THE POPULATION MOBILITY CARRIED OUT BY HIGHER EDUCATION STUDENTS IN MOSSORÓ-RN
DOI:
https://doi.org/10.22409/eg.v9i19.51587Keywords:
Student flow, Higher education, Population mobilityAbstract
The flows of higher education students towards Mossoró have contributed to the local population dynamics. The city makes up a framework for offering courses in different institutions (private and public), meeting the demand for this type of education in the state of Rio Grande do Norte, as well as in Ceará and other federative units of the country. Thus, the objective of this work was to identify the types of mobility performed by students and the factors that condition their actions. The research was based on the collection of primary data and the acquisition of secondary data, thus leading to a quantitative and qualitative approach, through a discussion of a theoretical nature. It was found that displacements occur in predefined periods, whether daily, weekly, fortnightly and (or) seasonally, varying according to distances, costs, accessibility, and opportunities for access to higher education, thus being defined in the face of the socioeconomic conditions of the students.
Downloads
References
BECKER, O. M. S. Mobilidade Espacial da população: conceitos, tipologia, contextos. In: CASTRO, I. E.; GOMES, P. C. C.; CORRÊA, R. L. (Orgs.). Explorações Geográficas. Rio de Janeiro-RJ: Bertrand Brasil, 1997, pp. 319-367.
BECKER, O. M. S. Deslocamentos populacionais pendulares em áreas ligadas à indústria petrolífera no estado do Rio de Janeiro, Brasil, 2000. Revista Geográfica de América Central, Costa Rica, v. 2, p. 1-15, jul./dez. 2011. Disponível em: <https://www.redalyc.org/pdf/4517/451744820343.pdf>. Acesso em: 17 de jan. 2021.
BRASIL. Primeira edição termina com o preenchimento de 85% das vagas do sistema. Portal do Ministério da Educação, 17 de março de 2010. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/ultimas-noticias/212-educacao-superior-1690610854/15190-primeira-edicao-termina-com-o-preenchimento-de-85-das-vagas-do-sistema>. Acesso em: 01 mai. 2020.
CORRÊA, R. L. Espaço: um conceito-chave da Geografia. In: CASTRO, I. E.; GOMES, P. C. C.; CORRÊA, R. L. (Orgs.). Geografia: conceitos e temas. Rio de Janeiro-RJ: Bertrand Brasil, 2000, pp. 15-47.
CORRÊA, R. L. Processos, formas e interações espaciais. Revista Brasileira de Geografia, v. 61, n. 1, p. 127-134, jan./jun., 2016. Disponível em: <https://rbg.ibge.gov.br/index.php/rbg/article/view/31/12>. Acesso em: 14 jul. 2021.
CORRÊA, R. L. Caminhos paralelos e entrecruzados. São Paulo-SP: Editora Unesp, 2018.
DANTAS, A. Circuito espacial de produção e lugar. Sociedade e território, v. 28, p. 193-199, jan./jun., 2016. Disponível em: <https://periodicos.ufrn.br/sociedadeeterritorio/article/download/9889/7005/>. Acesso em: 20 dez. 2020.
DONNE, M. D. Teorias sobre a cidade. Lisboa: Edições 70, 1970.
GOMES, R. C. C. Expansão do ensino técnico e universitário no Rio Grande do Norte: entre a utopia e a realidade. In: XIV Coloquio Internacional de Geocrítica Las utopías y la construcción de la sociedad del futuro. Anais... Barcelona: UB, 2016. p. 1-16. Disponível em: <http://www.ub.edu/geocrit/xiv_ritacassiagomes.pdf>. Acesso em: 20 jul. 2020.
IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Regiões de Influência das Cidades – REGIC. 2020. Disponível em: <https://www.ibge.gov.br/geociencias/cartas-e-mapas/redes-geograficas/15798-regioes-de-influencia-das-cidades.html?=&t=o-que-e>. Acesso em: 10 ago. 2020.
IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. IBGE - Cidades. 2021. Disponível em: <https://www.ibge.gov.br/cidades-e-estados/rn/mossoro.html>. Acesso em: 02 set. 2021.
INEP - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo da Educação Superior: Microdados – 2010. Disponível em: <https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/censo-da-educacao-superior/resultados>. Acesso em: 11 nov. 2020.
INEP - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo da Educação Superior: Microdados – 2019. Disponível em: <https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/censo-da-educacao-superior/resultados>. Acesso em: 11 nov. 2020.
JARDIM, A. P. Reflexões sobre a mobilidade pendular. In: OLIVEIRA, L. A. P. (Orgs.). Reflexões sobre os Deslocamentos Populacionais no Brasil. Rio de Janeiro: Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística – IBGE, 2011, pp. 58-70. Disponível em: <https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv49781.pdf>. Acesso em: 27 de jun. de 2020.
JUSTINO, T. S. O efeito da expansão da educação superior na pendularidade no interior do nordeste brasileiro em 2000 e 2010. 2018. 75 f. Dissertação (Mestrado em Demografia), Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Centro de Ciências Exatas da Terra, Natal, 2018.
LÉVY, J. Os novos espaços da mobilidade. GEOgraphia, v. 3, n. 6, p. 1-11, set. 2001, 2001. Disponível em: <https://periodicos.uff.br/geographia/article/viewFile/13407/8607>. Acesso em: 01 jul. 2020.
MEDEIROS, P. L. S. A centralidade de Mossoró a partir da educação e da saúde. 2013. 66f. TCC (Licenciatura em Geografia) – Curso de Geografia, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, Mossoró, 2013.
PAGANOTO, F. Mobilidade e trabalho em Macaé/RN, A “Capital do Petróleo”. 2008. 110f. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2008.
PEREIRA, L. A. G. Redes e Fluxos em Geografia: uma abordagem teórica. Revista Tocantinense de Geografia, ano 4, n. 1, p. 1-18, jan./jul., 2015. Disponível em: <https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/geografia/article/view/1340/14884>. Acesso: 20 set. 2021.
SANTOS, M. A Urbanização Brasileira. São Paulo-SP: Editora da Universidade de São Paulo, 2013.
SILVA, M. V. O terciário e a centralidade urbanorregional de Mossoró-RN. 2017. 171f. Dissertação (Mestrado em Geografia) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2017.
TAVARES, J. H. Aglomeração urbana de Londrina: integração territorial e intensificação territorial e intensificação de fluxos. 2001. 243f. Dissertação (Mestrado em Geografia) - Faculdade de Ciências e Tecnologia, São Paulo, 2001.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Da Revista (Ensaios de Geografia) e do Autor
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
CC BY Attribution. Others may distribute, remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, provided they give the author and licensor the credits.