Jair Bolsonaro and Women in the 2022 Presidenti al Electi on: an analysis of media coverage from the watchdog journalism perspective

Authors

  • Wania Caldas Universidade Federal do Ceará (UFC)
  • Diógenes Lycarião PPGCOM-UFC

Abstract

This article aims to analyze the journalistic coverage of the relationship between Jair Bolsonaro and women during the 2022 elections. The content of articles from three news portals was examined: Folha de S. Paulo (n = 62), G1 (n = 37), and R7 (n = 22), in light of the watchdog function of journalism. The results indicate that while R7 demonstrated timid vigilance, with a low number of articles and a lack of counterpoints, often favoring Bolsonaro, G1 and Folha de S. Paulo, in contrast, exhibited pronounced detached watchdog journalism, where criticisms and questions predominantly arise from sources. The study highlights the importance of considering the political context and changes in the journalistic market to gain a more accurate understanding of the relationship between the press and power in Brazil.

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Author Biographies

Wania Caldas, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Jornalista e mestra em Comunicação pela Universidade Federal do Ceará, com especialização em Marketing Político, Opinião Pública e Comportamento Eleitoral (UFMG)

Diógenes Lycarião, PPGCOM-UFC

Professor Adjunto III do Curso de Jornalismo do ICA-UFC e pesquisador permanente do PPGcom-UFC. Mestre e doutor em Comunicação Social pela UFMG. Realizou estágio pós-doutoral na UFF em 2015 e dois estágios sanduíches. O primeiro, durante o mestrado, na UFBA (2008) e o segundo, no doutorado, na Universidade de Mannheim (2012-2013), na Alemanha. É coordenador de Comunicação e Divulgação Científica do Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia em Disputas e Soberanias Informacionais (INCT/DSI), membro da equipe do projeto “Translocal Networks II: Contested Spaces and Climate Justice on Social Media”, vice-coordenador do GT Comunicação da Ciência e Políticas Científicas da Compós e coordena o Projeto de Extensão “Divulgação Científica Através de Plataformas Online”, sendo  líder do grupo de pesquisa Gruppocom (http://www.gruppocom.ufc.br). 

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Published

2024-12-17