News consumption by children during the Covid-19 pandemic
a study with readers of a children’s newspaper
DOI:
https://doi.org/10.22409/contracampo.v40i3.51097Keywords:
Journalism for children, Pandemic, Covid-19, Reception, ChildrenAbstract
This article presents data from a quantitative survey carried out with about 150 readers of Joca, a Brazilian newspaper for children and youths, during the Covid-19 pandemic in 2020. Joca is a news publication dedicated to general coverage of current events, that umplified its digital circulation during the quarantine. The objective of the survey was to investigate journalistic content consumption by children and adolescents during social isolation. Through this survey, it became evident the importance of teacher’s mediation for newspaper reading during the quarantine (not parents’ mediation), although autonomous consumption also occurs in a third of the cases. In addition, almost 60% of respondents said that, in the pandemic, they see or listen to news more than before the isolation period (even if they are not directed to them), to keep up with the news or to learn more about the disease.
Downloads
References
ARAÚJO, José Newton G. de. Infância e pandemia. Caderno de Administração, v. 28, Ed. esp., jun. 2020. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/CadAdm/article/download/53733/751375150147. Acesso em: 13 mar. 2021.
BACCEGA, Maria Aparecida. Comunicação/educação e a construção de nova variável histórica. Revista Comunicação & Educação, v. 14, n. 3, p. 19-28. São Paulo: 2009a. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/43579/47201. Acesso em: 13 out. 2018.
BACCEGA, Maria Aparecida. Comunicação e consumo: educação e cidadania. In: ROCHA, Rose de Melo; OROFINO, Maria Isabel Rodrigues (org). Comunicação, consumo e ação reflexiva: caminhos para a educação do futuro. Porto Alegre: Sulina, 2014. p. 189-204.
BACCEGA, Maria Aparecida. Inter-relações comunIcação e consumo na trama cultural: o papel do sujeito ativo. In: CASTRO, Gisela Grangeiro da Silva; TONDATO, Marcia Perencin (orgs.). Caleidoscópio midiático: o consumo pelo prisma da comunicação. São Paulo: ESPM, 2009b, p. 12-30. Disponível em: https://docplayer.com.br/10974173-Caleidoscopio-midiatico.html. Acesso em: 12 fev. 2021.
BUCKINGHAM, David. Navigating the Infodemic, Part One. David Buckingham Blog. 29 jun. 2020a. Disponível em: https://davidbuckingham.net/2020/06/29/navigating-the-infodemic-part-one. Acesso em: 12 fev. 2021.
BUCKINGHAM, David. Navigating the Infodemic, Part Two. David Buckingham Blog. 1 jul. 2020b. Disponível em: https://davidbuckingham.net/2020/07/01/navigating-the-infodemic-part-two. Acesso em: 12 fev. 2021.
DELORME, Maria Inês de C. Domingo é dia de felicidade: as crianças e as notícias. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, 2008.
DORETTO, Juliana. “Fala connosco!”: o jornalismo infantil e a participação das crianças, em Portugal e no Brasil. Tese (Doutorado em Comunicação) - Universidade Nova de Lisboa, 2015.
DORETTO, Juliana. Pesquisa-ação no jornalismo infantojuvenil: o podcast Radinho BdF. Anais do 18º Encontro Nacional de Pesquisadores em Jornalismo, Universidade Federal do Ceará, 3 a 6 de novembro de 2020.
EMPINOTTI, Marina Lisboa; PAULINO, Rita de Cássia Romeiro. Aproximações entre jornalismo e educação. Revista Comunicação & Educação, ano XXIII, n. 1, p. 53-63. Jan/jun 2018. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/117506/140325. Acesso em: 30 jul. 2019.
KARDEFELT-WINTHER, Daniel; TWESIGYE, Rogers; ZLÁMAL, Rostislav; SAEED, Marium; SMAHEL, David ; STOILOVA, Mariya ; LIVINGSTONE, Sonia. Digital Connectivity During COVID-19: access to vital information for every child. Unicef Office of Research – Innocenti. Florença: Unicef, 2020. Disponível em: https://www.unicef-irc.org/publications/pdf/IRB%202020-12.pdf. Acesso em 13 mar. 2021.
NIC.br – Núcleo de Informação e Coordenação do Ponto.br. TIC Kids Online Brasil 2018. São Paulo: CGI.br, 2019.
OROFINO, Maria Isabel Rodrigues. Crianças em contextos: novos aportes para o debate sobre infâncias, comunicação e culturas do consumo. In: ROCHA, Rose de Melo; OROFINO, Maria Isabel Rodrigues (org). Comunicação, consumo e ação reflexiva: caminhos para a educação do futuro. Porto Alegre: Sulina, 2014. p. 65-82.
PEREIRA, Sara; FILLOL, Joana & SILVEIRA, Patrícia. Explicar o mundo às crianças: análise de espaços noticiosos dirigidos ao público infantojuvenil. In: BARBALHO, Alexandre & MARÔPO, Lidia. (Eds.). Infância, juventude e media: Olhares luso-brasileiros. Ceará: Editora da Universidade Estadual do Ceará, 2015, p. 365-394.
RIMOLI, Ariane Porto Costa. O mundo da comunicação e o mundo da criança. Revista Comunicação & Educação, ano XXI, n. 1, p. 51-59. Jan/jun 2016. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/96724/112702. Acesso em: 30 jul. 2020.
SILVEIRA, Patrícia. Crianças e notícias: construindo sentidos sobre a atualidade e o mundo. Tese (Doutorado em Ciências da Comunicação) - Universidade do Minho, 2015. Disponível em: http://hdl.handle.net/1822/42445. Acesso em: 13 mar. 2021.
VELASCO, María Teresa Quiroz. Aprendizagens na era digital: dentro e fora da escola. Revista Comunicação & Educação, v. 20, n. 1, p. 63-70. 2015. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/84288/96719. Acesso em: 13 fev. 2021.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Juliana Doretto, Sabrina Cancoro Generali Clemente
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors retain copyright and grant the journal the right to publish their work for the first time under the Creative Commons licence, which allows the exchange of academic work and recognition of authorship in the journal.