Digital skills of children in early childhood from practices in the parental context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/contracampo.v42i2.57220

Keywords:

Digital Culture, Child Development, Media Literacy, Communication Skills, Digital Technology, Digital Natives

Abstract

This work aims to describe, from the application of the Theory of Practice, the skills children in early childhood develop when interacting with the digital practices of the hypermedia scenario. For this, the parental contexts of five different families were evaluated. As a technique for data collection, interviews were conducted, and a semi-structured script was developed as a research tool. Technology is part of everyday life for urban children from an average family, as well as their playfulness and playing. With this, provided that they are well instructed and guided, the properly supervised contact of children with digital technologies makes these resources a strong ally in their development. However, this child's socialization with the digital ecosystem requires much responsibility from their legal guardians.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Wilton Rafael de Andrade Júnior, Universidade Federal da Paraíba

Mestre em Comunicação, pelo Programa em Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal da Paraíba - UFPB (2021). Especialista em Marketing e Inteligência de Mercado, pelo Centro Universitário Unifacisa (2021). Cursou Comunicação Social, com habilitação em Publicidade e Propaganda, pelo Centro de Educação Superior Reinaldo Ramos - CESREI (2013). Hodiernamente, faz parte do grupo Comunicação da Ciência no Terceiro Setor, atuando na linha de pesquisa: Comunicação, Práticas e Cultura do Consumidor. Fez parte do grupo de estudo Memoriam, desenvolvendo pesquisas sobre Identidade, Marcas, Discurso e Mídia (2013). Foi monitor na disciplina de Semiótica (2011). Atualmente, tem interesse por temáticas relacionadas à Comunicação e ao Marketing, tais como: Teoria da Prática; Gestão de Marcas; Cultura do Consumo; Comportamento do Consumidor; Narrativas Midiáticas; Hipermídia e estudos sobre as tecnologias digitais.

Diogo Lopes de Oliveira, Universidade Federal de Campina Grande e Universidade Federal da Paraíba

I am currently a professor of Social Communications at the Federal University of Campina Grande (UFCG) and in the Post-Graduation Program in Communication at the Federal University of Paraiba, Brazil. Since July 2021, I am the Regional Secretary in Paraíba at the Brazilian Society for the Advancement of Science (SBPC). I was a visiting scholar in the Department of Communication at Cornell University, USA, from March 2019 to March 2021.

References

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

BONI, Valdete; QUARESMA, Sílvia Jurema. Aprendendo a entrevistar: como fazer entrevistas em Ciências Sociais. EmTese, Vol. 2, nº (13), Janeiro-Julho/2005, p. 68-80.

BRAGA, José Luiz. A prática da pesquisa em Comunicação: abordagem metodológica como tomada de decisão. Revista da Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação | E-compós, Brasília, v.14, n.1, jan./abr. 2011, p. 1-33.

______. Circuitos versus campos sociais. In: MATTOS, Maria Ângela; JANOTTI JUNIOR, Jeder; JACKS, Nilda. (Orgs). Mediação & Midiatização. Salvador: EDUFBA, 2012. p. 31-52.

______; CALAZANS, Regina; RABELO, Leon. et al. Matrizes Interacionais: a comunicação constrói a sociedade. Campina Grande: EDUEPB, 2017.

CASTRO, J. M.; REGATTIERI, M. (Orgs.). Interação escola família: subsídios para práticas escolares. Brasília: UNESCO, MEC, 2009.

COLLINS, R. Interaction Ritual Chains. New Jersey: Princeton University Press, 2004.

CRARY, Jonathan. Técnicas do Observador: Visão e modernidade no século XIX. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

HOLLOWAY, D. J.; GREEN, L.; STEVENSON, K. Digitods: Toddlers, Touch Screens and Autralian Family Life. M/C Journal, vol. 18, n. 5, 2015. https://doi.org/10.5204/mcj.1024

KENSKI, V. M. Educação e Tecnologias: O Novo Ritmo da Informação. Campinas: Papirus, 2007.

JONES, R. H.; CHIK, A. HAFNER, C. H. Introduction: discourse analytsis and digital practices. In: JONES, R. H.; CHIK, A. HAFNER, C. H. (Orgs.). Discourse and digital practices: doing discurse analysis in the digitalage. Nova Iorque: Routledge, 2015, p. 1-18.

LABIO-BERNAL, A. L.; ROMERO-DOMINGUEZ, L. R. R.; GARCÍA-ORTA, M. J. G. Proteção dos menores no contexto digital europeu: um diálogo necessário entre pais, academia, reguladores e indústria. Comunicação e Sociedade, vol. 37, p. 127-146, 2020. https://doi.org/10.17231/comsoc.37(2020).2162

LIVINGSTONE, S. Method Guide 1: a framework for researching Global Kids Online, understanding children’s well-being and rigths in the digital age. Londres: Global Kids Online, 2016.

______; BYRNE, J. Parenting in the digital age: the challengers of parental responsibility in comparative perspective. In: MASCHERONE, C.; PONTE, C.; JORGE, A. (Orgs.). Digital parenting: the challenges for families in the digital age. Goteborg: Nordicom, 2018, p. 19-30.

LLOYD. A. Framing information literacy as information pactice: site ontology and practice theory. Journal of Documentation, v. 66, n. 2, p. 245-258, 2010. https://bit.ly/3vrXhW1

MAY, T. Pesquisa Social. Porto Alegre: Artemed, 2004.

MENDES, D. C.; HASTENREITER FILHO, H. N.; TELLECHEA, J. A realidade do trabalho home office na atipicidade pandêmica. Revista Valore, ed. 5, p. 160-191, 2020. https://bit.ly/390KL72

NEUMANN, D. M. C.; MISSEL, R. J. Família digital: a influência da tecnologia nas relações entre pais e filhos adolescentes. Pensando Famílias, v. 23, n. 2, p. 75-91, dez. 2019. https://doi.org/10.1590/S1413-73722007000200005

PEREIRA, M. D. et al. A pandemia de COVID-19, o isolamento social, consequências na saúde mental e estratégias de enfrentamento: uma revisão integrativa. RSD – Research, Society e Development, v. 9, n. 7, 2020. http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i7.4548

PIAGET, J. Aprendizagem e conhecimento. In. PIAGET, J.; GRÉCO, P. Aprendizagem e conhecimento. Rio de Janeiro: Freitas Bastos, 1974.

POSTOLACHE, E. Mediação parental do uso de tecnologias digitais por crianças com menos de dois anos em diversos contextos culturais. Dissertação (Mestrado) – Universidade Nova de Lisboa, Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Ciência da Comunicação, Estudos dos Media e de Jornalismo, Lisboa, 2018, p. 86.

SAMANTA, MI.; RUAS, MA.; QUEIROZ, PHB. O Impacto do Tempo de Tela no Crescimento e Desenvolvimento Infantil. Revista Saúde em Foco, n. 14, p. 169-179, 2021

SANTAELLA, Lucia. A ecologia pluralista da Comunicação: conectividade, mobilidade e ubiquidade. São Paulo: Paulus, 2010.

______. Comunicação Ubíqua: Repercussões na cultura e na educação. São Paulo: Paulus, 2013.

______. Linguagens líquidas na era da mobilidade. São Paulo: Paulus, 2007.

SCHATZKI, T. Introduction: practice theory. In: SCHATZCHI, Theodor; KNORR CETINA, K.; SAVIGNY, E. V. (Orgs.). The practice turn in contemporary theory. London: Routledge, 2001.

______. Materiality and Social Life. Nature and Cultare, v. 5, n. 2, p. 123-149, jun. 2010. https://doi.org/10.3167/nc.2010.050202

______. Practice theory as flat ontology. In: SPAARGREN, Gert; WEENINK, Don; LAMERS, Machiel (Orgs). Practice Theory and Research: Exploring the dynamics of social life. New York: Routledge, 2016, p. 28-42.

______. Social change in a material world. Nova Iorque: Routledge, 2019.

______. The sites of the social: a philosophical account of the constitution of social life and change. Pennsylvania: Pennsylvania State University, 2002.

______. The sites of organizations. Organization Studies, Vol. 26, nº (3), Março/2005, p. 465-484. https://doi.org/10.1177/0170840605050876

SHOVE, E.; PANTZAR, M.; WATSON, M. The dynamics of social practice: everyday life and how it changes. London and New York: Sage, 2012.

SODRÉ, M. Antropológica do Espelho: uma teoria da comunicação linear e em rede. Petrópolis: Vozes, 2002.

SUMMERS, P.; DESOLLAR, A.; LEATHERS, H. Toddlers on Technology: A Parents’ Guide. Illinois: AuthorHouse, 2013.

UNICEF. Children in a Digital World: the state of the world’s children. Nova Iorque: 2017.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

WALLON, H. A evolução psicológica da criança. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

WEENINK, Don; SPAARGAREN, Gert. Emotional agency navigates a world of practices. In: SPAARGREN, Gert; WEENINK, Don; LAMERS, Machiel (Orgs). Practice Theory and Research: Exploring the dynamics of social life. New York: Routledge, 2016, p. 60-84.

Published

2023-08-31