The construction of human smallness concepts: Astronomy in Philosophy classes in high school
DOI:
https://doi.org/10.22409/resa2021.v14i1.a41438Keywords:
Astronomy teaching, Philosophy teaching, interdisciplinarity, teaching proposal, human conditionAbstract
This article presents the results of a research that analyzed how the use of Astronomy contents, worked in classes of Philosophy can help in the critical analysis of the students of high school on the existence, with focus on human smallness. In an interdisciplinary approach, the relationship between Astronomy and Philosophy was treated as related areas for an existentialist reflection. The approach culminated in the creation of concepts about the human condition on Earth and the Cosmos. The methodology used questionnaires, verbal and written reports and notes of the teacher researcher. The analysis of the itinerary of concept creation by the students validated the proposal showing that the intangibility of Philosophy was assimilated through Astronomy contents. The reflections on human existence went to the analysis of our condition of smallness before the earthly and cosmic reality.
Downloads
References
ARANHA, M. L. A.; MARTINS, M. H. P. Filosofando: Introdução à Filosofia. São Paulo: Moderna, 2009.
ARANHA, M. L. A.; MARTINS, M. H. P. Temas de Filosofia. São Paulo: Moderna, 1998.
ARENDT, H. A condição Humana. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2015.
BARBOSA, C. L. de A. Didática e Filosofia no Ensino Médio: um diálogo possível. Educação Unisinos: São Leopoldo, 2008.
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília: Secretaria de Educação Média e Tecnológica (Semtec/MEC), 1999.
BRETONES, P. S.; JAFELICE, L. C.; HORVATH, J. E. Ten Years Of Latin-American Journal Of Astronomy Education RELEA: Achievements And Challenges For International Astronomy Education Development. Journal of Astronomy & Earth Sciences Education (JAESE), v. 3, p. 110-124, 2016.
BRETONES, P. S.; MEGID NETO, J. An Analysis of Papers on Astronomy Education in Proceedings of IAU Meetings from 1988 to 2006. Astronomy Education Review, v. 10, n. 1, 2011.
BRETONES, P. S.; MEGID NETO, J. Tendências de Teses e Dissertações sobre Educação em Astronomia no Brasil. Boletim da Sociedade Astronômica Brasileira, v. 24, n.2, p. 35-43, 2005.
BUSSI, B.; BRETONES, P. S. Educação em Astronomia nos Trabalhos dos ENPECs de 1997 a 2011. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 9., 2013, Águas de Lindóia. Atas... Rio de Janeiro; ABRAPEC, 2013.
CANALLE, J. B. G.; BRETONES, P. S.; MEGID NETO, J. Análise dos números de trabalhos apresentados nas reuniões anuais da SAB entre 1993 e 2003. In: XXX Reunião Anual da SAB, 2004. Boletim da Sociedade Astronômica Brasileira. São Paulo: USP, 2004. v. 24, p. 79.
CORTELLA, M. S. Qual é a sua obra?: inquietações propositivas sobre gestão, liderança e ética. Rio de Janeiro: Vozes, 2015.
FERNANDES, G. B. C. Uma abordagem humanística para o ensino de astronomia no nível médio. In: L. C. JAFELICE (Org.). Astronomia, educação e cultura: abordagens transdisciplinares para os vários níveis de ensino. Natal: Ed.UFRN, 2010. Capítulo 2, p. 89-145.
FERNANDES, T. C. D.; NARDI, R. Uma análise dos trabalhos sobre Educação em Astronomia nos Encontros Nacionais de Pesquisa em Educação em Ciências. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências - X ENPEC. Atas... Águas de Lindóia, SP, 2015.
GALLO, S. A Filosofia e seu ensino: conceito e transversalidade. Éthica. Rio de Janeiro, v. 13. n. 1, p. 17-35, 2006.
HEIDEGGER, M. Ser e Tempo: Parte II. Petrópolis: Editora Vozes, 2005.
IACHEL, G.; NARDI, R. Algumas tendências das publicações relacionadas à Astronomia em periódicos brasileiros de ensino de física nas últimas décadas. Rev. Ensaio. Belo Horizonte, v. 12, n. 2, p. 225-238, mai-ago, 2010.
LELLIOTT, A.; ROLLNICK, M. Big ideas: A review of astronomy education research 1974-2008. International Journal of Science Education. v. 32, n. 13, p. 1771-1799, Set. 2010.
MARRONE JÚNIOR, J.; TREVISAN, R. H. Um perfil da pesquisa em ensino de Astronomia no Brasil a partir da análise de periódicos de ensino de Ciências. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 26, n. 3, p. 547-574, dez. 2009.
MEDEIROS, L. Â. L. de. Cosmoeducação: uma abordagem transdisciplinar no ensino de astronomia. In: L. C. JAFELICE (Org.). Astronomia, educação e cultura: abordagens transdisciplinares para os vários níveis de ensino. Natal: Ed. UFRN, 2010. Capítulo 3, p. 147-212.
NASCIMENTO. C. A. A construção de conceitos sobre a pequenez humana: Astronomia em aulas de Filosofia no Ensino Médio. 110 f. Dissertação de Mestrado em Educação. Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2017.
NIELSEN NETO, H. (Org.). O ensino de Filosofia no 2º Grau. São Paulo: Sofia SEAF, 1986.
ORTELAN, G.; BRETONES, P. S. Educação em Astronomia nos trabalhos das Reuniões Anuais da SAB entre 2004 e 2010. In: XXXVII Reunião Anual da Sociedade Astronômica Brasileira, 2012, Resumos... Águas de Lindóia., 2012. p. 76-76.
OS PARALAMAS DO SUCESSO. Tendo a Lua. São Paulo: EMI, 1991.
PASCAL, B. Pensamentos. Coleção os pensadores. Vol. XVI. São Paulo: Ed. Abril, 1973.
REALE, G., ANTISERI, D. História da Filosofia. v2 e v3. São Paulo: Paulus, 1990.
SAGAN, C. Pálido ponto azul. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.
SÃO PAULO. Secretária da Educação. Currículo do Estado de São Paulo: Ciências Humanas e suas tecnologias. São Paulo: SE, 2011.
SARTRE, J.-P. O Ser e o Nada. Rio de Janeiro: Vozes, 2015.
SOUZA, S. M. R. Um outro olhar: Filosofia. São Paulo: FTD, 1995.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores que publicam nesta Revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito da primeira publicação.
2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicado nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e da publicação inicial nesta revista.