What biology student teachers think about teacher-student interrelationships
DOI:
https://doi.org/10.22409/resa2022.v15i1.a43195Keywords:
interrelationship;, teaching;, biology;, teacher trainingAbstract
The present work aimed to present the perception of undergraduates in the last year of a Licentiate Degree in Biological Sciences about the teacher-student interrelationships and how this can support the teaching and learning processes. The authors that inspired the theoretical basis were Paulo Freire, Maurice Tardif, Claude Lessard, Mizukami among others. The research is characterized being qualitative, as an instrument of data collection, it was made a semi-structured interview. The data analysis was done through the technique of Content Analysis in terms of Bardin. The results pointed out that the perceptions of research subjects on teacher-student interrelationships, fall into the categories of humanist, socio-cultural and/or cognitivist, according to Mizukami. The undergraduates have the view that the teacher-student interrelationship can contribute to the teaching and learning process from the moment that it creates empathy and agreement between these subjects or makes teaching more humane, breaking barriers represented by authoritarianism.
Downloads
References
ANTÓNIO, Luísa da Anunciação David; MANUEL, Janice Alexandra da Costa. Importância da Relação Professor - Aluno na Educação Superior. EDUCERE VII Congresso Nacional de Educação. PUC-Paraná, 2015.
BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e Filosofia da Linguagem. 6ª ed. São Paulo: Hucitec, 1997.
BARBOSA, Fayson Rodrigo Merege; CANALLI, Micaella Paola. Qual a importância da relação professor-aluno no processo ensino-aprendizagem? EFDeportes.com, ano. 16, n. 160, 2013.
BARDIN, Lawrence. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2012.
BRAIT, Lilian Ferreira Rodrigues; MACEDO, Keila Márcia Ferreira de; SILVA, Francis Borges da; SILVA, Márcia Rodrigues; SOUZA, Ana Lúcia Rezende de. A Relação Professor/Aluno no Processo de Ensino e Aprendizagem. Intinerarius Reflectiones, Revista Eletrônica do Curso de Pedagogia do Campus Jataí, v. 8, n. 1, 2010.
CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. O ensino de Ciências e a proposição de sequências de ensino investigativas. In: Carvalho, Anna Maria Pessoa de. (Org.). Ensino de Ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, 2013.
CUNHA, Luci Ana Santos da. MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo: E.P.U. Revista de Educação. p. 1-5, 2017.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes Necessários à Prática Educativa. 37ª. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GIASSI, Maristela Gonçalves; MORAES, Edmundo Carlos de. A Contextualização no Ensino de Biologia: abordagens preliminares. Em: VI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 2007, Florianópolis. VI ENPEC, Anais...Florianópolis, Santa Catarina: ABRAPEC, 2007.
LOPES, Maria Cristina Lima Paniago; XAVIER, Selma Lúcia da Costa. A afetividade nas inter-relações professores e alunos no ambiente digital. Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância, p. 1-17, 2007.
LOPES, Rita de Cássia Soares. A Relação Professor-Aluno e o Processo Ensino-Aprendizagem. Ponta Grossa: Secretaria de Estado da Educação do Paraná; Universidade Estadual de Ponta Grossa, 2011. (caderno temático). Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/1534-8.pdf. Acessado em julho de 2019.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da Aprendizagem Escolar: estudos e proposições. 17ª ed. São Paulo: Cortez, 2005.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo, Editora E.P.U.1986.
MÜLLER, Luiza de Souza. A inter-relação professor - aluno no processo educativo. Revista Integração Ensino, Pesquisa, Extensão. Ano VIII, n. 31, 2002.
NETTO, Maria Inês Barreto. Pensando com ciência na pré-escola: A práxis pela criação de significados. Revista Teias, p.11-12, 2005.
NICOLLI, Aline Andréia; OLIVEIRA, Odisséa Boaventura de; CASSIANI, Suzani. A Linguagem na Educação em Ciências: um mapeamento das publicações dos ENPECs de 2005 a 2009. Em: VIII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 2011, Campinas. VIII ENPEC, Anais...Campinas: São Paulo, Unicamp, 2011.
RIBEIRO, Marinalva Lopes. A afetividade na relação educativa. Revista Estudos de Psicologia, Campinas, São Pulo. v. 27, n. 3, p. 403-412, 2010.
RIOS, Izabel Cristina; SCHRAIBER, Lília Blima. A Relação Professor-Aluno em Medicina - um Estudo sobre o Encontro Pedagógico. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 36, n. 3, p. 308-316, 2012.
SALOMÃO, Simone Rocha. Aproximações entre Ensino de Ciências e Literatura: caminhos para contrapalavras. In: Grupo LIC Linguagem Interação e Conhecimento. (Org.). A Responsividade Bakhtiniana: Na Educação, na Estética e na Política. Juiz de Fora: Editora UFJF, 2011.
SANTOS, Edno Mariano dos; FREITAS, Kátya Regina; OLIVEIRA, Marilu Martens. Abordagens e perspectivas no processo de ensino e aprendizagem significativa. Em: III Jornada Didática, Desafios para a Docência e II Seminário de Pesquisa do CEMAD, 2014, Londrina. Anais...Londrina: Paraná, Universidade Estadual de Londrina, 2014.
SANTOS, Tâmara. N. P.; BATISTA, Carlos. H.; OLIVEIRA, Ana. P.C.; CRUZ, Maria C. P. Aprendizagem Ativo-Colaborativo-Interativa: Inter-Relações e Experimentação Investigativa no Ensino de Eletroquímica. Revista Química Nova Escola, v. 40, n. 4, p. 258-266, 2018.
SILVA, Andressa Henning; FOSSÁ, Maria Ivete Trevissan. Análise de Conteúdo: Exemplo de Aplicação da Técnica para Análise de Dados Qualitativos. Qualit@s Revista Eletrônica, v. 17, n. 1. 2015.
SOUZA, Marcos Lopes; FREITAS, Denise de. O Cotidiano de Educandos Trabalhado na Prática Educativa de Professores de Biologia. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, p.16-26, 2004.
TARDIF. Murice; LESSARD, Claude. O Trabalho Docente: Elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Petrópolis, RJ. Vozes, 2005. 317 p.
TORRES, Larissa Ravena Palhano. A Afetividade na Relação Professor-Aluno e suas Implicações na Aprendizagem no Curso de Psicopedagogia. 2016. 41 p. Trabalho de Conclusão de Curso. Curso de Bacharelado de Psicopedagogia. Centro de Educação, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa – Paraíba, 2016.
ZAMPERETTI, Maristani Polidori. Estar-Junto na Sala de Aula: Inter-Relações e Reflexões para o Ensino da Arte. Revista Interinstitucional Artes de Educar, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, p. 80-92, 2015.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Ensino, Saude e Ambiente

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores que publicam nesta Revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito da primeira publicação.
2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicado nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e da publicação inicial nesta revista.




