The teaching of languages in the border region: processes of subjectivation of the immigrant student

Authors

  • Lourdes Serafim da Silva Universidade do Estado de Mato Grosso
  • Joelma Aparecida Bressanin Universidade do Estado de Mato Grosso

DOI:

https://doi.org/10.22409/gragoata.v22i42.33474

Keywords:

Language teaching. Border. Memory. Subjectivation. Public policies.

Abstract

This study subscribes within the scope in the Linguistic Ideas History, articulated in the Discourse Analyzes of the line materialist, with the objective to understand the constitution of subjects and of the languages, by means of the memory of the traces of the language manifested in situations of Teaching-learning. We took a look at the policies of language, to the extent that we consider the national matter as a matter of state and we thought in its articulation with teaching. We note that the encounter with other(s) languages(s) leaves on the subject marks of subjectivity and, in the languages, the marks of the memory that constitute it.

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DOI: http://dx.doi.org/10.22409/gragoata.2017n42a901

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Author Biographies

Lourdes Serafim da Silva, Universidade do Estado de Mato Grosso

Mestre em Linguística pela Universidade do Estado de Mato Grosso (2016), Graduada em Letras - Apostilamento em Espanhol pela Universidade Federal de Mato Grosso (2011). Possui Licenciatura em Letras pela Universidade do Estado de Mato Grosso (2002). Atualmente é professora efetiva da educação básica do Estado de Mato Grosso, atuando principalmente nos seguintes temas: fronteira, políticas públicas, ensino.

Joelma Aparecida Bressanin, Universidade do Estado de Mato Grosso

Doutora em Linguística pela Universidade Estadual de Campinas (2012). Cursou o Mestrado em Estudos de Linguagem na Universidade Federal de Mato Grosso (2006) e a Graduação em Letras na Universidade do Estado de Mato Grosso (2000). Atualmente é professora efetiva na Universidade do Estado de Mato Grosso, atuando no Curso de Letras, na Vice-coordenação do Programa de Pós-Graduação em Linguística e na Coordenação do Centro de Estudos e Pesquisas em Linguagem - CEPEL. Coordena o Grupo de estudos GEPELCO, vinculado ao CNPq e ao projeto de pesquisa Políticas Públicas e Práticas de Linguagem no Centro-Oeste. Realiza pesquisas na área de Letras, com ênfase em História das Ideias Linguísticas e Análise de Discurso, trabalhando, principalmente, os seguintes temas: políticas de ensino e políticas de línguas, formação de professores e práticas de leitura e escrita.

Published

2017-07-13

How to Cite

da Silva, L. S., & Bressanin, J. A. (2017). The teaching of languages in the border region: processes of subjectivation of the immigrant student. Gragoatá, 22(42), 308-328. https://doi.org/10.22409/gragoata.v22i42.33474