Rádio comunitária Oeste FM: estudos das possibilidades de participação nos meios analógicos e digitais
DOI:
https://doi.org/10.22409/contracampo.v43i2.62187Keywords:
Community radio; participation; Oeste FM community radio; analogue and digital media.Abstract
This article aims to understand how analog and digital communication tools have been used on community radio Oeste FM to provide community participation, aiming to achieve the principles of a community radio. The community radio broadcasting service was legalized in Brazil in 1998 by law 9.612/98, which establishes the directives of said service. This investigation was carried out from a Case Study, supported by bibliographic research, documentary, semi-structured interview, usability study and homepage design and radio programming study. The main hypothesis of this work is that analogue and digital tools bring communities closer to radio broadcasts and create new relationships, intensifying participation in the process. Overall, the results of the research show that, despite the availability of analog and digital tools, community participation is extremely limited and is summarized in most of the entertainment, with an emphasis on music. Therefore, it does not fully serve the objectives of a community radio.
Downloads
References
AMARANTE, M. I. Rádio comunitária na escola: adolescentes, dramaturgia e participação cidadã. São Paulo: Intermeios, 2012.
ARANGO, C. N. Percepções do desenvolvimento de práticas sociais e políticas no entorno da radiodifusão comunitária e livre na América Latina. In: BROCK, N.; MALERBA, J. P. Rádios comunitárias em tempos digitais. Rio de Janeiro: Amarc Brasil, 2017. p. 42-50.
BAHIA, L. M. Rádios comunitárias: mobilização social e cidadania na reconfiguração da esfera pública. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2008.
BRASIL. LEI nº 9.612, DE 19 de fevereiro de 1998. Institui o Serviço de Radiodifusão Comunitária e dá outras providências, Brasília, DF, 1998.
COELHO NETO, A. Rádio Comunitária não é crime, direito de antena: o espectro eletromagnético como bem difuso. São Paulo: Ícone, 2002.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GIRARDI, I.; JACOBUS, R. Para fazer rádio comunitária com "C" maiúsculo. Porto Alegre: Revolução de ideias, 2009.
GODOY, A. S. Pesquisa qualitativa: tipos fundamentais. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 35, n. 3, p. 20-29, maio/jun. 1995.
LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. D. A. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.
LÓPEZ VIGIL, J. I. Manual urgente para radialistas apaixonados. São Paulo: Paulinas, 2003.
LUZ, D. A saga das rádios comunitárias no Brasil. GT de História da Mídia Alternativa. VIII Encontro nacional de História da Mídia, 2011.
NIELSEN, J.; TAHIR, M. Homepage: 50 websites desconstruídos. Tradução de Teresa Cristina Felix. Rio de Janeiro: Campus, 2002.
PERUZZO, C. K. Comunicação nos movimentos populares: a participação na construção da cidadania. Petrópolis, RJ: Vozes, 1998a.
PERUZZO, C. M. K. Participação nas Rádios Comunitárias no Brasil. GT Cultura e Comunicação Popular, XXI Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, Recife-PE, 9 a 14 de set. 1998b.
PERUZZO, C. M. K. Rádio Comunitária na Internet: apoderamento social das tecnologias. XXVIII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, INTERCOM , Rio de Janeiro, de 5 a 9 de setembro de 2005.
PERUZZO, C. M. K. Revisitando os Conceitos de Comunicação Popular. INTERCOM – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação, Brasília, 6 a 9 de set. 2006.
ROCHA JÚNIOR, I.; GARCIA, L. F. D.; SANT'ANNA, A. Propaganda: teoria, técnica e prática. São Paulo: Pioneira, 1998.
RUAS, C. M. S. Rádio comunitária: uma estratégia para o desenvolvimento local. Campo Grande: UCDB, 2004.
SILVA, T. Gestão e mediações nas rádios comunitárias: um panorama do estado de Santa Catarina. Chapecó: Argos, 2008.
THOMPSON, J. B. A mídia e a modernidade: uma teoria social da mídia. Tradução de Wagner de Oliveira Brandão. 5. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1998.
TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.
YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 André Crepaldi, Eduardo Martins Morgado
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors retain copyright and grant the journal the right to publish their work for the first time under the Creative Commons licence, which allows the exchange of academic work and recognition of authorship in the journal.