) -, compõem a linha "Linguagens, Estética e Hermenêutica". Membro do Núcleo de Estudos em História Social da Arte e da Cultura (NEHAC). A pesquisa desenvolvida atualmente concentra-se no aprofundamento das relações entre História e Cinema, História e Psicanálise, História dos Conceitos, Biografia Histórica e Crítica da Arte, com o intuito de compreender e refletir a temática da Classe Média Brasileira.

References

Arnaldo Jabor - O Ser Humano é de Classe Média - Ocupação Nelson Rodrigues. São Paulo: Itaú Cultural, 2012. P&B. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=XkYgmPep94I. Acesso em: 27/05/2019.

BERNARDET, Jean-Claude. Brasil em tempo de cinema. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

É PRECISO ver as luzes no fim do túnel. Veja. São Paulo, 25 out. 1978.

JABOR, Arnaldo. SERRAN, Leopoldo. Tudo Bem. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978.

MARTIN, Marcel. A Linguagem Cinematográfica. Lisboa: Dinalivros, 2005.

MILLS, C. Wright. A Nova Classe Média (White Collar). 2.ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1976.

ROCHA, Glauber. Tudo Bem 78. In:______. Revolução do Cinema Novo. Rio de Janeiro: Embrafilme, 1981, p. 423-428.

SCHORSKE, Carl. Pensando com a História: indagações na passagem para o modernismo. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.

TUDO Bem. Direção de Arnaldo Jabor. Rio de Janeiro: Embrafilme; Sagitário Produções Cinematográficas Ltda.; Embrafilme – Empresa Brasileira de Filmes S.A., 1978 (111 min.). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=aAtFNRyeKII. Acesso em: 25/02/2019.

VELHO, Gilberto. A Utopia Urbana: um estudo de antropologia social. 5.ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1989.

WEBER, Max. Classe, status, partido. In: BERTELLI, A. R; PALMEIRA, M. G. S.; VELHO, O. G.. (Org.). Estrutura de classes e estratificação social. Rio de Janeiro: Zahar, 1977, p. 61-83.

XAVIER, Ismail. A Alegoria Histórica. In: RAMOS, Fernão (Org.). Teoria contemporânea do cinema: pós-estruturalismo e filosofia analítica. São Paulo: Senac, 2005, p. 339-379.

______________. Alegorias do subdesenvolvimento: cinema novo, tropicalismo e cinema marginal. São Paulo: Cosac & Naify, 2012.

Published

2021-01-25

Issue

Section

Dossier

How to Cite

“After all, we are all friends...”: the figuration of the “Workers” in Tudo Bem (Arnaldo Jabor, 1978). (2021). Revista Cantareira, 34. https://periodicos.uff.br/cantareira/article/view/42592