Curriculum and Agency of Becoming: Deleuze and the delimitation of childhood from Rousseau’s Emile

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/1984-0292/v30i3/9582

Keywords:

agency, becoming, child, childhood

Abstract

This article aims to analyze, from the reading of Rousseau’s Emile, or On Education, how the concepts of agency and becoming allow us to think about delimitation of childhood that has inside subjectivation processes of how adults and children relate between each other and how these processes are visible in contemporary times. This work questions how is the operationalization of an agency, collective and multiple, but also individual and particular, A-CHILD-BECOMING-ADULT. It has in its interior an adult to be that, in the constitutive multiplicity of what was previously its “being-a-child” and in its present individuality, incorporates “self-government”. Methodologically, this paper dialogue with Rousseau works from the concepts mention earlier and try to express a genealogy of a possible idea of what a child is in nowadays. We conclude by leaving open the possibility of childhood to be a time and a space that enhances the “being-a-child” (discover, play, questioning), aware that there is time to complete the project “a child becoming an adult”.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABBAGNANO, N.; VISALBERGHI, A. História da Pedagogia. Lisboa: Livros Horizonte, 1981.

ARIÈS, P. A criança e a vida familiar no Antigo Regime. Lisboa: Relógio de Água, 1988.

BENJAMIN, W. Ensaios sobre literatura. Lisboa: Assírio Alvim, 2016.

BENJAMIM, W. Reflexões sobre a criança, o brinquedo e a educação. São Paulo: Editora 34, 2017.

DELEUZE, G. O ato de criação (1987). Tradução de José Marcos Macedo. Folha de São Paulo, São Paulo, 17 jun. 1999. Caderno Mais!, p. 4-5.

DELEUZE, G. Diferença e repetição. Lisboa: Relógio de Água, 2005.

DELEUZE, G. Conversações (1972-1990). São Paulo: Editora 34, 2008.

DELEUZE, G. Dois regimes de loucos: textos e entrevistas (1975-1995). São Paulo: Editora 34, 2016.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil Planaltos: capitalismo e esquizofrenia. 2. ed. Lisboa: Assírio Alvim, 2007.

FOUCAULT, M. A hermenêutica do sujeito. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

FOUCAULT, M. O nascimento da biopolítica. Lisboa: Edições 70, 2010.

FOUCAULT, M. Vigiar e Punir: o nascimento da prisão. Lisboa: Edições 70, 2013.

HADOT, P. O que é a filosofia antiga? São Paulo: Loyola, 1999.

LAPOUJADE, D. Deleuze: os movimentos aberrantes. Tradução de Laymert Garcia dos Santos. São Paulo: n-1 edições, 2015.

MONTAIGNE, M. Três Ensaios: do professorado, da educação das crianças, da arte de discutir. Tradução de Agostinho da Silva. 2. ed. Lisboa: Veja, 1993.

Ó, J. R, do. O governo de si mesmo. Educa: Lisboa, 2006.

Ó, J. R, do. Seminário de Investigação e Orientação: A Escrita Científica e a Formação Avançada. Relatório da unidade curricular apresentada no âmbito das provas para obtenção do título de agregado, no ramo de conhecimento em Educação do Instituto de Educação da Universidade de Lisboa. Lisboa: Universidade de Lisboa, 2017.

ROUSSEAU, J. J. Emílio, ou Da Educação (1762). São Paulo: DIFEL, 1979.

ROUSSEAU, J. J. The social contract (1762). Londres: Penguin Books, 2004.

Published

2018-11-26

Issue

Section

Articles

How to Cite

Curriculum and Agency of Becoming: Deleuze and the delimitation of childhood from Rousseau’s Emile. Fractal: Journal of Psychology, Rio de Janeiro, Brasil, v. 30, n. 3, p. 302–309, 2018. DOI: 10.22409/1984-0292/v30i3/9582. Disponível em: https://periodicos.uff.br/fractal/article/view/9582. Acesso em: 8 dec. 2025.