Letramento digital e midiático na escola
notas iniciais sobre o papel da educação para a informação
DOI:
https://doi.org/10.22409/contracampo.v42i2.57743Abstract
This research has as its theme digital and media literacy at school. The aim is to report the paths of creation and development of the activities proposed in the lesson plans on digital literacy. In the methodological process, itinerancy diaries and sensitive listening will be used. Lesson plans are being applied by the schools of the Secretary of Education of the State of São Paulo (Seduc-SP). The text presents initial reflections on the development of lesson plans for the Caderno de Tecnologia 2021, by the Secretary of Education of the State of São Paulo (Seduc-SP). Such lesson plans are part of the Inova Educação program and are related to Digital Literacy.
Downloads
References
BATES, Tony. Educar na era digital: design, ensino e aprendizagem. Trad. João Mattar. 1.ed. São Paulo: Artesanato Educacional, 2017.
BARBIER, René. A pesquisa-ação. Brasília: Liberlivro, 2007.
BARBIER, René. Escuta sensível na formação de profissionais de saúde. In: Conferência na Escola Superior de Ciências da Saúde - FEPECS-SES-GDF, Brasília, 2002.
BARBOSA FILHO, André; CASTRO, Cosette. Comunicação digital: educação, tecnologia e novos comportamentos. São Paulo: Paulinas, 2008.
BUCKINGHAM, David. Crescer na era das mídias eletrônicas. Edições Loyola, São Paulo: 2007.
CANDAU, Vera Maria. Construir ecossistemas educativos: reinventar a escola. In: CANDAU, Vera Maria (Org.) Reinventar a escola. 5. Ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.
FERRARI, Pollyana. A web somos nós. In: FERRARI, Pollyana (Org.) Hipertexto, hipermídia: as
novas ferramentas da comunicação digital. São Paulo: Contexto, 2014.
GABRIEL, Martha. Educ@r: a revolução digital na educação. 1.ed. São Paulo: Saraiva: 2013.
GIESSEN, Hans W. The medium, the content, and the performance: an overview on media-base learning. In: KHAN, Badrul H (Org.). Revolutionizing modern education through meaningful e-learning implementation. USA: IGI Global, 2016.
GONÇALVES, Marcio. Jornalismo Digital chega ao Ensino Médio com a aprovação da Base
Nacional Comum Curricular. São Paulo: Portal Imprensa, 2018. Disponível em
<http://portalimprensa.com.br/imprensa+educa/conteudo/81389/opiniao+jornalismo+digital+chega+ao+ensino+medio+com+a+aprovacao+da+base+nacional+comum+curricular+por+marcio+goncalves>, acesso em 15 ago 2020.
GONÇALVES, Marcio. Aprendizagem Multimídia com muita mão na massa. Amplifica, 2020. Disponível em:
<https://www.amplifica.me/aprendizagem-multimidia/>, acesso em 16 ago 2020.
HOBBS, Renee. Create to learn: Introduction to Digital Literacy. John Wiley & Sons, USA, 2017.
LIMA, Maria de Fátima; PRETTO, Nelson de Luca; FERREIRA, Simone de Lucena. Mídias digitais e educação: tudo ao mesmo tempo agora o tempo todo ... In: BARBOSA FILHO, André; CASTRO, Cosette; TOME, Takashi (Orgs.). Mídias Digitais: convergência tecnológica e inclusão social. São Paulo: Paulinas, 2005.
MARTÍN-BARBERO, Jesús. Tecnicidade, identidades, alteridades: mudanças e opacidades da
comunicação no novo século. In: MORAES, Dênis de (Org.). Sociedade Midiatizada. Rio de Janeiro: Mauad, 2006.
MAYER, R. E. et al. A personalization effect in multimedia learning: Students learn better when words are in conversational style rather than formal style. Journal of Educational Psychology, v. 96, n. 2, p.389-395, 2004.
MENEGALI, Camila. Metodologias Ativas e Mídias do Conhecimento no contexto educacional. In: III SIMPÓSIO IBERO-AMERICANO DE TECNOLOGIAS EDUCACIONAIS, 2019, Araranguá, SC. Anais ... Santa Catarina: UFSC, 2019. Disponível em
<https://publicacoes.rexlab.ufsc.br/index.php/sited/article/view/111/13>. Acesso em 23 jun. 2020.
MORIN, Edgard. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 8. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003.
MORIN, Edgard. O verdadeiro papel da educação. Revista Prosa, Verso e Arte. Disponível em:
<https://www.revistaprosaversoearte.com/o-verdadeiro-papel-da-educacao-edgar-morin/> Acesso em 25 jun. 2020.
PARRY, Roger. A ascensão da mídia: a história dos meios de comunicação de Gilgamesh ao Google. Rio de Janeiro: Elsevier, 2012.
SANTAELLA, Lucia. Matrizes da linguagem e pensamento: sonora, visual, verbal: aplicações na hipermídia. 3. ed. Reimpressão. São Paulo: Iluminuras: FAPESP, 2013.
SANTAELLA, Lucia. Navegar no ciberespaço: o perfil cognitivo do leitor imersivo. São Paulo: Paulus, 2004.
SETTON, Maria da Graça. Mídia e educação. São Paulo: Contexto, 2010.
SIMKINS, Michael et al. Increasing student learning through multimedia projects. USA, ASCD,
TRILLING, Bernie; FADEL, Charles. 21st century skills: learning for life in our times. USA, Jossey-Bass, 2009.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Márcio G Gonçalves
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors retain copyright and grant the journal the right to publish their work for the first time under the Creative Commons licence, which allows the exchange of academic work and recognition of authorship in the journal.