SURFER-READERS OF LITERARY TEXTS AND HYPERTEXTS

Authors

  • Paula Tatianne Carréra Szundy Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Luciana Marino Nascimento Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.22409/gragoata.v21i40.33388

Keywords:

surfer-readers, hypertexts, cyberpoems, multiliteracies

Abstract

This paper aims at reflecting about reading practices of literary texts resignified in the web so as to create intelligibility about the (multi)literacies of the literary sphere with which contemporary readers engage in the virtual world. In order to comprehend these practices we seek for theoretical framework in constructs about reading and literary readers (CERTEAU, 1994; CHARTIER, 1998; BARTHES, 1987), multiliteracies (COPE, KALANTZIS et al, 2000; ROJO, 2012, 2013) and in the notions of dialogism, speech genre and hybridism designed by the Circle of Bakhtin (VOLOSHINOV, 1929 [1999]; BAKHTIN, 1953 [2011]). In an exercise to (re)think how surfer-readers of texts and hypertexts (re/de)construct meanings about literary texts in the web, we finish the paper with an analysis of multiliteracies practices with cyberpoems in the website ciberpoesia.com.br.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paula Tatianne Carréra Szundy, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Graduada em Letras - Faculdades Integradas Teresa D'ávilla (1995), mestre em Linguística Aplicada e Ensino de Línguas pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2001) e doutora em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2005). Atualmente é professora adjunta do Departamento de Letras Anglo-Germânicas, professora permanente do Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Linguística Aplicada da Universidade Federal do Rio de Janeiro e presidente da Associação de Linguística Aplicada do Brasil (biênio 2016-2017). Também foi presidente da ALAB no biênio 2010-2011. Tem experiência na área de Linguística Aplicada, com ênfase em formação de professores e seus interesses de pesquisa incluem: ensino-aprendizagem de línguas adicionais, formação de professores, gêneros discursivos e ensino, práticas de letramentos no ensino básico e/ou superior.

Luciana Marino Nascimento, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Docente de Teoria Literaria do Departamento de Ciência da Literatura da Faculdade de Letras da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Docente do Programa Interdisciplinar de Pós-Graduacão em Linguística Aplicada. Universidade Federal do Rio de  Janeiro. Bolsista de Produtividade em Pesquisa (PQ2) do CNPq- Conselho Nacional do Desenvolvimento Científico e Tecnológico.Doutora em Teoria e História Literária pela UNICAMP.

Published

2016-07-01

How to Cite

Szundy, P. T. C., & Nascimento, L. M. (2016). SURFER-READERS OF LITERARY TEXTS AND HYPERTEXTS. Gragoatá, 21(40). https://doi.org/10.22409/gragoata.v21i40.33388

Issue

Section

Language Articles