Language acquisition from the perspective of multi-representational models

Authors

  • Christina Abreu Gomes UFRJ
  • Aline Rodrigues Benayon UFRJ
  • Márcia Cristina Pontes Vieira UFRJ

Keywords:

variation, acquisition, frequency

Abstract

This paper presents the results of three researches focusing on the acquisition of structured variation of phonological and morphological patterns by children in the speech community of Rio de Janeiro taking the theoretical assumptions of the Usagebased Models. In this approach, sociolinguistic variation is assumed to be representational, not a process or a rule as stated in the main tradition of sociolinguistic studies, and it is also part of the speaker’s knowledge, which must be acquired. Frequency distributions of variants observed in children production across age levels can be seen as reflexes of the way the variants are being stored and acquired. Gradualness and effects of frequency encompass acquisition process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Christina Abreu Gomes, UFRJ

    Doutora em Lingüística pela UFRJ e professora do Departamento de Lingüística e Filologia da UFRJ, com pós-doutoramento na University of York, Inglaterra. Tem publicado regularmente capítulos de livros e artigos em periódicos especializados na área da sociolingüística, mudança e variação lingüística, como Aquisição lingüística em contexto de input variável: a emergência das variantes de dativo. Revista de Estudos da Linguagem, v. 12 (2004) e Variação e mudança na expressão do dativo no português brasileiro. In: Mudança Lingüística em Tempo Real, Contracapa/Faperj (2003).

  • Aline Rodrigues Benayon, UFRJ
    Doutoranda e mestre em Lingüística pelo Programa de Pós-Graduação em Lingüística da UFRJ. Graduada em Letras (Português- Literatura) pela UFRJ.
  • Márcia Cristina Pontes Vieira, UFRJ
    Mestre em Lingüística pelo Programa de Pós-Graduação em Lingüística da UFRJ. Especialista em Literatura Brasileira pela UERJ.

Published

2006-12-30

Issue

Section

Language Articles

How to Cite

Language acquisition from the perspective of multi-representational models. (2006). Gragoatá, 11(21). https://periodicos.uff.br/gragoata/article/view/33228