The Place and Cartography in “The Hobbit”
A Geographic Reflection for Teaching
Keywords:
teaching, Geography, Literature, CartographyAbstract
The contemporaneity presents challenges for education due to the advancement of communication media and the proliferation of entertainment that captures the attention of young people. In this context, the possibility of implementing supplementary teaching materials can aid in this “competition” for students’ attention, as these resources, for the most part, are entertainment-oriented. Thus, the assimilation of these materials represents the incorporation of entertainment as a teaching tool, rather than renouncing it. That said, this study analyzed the possibilities that J.R.R. Tolkien’s book The Hobbit offers as a supplementary teaching material for the geographical concept of place and for cartography, exploring how these themes can be seen and discussed through the work. The study highlights the potential of fantasy literary works like The Hobbit for teaching, enabling parallels to be drawn with the thoughts of Geography and cartography scholars regarding the analyzed elements.
Downloads
References
ARAÚJO, Luana Alves. Os conceitos Geográficos em o Hobbit de J.R.R Tolkien. 2021. 67 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Geografia) – Departamento de Geografia, Universidade Federal do Ceará, 2021.
AZEVEDO, Sandra de Castro.; ALMEIDA, Cilene Gomes Brito. O paradidático como instrumento facilitador no ensino de Geografia. Revista de Ensino de Geografia, v. 4, n. 6, p. 139-148. Uberlândia, 2013.
BANDEIRA, Denise. Material didático: criação, mediação e ação educativa. 1. Ed. São Paulo: Intersaberes, 2009.
BENKO, Georges. Geografia de lugar nenhum ou hiperglobalização. Breve exame do mundo pós-moderno. In: SANTOS, Milton et al (Orgs). Território: globalização e fragmentação. 2 ed. São Paulo: HUCITEC, 1994, p. 247-250.
BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Ensino de história: fundamentos e métodos. 2. ed. São Paulo, Cortez, 2008. (Docência em formação).
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
CARLOS, Ana Fani Alessandri. O lugar no/do mundo. FFLCH. São Paulo: 2007. 85p.
CAVALCANTE, Tiago V. Por uma Geografia Literária: de leituras do espaço e espaços de leitura. Revista da ANPEGE, v. 16, n. 31, p. 191-201, set. 2020.
COSTA, Franklin Roberto.; LIMA, Francisco de Assis Fernandes. Linguagem cartográfica e o ensino-aprendizagem da Geografia: algumas reflexões. Geografia Ensino & Pesquisa. Vol. 16, n. 2 maio/ago. Santa Maria, 2012.
FERNANDES, Eduardo Maçano. O livro paradidático em sala de aula: Do planejamento ao uso. In: CASTROGIOVANNI, Antonio C.; CALLAI, Helena C.; SCHAFFER, N. O.; KAERCHER, Nestor A. (Org). Geografia em sala de aula: práticas e reflexões. São Paulo: UFRGS, 2008.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FUENTES, Carlos. Geograficidade, poética e imaginação. In: MARANDOLA JR., Eduardo Marandola jr; Lucia Helena Batista Gratão (org.). Geografia & Literatura: Ensaios sobre geograficidade, poética e imaginação. 1. Ed. Londrina: Eduel, 2019.
GODOY, Arilda S. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. Revista de Administração de Empresas. São Paulo, v. 35, n. 2, p. 57-63, mar./abr. 1995.
GOMES, Paulo Cesar da Costa. Um lugar para a geografia: contra o simples, o banal e o doutrinário. In: MENDONÇA, Francisco; LOEN-SAHR. Cicilian Luiza; SILVA, Marcia da (org.). Espaço e Tempo: complexidade e desafios do pensar e do fazer geográfico. Curitiba: ADEMADAN, 2009.
LEITE, Cristina Maria Costa. O conceito de lugar na perspectiva da geografia escolar. Revista eletrônica da graduação/pós-graduação em educação UFG/REJ, v. 14, n. 2, 2018.
LISBOA, Severina Sarah. A importância dos conceitos da geografia para a aprendizagem de conteúdos geográficos escolares. Revista Ponto de Vista, Viçosa, v. 4, 2007.
MENEZES, Paulo Márcio Leal. Roteiro de cartografia. São Paulo: Oficina de Textos, 2013.
NASCIMENTO, Francyjonison C. Dos antros de pedra aos verdes prados: o lugar em O Hobbit de J.R.R TOLKIEN. Natal: IFRN editora, 2016.
RAISZ, Erwin. Cartografia Geral. Tradução Neide M. Schneider. Rio de Janeiro: Cientifica, 1969.
SIQUEIRA, Santiago Alves. O plano de ensino e a contribuição de conceitos na geografia escolar. Revista de Estudos e Pesquisas em Ensino de Geografia. Florianópolis, v. 1, n. 1, maio 2017.
SOUSA. D. D. A. Geografia e literatura no caminho de os sertões e vidas secas., 87 p. Monografia (Curso de Licenciatura plena em geografia) - Universidade Federal de Campina Grande, 2014.
TOLKIEN, Jonh Ronald Reuel. O Hobbit: ou lá e de volta outra. Tradução Reinaldo José Lopez. Rio de Janeiro: Harper Collins, 2019.
THEVES, Denise Wildner. Caminhos e passagens que podem abertos pelos livros: diálogos entre a geografia e a literatura no ensino fundamental. Revista Percursos, v. 13, n. 2, p. 52-74, jul./dez. 2012
TUAN, Yi-Fu. Espaço e lugar: a perspectiva da experiência. Tradução de Lívia de Oliveira. São Paulo: Difel, 1983.