Between gamers and fans

performance and identity of videogame players

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/contracampo.v40i3.50460

Keywords:

Fans, Gamers, Players, Communities, Performance

Abstract

The purpose of this article is to discuss the relation between two actors: the gamer and the videogame fan. The debate includes the self-recognition of players as fans or as gamers, the elaboration of their identities in relation to these denominations and the stigmas they carry. The analysis is held through a questionnaire applied in gaming communities and in-depth interviews with players. From the results, we identified two main player profiles in the community: the one who produces content (player-producer) and the one who consumes (player-viewer). Among the main contributions, we highlight the perception of online players' encounters as fan communities, the valorisation of the fan's self-recognition process and the similarities and differences between fans and gamers, from the perspective of the players themselves.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Clarice Greco, Programa de Pós-graduação em Comunicação da UNIP

Professora do Programa de Pós-graduação em Comunicação da Universidade Paulista (UNIP). Doutora e mestre em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP). Vice-coordenadora do Grupo de Estudos de Análise de Produtos Audiovisuais (GRUPA).

André Dal Bello, Centro Universitário Braz Cubas

Mestre em Comunicação pelo Programa de Pós-graduação em Comunicação da Universidade Paulista (UNIP). Professor do Centro Universitário Braz Cubas (BC) e da Universidade de Mogi das Cruzes (UMC). Integrante do Grupo de Estudos de Análise de Produtos Audiovisuais (GRUPA).

References

BARTLE , Richard. Hearts, Clubs, Diamonds, Spades: Players Who Suit Muds. Mud.co.uk, 1996. Disponível em: http://mud.co.uk/richard/hcds.htm

BOOTH, Paul. Between fan and player. Popular Communication: The International Journal of Media and Culture. Vol. 18, 2020.

BOOTH, Paul. Board gamers as fans. New York: The Routledge Companion to Media Fandom. 1st Edition, 2017

DUTTON, Nathan et al. Digital pitchforks and virtual torches: fan responses to the mass effect news debacle. Convergence: The international journal of research into new media technologies, v. 17, n. 3, p. 287-305, 2011.

FALCÃO, Thiago. E-Sports, herdeiros de uma tradição. Intexto, Porto Alegre, UFRGS, n. 45, p. 246-267, maio/ago 2019

FISKE, John. The Cultural Economy of Fandom. In : LEWIS, Lisa A. The Adoring Audience : Fan Culture and Popular Media. London: Routledge, 1992.

GERAGHTY, Lincoln. Cult Collectors: nostalgia, fandom and collecting popular culture. New York, Routledge, 2014.

GOFFMAN, Erving. Estigma: Notas sobre a manipulação da identidade deteriorada. Rio de Janeiro: Editora Zahar, 1980.

HILLS, M. O fandom como objeto e os objetos do fandom. Entrevista a Clarice Greco. In: MATRIZes, v.9, nº1, jan/jun, p.147-163, 2015

JENKINS, Henry. Textual Poachers: Television Fans and Participatory Culture. New York, Routledge, 1992.

JENKINS, Henry. Cultura da Convergência. São Paulo: Aleph, 2009.

LÉVY, Pierre. O que é o Virtual. São Paulo: 34, 1996.

LOPES, Maria Immacolata Vassallo et al. A Autoconstrução do Fã: performances e estratégias de fãs de telenovela na internet. In: LOPES, Maria Immacolata Vassallo (org). Por Uma Teoria de Fãs da Ficção Televisiva Brasileira. Porto Alegre: Sulina, 2015. p. 17-64.

LOPES, Maria Immacolata Vassallo et. al. Sujeito acadêmico e seu objeto de afeto: aca-fãs de ficção televisiva no Brasil. In: LOPES, M.I.V. (Org.). Por uma teoria de fãs da ficção televisiva brasileira II: práticas de fãs no ambiente da cultura participativa. 1ed.Porto Alegre: Sulina, 2017, v. 2, p. 367-404.

LOPES, Maria Immacolata Vassallo. Pesquisa em Comunicação. São Paulo, Loyola. 8. ed., 2005.

LUPINACCI, Ludmila. "Da minha sala pra sua": Teorizando o fenômeno das lives em mídias sociais. (Pre-print Scielo, Upcoming Galaxia), 2021.

MASON, Paul. A History of RPGs: Made by Fans; Played by Fans. Transformative Works and Cultures, no.11, 2012.

PAZ, Samyr; MONTARDO, Sandra. P. Performance play: consumo digital como performance no streaming de games da plataforma Twitch. Revista Fronteiras – Estudos Midiáticos. 20(2):190-203 maio/agosto 2018

SANDVOSS, Cornel. Quando Estrutura e Agência se Encontram: os fãs e o poder. Ciberlegenda, n. 28. 1, p. 8-41, 2013.

ZIMMERMAN, Eric; SALEN, Katie. Regras do Jogo: Interação Lúdica. Volume III. São Paulo: Blucher, 2012.

Published

2021-12-30