The rhetorical relations from hyperlinks in digital scientific popularization texts and the mediatic staging

Authors

  • Maria Eduarda Giering Universidade do Vale do Rio dos Sinos

DOI:

https://doi.org/10.22409/gragoata.v24i50.34161

Keywords:

hyperlink, digital text, scientific popularization, rhetorical relation, mediatic staging.

Abstract

This paper presents results from a quantitative research that studied hypertextual scientific popularization texts published in Brazilian press. We start from the hyperlink and investigate the rhetorical relation that emerges between the text of origin and the texts of destination (verbal or non-verbal) that the producer leads the readers to, directing them to a possible reading route. We assume the hypothesis that the discursive genre regulates the rhetorical relations that emerge from the hyperlinks as well as the mediatic staging of scientific popularization performed by the magazines. The corpus is composed of 150 scientific popularization texts, 50 from each magazine: Superinteressante, Galileu and Ciência Hoje. For the purposes of the investigation, we are based on the Semiolinguistic Theory of Discourse and in the Rhetorical Structure Theory (RST). The first one provided us with principles for thinking of discursive restrictions of science mediatization; the second one, the foundation for identifying the rhetorical relation that emerges from the hyperlink structure. The results show the recurrence of a limited number of rhetorical relations and a percentage variation in the relations occurrence among the magazines, pointing to an influence from the discursive genre and the mediatic staging that each publication proposes.

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Author Biography

Maria Eduarda Giering, Universidade do Vale do Rio dos Sinos

Possui graduação em Licenciatura Plena em Letras Português e Literatura pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (1983), graduação em Bacharel em Comunicação Social - Relações Públicas pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (1981), mestrado em Teoria Literária pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1990), doutorado em Linguística e Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1997). Fez estágio pós-doutoral na área de Análise do Discurso na Université Paris Sorbonne IV (2015). É professora titular da Universidade do Vale do Rio dos Sinos, atuando no Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada e no Curso de Letras. Tem experiência na área de Linguística, com ênfase em Linguística Aplicada, trabalhando principalmente com os seguintes temas: discursos de divulgação e popularização da ciência, gêneros discursivos, análise textual dos discursos, análise semiolinguística do discurso, tecnodiscursividade, argumentação.

Published

2020-01-27

How to Cite

Giering, M. E. (2020). The rhetorical relations from hyperlinks in digital scientific popularization texts and the mediatic staging. Gragoatá, 24(50), 973-994. https://doi.org/10.22409/gragoata.v24i50.34161