Ante a cicatriz colonial:
Corpo e agência negra no audiovisual brasileiro
DOI:
https://doi.org/10.22409/contracampo.v41i2.52058Keywords:
Contemporary Brazilian Audiovisual, Colonial Trauma, Slavery and the African Diasporas, Body, Aesthetics and PoliticsAbstract
This article examines, in Brazilian short films from the 2010s, the formal and political procedures engaged in imaginative appropriation of colonial trauma, specifically slavery and the African diasporas. Based on the analyses of Experiencing the Flooding Red (2016, by Michelle Mattiuzzi), The White Death of the Black Wizard (2020, by Rodrigo Ribeiro) and New World (2020, by Natara Ney and Gilvan Barreto), the emphasis given to the body as a means of fabulation of the past and of resistance against the structures of the colonial potentate is demonstrated. Special attention is given to the way in which the works emphasize the political agency of black subjects and, equally, articulate individual and collective experiences based on the tensions among image, sound and word.
Downloads
References
BARROS, Laan Mendes de; FREITAS, Kênia. Experiência estética, alteridade e fabulação no cinema negro. Revista ECO-Pós - Dossiê Racismo, v, 21, n. 3, pp. 97-121, 2018.
CARVALHO, Noel dos Santos. O produtor e o cineasta Zózimo Bulbul - O inventor do Cinema Negro Brasileiro. Revista Crioula, n. 12, 2012.
CERQUEIRA, Daniel et al. Atlas da Violência. São Paulo: FBSP, 2021.
CHION, Michel. Glossaire acoulogique. Revue Lampe-tempête, n. 2, março de 2007.
CHION, Michel. La voix au cinéma. Paris : Cahiers du Cinéma, Editions de l’Etoile, 1982.
DRAKE, Philip. Reconceptualizing Screen Performance. Journal of Film and Video, v. 58, n. 1/2, pp. 84-94, 2006.
FANON, Frantz. Peles negras, máscaras brancas. Tradução de Renato da Silveira. Salvador: EDUFBA, 2008.
FERREIRA, Jackson. Loucos e pecadores: suicídio na Bahia do século XIX. Dissertação (Mestrado em História). Universidade Federal da Bahia, 2004.
FREITAS, Kênia. Fabulações críticas em curta-metragens negros brasileiros. Multiplot, Março de 2019.
FREITAS, Kênia. Cinema Negro Brasileiro: Uma Potência de Expansão Infinita. Catálogo do 20º Festival Internacional de Curtas de Belo Horizonte. Belo Horizonte: Fundação Clóvis Salgado, v. 1, p. 161-164, 2018.
GILROY, Paul. O Atlântico negro. Tradução de Cid Knipel Moreira. São Paulo, Rio de Janeiro: Editora 34, Universidade Candido mendes, 2012.
GLISSANT, Édouard. Poetics of Relation. Translated by Betsy Wing. Ann Arbor: The University of Michigan Press, 1997.
GONZALEZ, Lélia. A mulher negra na sociedade brasileira: Uma abordagem político-econômica. In: _____. Por um feminismo afro-latino americano. Organização de Flavia Rios e Márcia Lima. Rio de Janeiro: Zahar, pp. 49-64, 2020a.
GONZALEZ, Lélia. A categoria político-cultural da amefricanidade. In: _____. Por um feminismo afro-latino americano. Organização de Flavia Rios e Márcia Lima. Rio de Janeiro: Zahar, pp. 127-138, 2020b.
GONZALEZ, Lélia. História de vida e louvor (Uma homenagem a Zezé Motta). In: _____. Por um feminismo afro-latino americano. Organização de Flavia Rios e Márcia Lima. Rio de Janeiro: Zahar, pp. 228-229, 2020c.
GUIMARÃES, César. Estéticas contra-colonizadoras no documentário: um ponto de partida. Anais do XXIX Encontro Anual da Compós, 23 a 25 de junho de 2020.
HARTMAN, Saidiya. Vênus em dois atos. Tradução de Fernanda Silva e Sousa. Revista Eco-Pós - Dossiê Crise, Feminismo e Comunicação, v. 23, n. 3, 2020.
hooks, bell. O olhar opositor: mulheres negras espectadoras. In: _____: Olhares Negros: raça e representação. Tradução de Stephanie Borges. São Paulo: Elefante, 2019.
IBGE. Desigualdades Sociais por Cor ou Raça no Brasil. Estudos e Pesquisas - Informação Demográfica e Socioeconômica, n. 41, 2019.
KILOMBA, Grada. Memórias da plantação. Tradução de Jess Oliveira. Rio de janeiro: Cobogó, 2019.
LOMAX, Alan. The Land Where The Blues Began. Nova York: The New Press, 1993.
MBEMBE, Achille. Crítica da razão negra. Traduzido por Sebastião Nascimento. São Paulo: n-1 edições, 2018.
MOMBAÇA, Jota. A plantação cognitiva. Arte e Descolonização. São Paulo: MASP/AFTERALL, 2020.
MOMBAÇA, Jota. Escuro e não-representação - Sobre NoirBLUE de Ana Pi. Revista DR - Dossiê Vibrações do Inaudível, n. 5, Julho de 2020.
MOMBAÇA, Jota, MATTIUZZI, Musa Michele. Carta à leitora preta do fim dos tempos. In: SILVA, Denise Ferreira. A dívida impagável. São Paulo: Oficina de Imaginação Política e Living Commons, 2019.
MOURA, Clóvis. Rebeliões da Senzala. 6ª ed. São Paulo, SP: Anita Garibaldi, 2020.
NAREMORE, James. Acting in the cinema. Berkeley: University of California press, 1998.
NASCIMENTO, Abdias. O genocídio do negro brasileiro. 3ª ed. São Paulo: Perspectivas, 2016.
NASCIMENTO, Beatriz. Uma história feita por mãos negras: Relações raciais, quilombos e movimentos. Organização de Alex Ratts. Rio de Janeiro: Zahar, 2021.
OLIVEIRA, Janaína. With the Alma no Olho: Notes on Contemporary Black Cinema. Film Quartely, 74 (2), pp. 32-38, 2020.
RAMOS, Alberto Guerreira. Patologia social do “branco” brasileiro. In: _____. Introdução crítica à sociologia brasileira. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 1995.
RIBEIRO, Rodrigo. Por uma fantasmagoria negra experimental. Entrevista a Juliano Gomes. Revista Cinética, Setembro de 2020.
SELIGMANN-SILVA, Márcio. Apresentação da questão: A literatura do trauma. In: _____ (org.) História, Memória, Literatura. Campinas: Editora Unicamp, 2003.
STAM, Robert. Tropical Multiculturalism: A Comparative History of Race in Brazilian Cinema and Culture. Durham, Londres: Duke University Press, 1997.
XAVIER, Ismail. Alegoria histórica. In: RAMOS, Fernão Pessoa (org.). Teoria Contemporânea do Cinema - Vol. 1. São Paulo: Editora Senac, 2005.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Edson Costa Júnior
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors retain copyright and grant the journal the right to publish their work for the first time under the Creative Commons licence, which allows the exchange of academic work and recognition of authorship in the journal.