19th Century’s Teaching of National Language and the Constitution of Brazilian Grammar: Antonio Alvares Pereira Coruja’s production

Authors

  • Juciele Pereira Dias PPGCL-UNIVÁS

DOI:

https://doi.org/10.22409/gragoata.v24i48.33620

Keywords:

iscourse, language, subject position, grammar, Coruja.

Abstract

The objective of this study is to understand how the different subject positions taken by the author of Grammatica da Língua Nacional, Antonio Alvares Pereira Coruja produce different meanings on the national language and his teaching, in the midst of the disputes and tensions in the process of production of knowledge and of language policies. Affiliated with Discourse Analysis (PÊCHEUX, 1975, 1982; ORLANDI, 1998, 2002; MARIANI, 2003, 2004), the study brings contributions to research in the history of ideas of language in Brazil, focused on the theme of the grammatization process of Brazil in the 19th century on the relation sustained Language-State-Brazilian nation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Juciele Pereira Dias, PPGCL-UNIVÁS

Possui graduação (2006), mestrado (2009) e doutorado (2012) em Letras - Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), com estágio de doutorado-sanduíche na Universidade de Franche-Comté, como bolsista da CAPES-PDEE (2011-2012). Fez pesquisa de pós-doutorado no Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem e Laboratório Arquivos do Sujeito da Universidade Federal Fluminense, com bolsa da CAPES-PNPD Institucional (2013-2016). Possui formação técnica em Administração pelo Colégio Politécnico da UFSM - antigo CASM (2002), tendo participado de projetos de extensão na área. Atualmente, é professora do Programa de Pós-Graduação em Ciências da Linguagem (PPGCL), da Universidade do Vale do Sapucaí (UNIVÁS), onde atua em Pesquisa, Extensão, Ensino e orienta alunos em Iniciação Científica e em Mestrado. É coordenadora do Centro de Documentação 'Denise Maldidier' (CeDDeM) da UNIVÁS. Ao lado de Élcio Fragoso (UNIR), é líder do GRPesq "Conhecimento, História e Língua", bem como membro do GPRPesq "Teoria do Discurso" (GTDis) e do GRPesq "Discurso e transformação em diferentes práticas". Foi tutora de Educação à Distância EaD na UAB/UFSM (2009-2012) e na UAB/CEDERJ/UFF (2014-2016). Atua como professora formadora da disciplina "Sociedade e Modernidade" na Univás Virtual. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Teoria e Análise Linguística e desenvolve trabalhos em Análise de Discurso e em História das Ideias Linguísticas nas seguintes temáticas: Língua, Conhecimento, Políticas de Língua e de Ensino e Tecnologia.

Published

2019-04-30

How to Cite

Dias, J. P. (2019). 19th Century’s Teaching of National Language and the Constitution of Brazilian Grammar: Antonio Alvares Pereira Coruja’s production. Gragoatá, 24(48), 75-94. https://doi.org/10.22409/gragoata.v24i48.33620