Teaching through Research: the university for the Latin American diversity

Authors

  • Ivani Ferreira de Faria Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
  • Karina Mendes Thomaz Universidade Federal do Amazonas (UFAM)

DOI:

https://doi.org/10.22409/gragoata.v17i32.33036

Keywords:

Teaching through Research, MERCOSUR Frontier Intercultural Bilingual Schools Project, Indigenous Graduation, Cultural and Linguistic Diversity, Linguistic Politics

Abstract

To rethink the university facing to the cultural and linguistic diversity present in Latin American countries, we must consider not only intra- -national cases, but also the diversity between the countries themselves. That need arises from the establishment, by MERCOSUL, of some integration politics facing the education sector, covering both the Basic Education and Higher Education. Thus, the MERCOSUR Frontier Intercultural Bilingual Schools Project (PEIBF) and the thematic blocks of the Education Sector of MERCOSUR for Higher Education, namely, recognition, mobility and Inter-institutional cooperation, present themselves as instigators of reflections on how to cover classroom diversity in Latin American educational institutions of member countries. If the requirement of consideration is put, the way Education can work with and for the cultural and linguistic diversity, both in the intra and the inter-national cases, is still being defined. One of those ways is Teaching through Research. But why the Teaching through Research can be considered one of the instruments for the redefinition of the university and schools of the twenty-first century inserting them in a framework of valuing cultural and linguistic diversity? Aiming to answer this question, the work was organized to present the method “Teaching through Research” to then present two contexts in which it is adopted. One of these contexts uses the Teaching through Research for intra-national Latin American diversity, that of the native peoples. The other context encompasses the inter-national Latin American diversity, that between the MERCOSUR countries.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ivani Ferreira de Faria, Universidade Federal do Amazonas (UFAM)

Possui graduação em Licenciatura e Bacharelado em Geografia pela Universidade Federal do Espírito Santo (1987), mestrado em Geografia (Geografia Humana) pela Universidade de São Paulo (1997), doutorado em Geografia (Geografia Fisica) pela Universidade de São Paulo (2007) e pós doutorado pela Universidade Nacional do México/ UNAM e Universidade Pedagógica Nacional do México/UPN (2012). Atualmente é professora adjunta III da Universidade Federal do Amazonas. Tem experiência na área de Geografia, com ênfase em Gestão Territorial em áreas protegidas, atuando principalmente nos seguintes temas: diagnóstico socioambiental em Unidades de Conservação; planejamento e mapeamento participativo em áreas protegidas (UC e TI); identidade, cultura e turismo; ecoturismo de base comunitária; Gestão do território em terras indígenas; educação escolar indígena e etnodesenvolvimento; e geopolítica ambiental. Faz parte dos Programas de Pós-graduação em Geografia (PPGEOG) e Ciências do Ambiente e Sustentabilidade na Amazônia (PPGCASA).

Karina Mendes Thomaz, Universidade Federal do Amazonas (UFAM)

Doutoranda em Linguística na linha de pesquisa Política Linguística pela Universidade Federal de Santa Catarina, mestre em Letras - Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (2005), especialista em História da Educação Brasileira pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2010), bacharel e licenciada em Letras (Português e Inglês) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2002). Professora da Licenciatura Indígena em Políticas Educacionais e Desenvolvimento Sustentável da Universidade Federal do Amazonas.

Published

2012-06-30

How to Cite

Faria, I. F. de, & Thomaz, K. M. (2012). Teaching through Research: the university for the Latin American diversity. Gragoatá, 17(32). https://doi.org/10.22409/gragoata.v17i32.33036

Issue

Section

Language Articles