Professional Counseling Scale: analysis with High school Students

Authors

  • Ana Paula Porto Noronha Universidade São Francisco
  • Maiana Farias Oliveira Nunes Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Keywords:

vocational interests, adolescents, psychological test

Abstract

This study aimed at analyzing the “Escala de Aconselhamento Profissional-EAP” with high school students, trying to make comparisons with the normative sample that answered the scale, which was composed by college students. Two data sets were used, the first one composed by 762 college students, and the second one comprised of 950 high school students. Factor and Rasch analyses were conducted. The same factor structure defined for college students was found with adolescents successfully. Item reliability ranged from 0.97 to 0.99 and people reliability varied between 0.70 and 0.85; Fit statistics, regarding people and items, was adequate. Theta and item difficulty were similar in both samples. Results were interpreted as favorable to using EAP to measure vocational interests of adolescents, considering the previously defined dimensions.   

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Author Biographies

Ana Paula Porto Noronha, Universidade São Francisco

Possui graduação em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (1990), mestrado (1995) e doutorado em Psicologia Ciência e Profissão pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (1999). É associado doutor - nível III da Universidade São Francisco. Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em Fundamentos e Medidas da Psicologia, atuando principalmente nos seguintes temas: avaliação psicológica, testes psicológicos, formação profissional, validação, avaliação percepto-motora, avaliação da inteligência e orientação profissional. Foi presidente do Instituto Brasileiro de Avaliação Psicológica (2007-2009) e é bolsista produtividade em pesquisa do CNPq - 1C. Atualmente é coordenadora do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Psicologia da Universidade São Francisco. Possui mais de 100 produções entre artigos científicos e capítulos de livros.

Maiana Farias Oliveira Nunes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Possui graduação em Psicologia pela Faculdade Ruy Barbosa (2004), mestrado em Avaliação Psicológica pela Universidade São Francisco - Itatiba (2007) e doutorado em Psicologia pela Universidade São Francisco (2009). Foi bolsista Capes durante o mestrado e doutorado. Atualmente faz pós-doutorado na UFRGS no Departamento de Psicologia do Desenvolvimento e da Personalidade, com bolsa pelo Cnpq. Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em Construção e Validade de Testes, Escalas e Outras Medidas Psicológicas, atuando principalmente nos seguintes temas: avaliação psicológica, testes psicológicos, orientação profissional, auto-eficácia, personalidade e interesses profissionais.

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Published

2012-09-04

How to Cite

NORONHA, A. P. P.; NUNES, M. F. O. Professional Counseling Scale: analysis with High school Students. Fractal: Journal of Psychology, v. 24, n. 2, p. 405-422, 4 Sep. 2012.

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