Lesbianism and the Academic Training in Psychology in the Interior of the State of Rio de Janeiro

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/resa2022.v15i2.a54888

Keywords:

lesbianities, psychology, social psychology, ethic, academic education

Abstract

This narrative aims to address the problem of the scarcity of research, studies, disciplines and approaches on the specificities of the demands of lesbian women and their modes of subjectivation in Psychology training, discussing the ethical impacts of this context on psi practices. Furthermore, it proposes to discuss the (lack of) public policies that guarantee the rights of these women. To this end, through the implicated writing, I bring personal experiences as a lesbian graduate student in Psychology at the Fluminense Federal University at the University Campus of Rio das Ostras, located in the interior of the state of Rio de Janeiro. In addition, bibliographic references are used in order to theoretically support the discussions. Thus, a narrative is made about the silencing in the academy about the lesbian experience and its modes of subjectivation and the effects on the psychologist's practice, in order to provoke reflections and (de)constructions of knowledge and promote a collective construction of a profession and ethical, non-neutral, scientific and academic training committed to lesbian women.

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Author Biographies

Mariana de Castro Moreira, Universidade Federal Fluminense, Rio das Ostras, RJ

Professora adjunta no Curso de Psicologia da Universidade Federal Fluminense - UFF/Rio das Ostras. Áreas de interesse: Psicologia, Educação e processos de construção de conhecimentos. Movimentos Sociais, Organizações da Sociedade Civil e Políticas Públicas. Possui doutorado (2014) e mestrado (2000) em Psicossociologia de Comunidades e Ecologia Social pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Especialização em Psicologia Social (Aprovada no concurso do Conselho Federal de Psicologia, 2012). Especialização em Planejamento, Implementação e Gestão da Educação a Distância (PIGEAD/UFF, 2016). Graduação em Psicologia pela UFRJ (1997). Possui experiência docente no Ensino Superior desde 1999 e em pesquisa desde 1994. Foi professora substituta do Departamento de Psicologia Social da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) nas disciplinas Psicologia Escolar, Psicologia aplicada à Educação, Psicologia Social e Psicologia Social Comunitária, Pesquisa intervenção. Possui experiência na gestão de projetos sociais e educativos junto a Organizações da Sociedade Civil desde 1991. Participou de diversos conselhos formuladores de Políticas Públicas. É autora de artigos e livros publicados nas áreas de atuação. Atualmente é membro do GT Tecnologias, subjetividades, políticas e escritas de pesquisa da Associação de Pesquisa e Pós-graduação em Psicologia (ANPEPP) e associada à ABRAPSO (Associação Brasileira de Psicologia Social). Fez parte da diretoria nacional da ABRAPSO entre 1999/2000.

Mariana Souza de Pão, Universidade Federal Fluminense, Rio das Ostras, RJ

Gaduanda do curso de Psicologia na Universidade Federal Fluminense (UFF) no Campus Universitário de Rio das Ostras/RJ. 

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Published

2022-12-13

How to Cite

Moreira, M. de C., & Pão, M. S. de. (2022). Lesbianism and the Academic Training in Psychology in the Interior of the State of Rio de Janeiro. Ensino, Saude E Ambiente, 15(2), 333-347. https://doi.org/10.22409/resa2022.v15i2.a54888

Issue

Section

Artigos