Rádio comunitária Oeste FM: estudos das possibilidades de participação nos meios analógicos e digitais

Authors

  • André Crepaldi Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (Unesp)
  • Eduardo Martins Morgado Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (Unesp)

DOI:

https://doi.org/10.22409/contracampo.v43i2.62187

Keywords:

Community radio; participation; Oeste FM community radio; analogue and digital media.

Abstract

This article aims to understand how analog and digital communication tools have been used on community radio Oeste FM to provide community participation, aiming to achieve the principles of a community radio. The community radio broadcasting service was legalized in Brazil in 1998 by law 9.612/98, which establishes the directives of said service. This investigation was carried out from a Case Study, supported by bibliographic research, documentary, semi-structured interview, usability study and homepage design and radio programming study. The main hypothesis of this work is that analogue and digital tools bring communities closer to radio broadcasts and create new relationships, intensifying participation in the process. Overall, the results of the research show that, despite the availability of analog and digital tools, community participation is extremely limited and is summarized in most of the entertainment, with an emphasis on music. Therefore, it does not fully serve the objectives of a community radio.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

André Crepaldi, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (Unesp)

PhD student in Media and Technology from the Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp), master in Latin American Studies from the Federal University of Latin American Integration (Unila), specialist in Media in Education from the State University of the Center West (Unicentro ), specialist in Professional and Technological Education from Faculdade São Braz (FSB), specialist in Entrepreneurial Education and Training from Universidade Estadual do Centro Oeste (Unicentro) and graduated in Social Communication: Advertising from Centro Universitário da Fundação Assis Gurgacz (FAG) . He has professional experience in the communications area, with an emphasis on digital marketing.

Eduardo Martins Morgado, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (Unesp)

Degree in Mining Engineering from the Polytechnic School of the University of São Paulo (1980), Master's (1991) and Doctorate (1996) in Administration from the Faculty of Economics, Administration and Accounting FEA/USP, both in quantitative methods and IT. He was a consultant for SEED/MEC from 1996 to 2001. He was a consultant for UNDP and UNESCO. He is currently an Associate Professor at UNESP-Livre Docente-Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho-FC/Dept of Computing-Bauru, where he coordinates the LTIA-Laboratory of Applied Information Technology. LTIA is a laboratory approved by CATI/Sepin-MCTI. At LTIA, he guides and develops teaching and research projects and software related to mobile applications, web applications and Cloud Computing. He has a specialization in Innovation Research and Development from Wharton Schooll in "Strategic R&D Management". He has a Post Doctorate from INSEAD / France in the area of Innovation Policy Strategy.

References

AMARANTE, M. I. Rádio comunitária na escola: adolescentes, dramaturgia e participação cidadã. São Paulo: Intermeios, 2012.

ARANGO, C. N. Percepções do desenvolvimento de práticas sociais e políticas no entorno da radiodifusão comunitária e livre na América Latina. In: BROCK, N.; MALERBA, J. P. Rádios comunitárias em tempos digitais. Rio de Janeiro: Amarc Brasil, 2017. p. 42-50.

BAHIA, L. M. Rádios comunitárias: mobilização social e cidadania na reconfiguração da esfera pública. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2008.

BRASIL. LEI nº 9.612, DE 19 de fevereiro de 1998. Institui o Serviço de Radiodifusão Comunitária e dá outras providências, Brasília, DF, 1998.

COELHO NETO, A. Rádio Comunitária não é crime, direito de antena: o espectro eletromagnético como bem difuso. São Paulo: Ícone, 2002.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GIRARDI, I.; JACOBUS, R. Para fazer rádio comunitária com "C" maiúsculo. Porto Alegre: Revolução de ideias, 2009.

GODOY, A. S. Pesquisa qualitativa: tipos fundamentais. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 35, n. 3, p. 20-29, maio/jun. 1995.

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. D. A. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

LÓPEZ VIGIL, J. I. Manual urgente para radialistas apaixonados. São Paulo: Paulinas, 2003.

LUZ, D. A saga das rádios comunitárias no Brasil. GT de História da Mídia Alternativa. VIII Encontro nacional de História da Mídia, 2011.

NIELSEN, J.; TAHIR, M. Homepage: 50 websites desconstruídos. Tradução de Teresa Cristina Felix. Rio de Janeiro: Campus, 2002.

PERUZZO, C. K. Comunicação nos movimentos populares: a participação na construção da cidadania. Petrópolis, RJ: Vozes, 1998a.

PERUZZO, C. M. K. Participação nas Rádios Comunitárias no Brasil. GT Cultura e Comunicação Popular, XXI Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, Recife-PE, 9 a 14 de set. 1998b.

PERUZZO, C. M. K. Rádio Comunitária na Internet: apoderamento social das tecnologias. XXVIII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, INTERCOM , Rio de Janeiro, de 5 a 9 de setembro de 2005.

PERUZZO, C. M. K. Revisitando os Conceitos de Comunicação Popular. INTERCOM – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação, Brasília, 6 a 9 de set. 2006.

ROCHA JÚNIOR, I.; GARCIA, L. F. D.; SANT'ANNA, A. Propaganda: teoria, técnica e prática. São Paulo: Pioneira, 1998.

RUAS, C. M. S. Rádio comunitária: uma estratégia para o desenvolvimento local. Campo Grande: UCDB, 2004.

SILVA, T. Gestão e mediações nas rádios comunitárias: um panorama do estado de Santa Catarina. Chapecó: Argos, 2008.

THOMPSON, J. B. A mídia e a modernidade: uma teoria social da mídia. Tradução de Wagner de Oliveira Brandão. 5. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1998.

TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.

Published

2024-08-30