The constructional pair "acredita nisso/acredita isso": syntactic distinction in use implies semantic-pragmatic difference

Authors

  • Luiz Fernando Matos Rocha Universidade Federal de Juiz de Fora https://orcid.org/0000-0001-5251-1652
  • Ana Carolina Neves Dias Universidade Federal de Juiz de Fora
  • Karina Carolina Vieira Universidade Federal de Juiz de Fora
  • Joice Carla Ribeiro da Silva Universidade Federal de Juiz de Fora

DOI:

https://doi.org/10.22409/gragoata.v25i52.36586

Keywords:

Construction Grammar. Fictivity. Subjectivity. Intersubjectivity. Use.

Abstract

This paper investigates semantic-pragmatic distinctions in the "acredita isso/acredita nisso" pair of grammatical constructions in Portuguese, fostered by their syntactic differences and licensed by specific discursive contexts. Given the Cognitive Linguistcs’ theoretical framework, represented here by authors such as Almeida (2010), Croft and Cruse (2004), Ferrari (2011), Goldberg (1995, 2006), Langacker (1999, 2007), Pascual (2014), and Talmy (2000), it postulates that the uses of "acredita isso", common to local counter-expectation contexts, involve a more subjective perspective about the scene evoked, and thus, by triggering the frame of perplexity or admiration, the speaker invokes this to himself rather than the addressee reaction; "acredita nisso", common to experienced counter-expectations and local counterposition contexts, encompasses a more objective perspective on the evoked scene, and by triggering the belief frame, the speaker evokes it for the other. The antecedent term anaphorically taken up by the pronoun “isso” shapes the addressee's conception, in a disjunctive perspective; whereas the antecedent term anaphorically taken up by the pronoun “nisso” shapes the speaker's own conception, in a conjunctive perspective. If the verb "acreditar" falls within the scope of negation, the pronoun “isso” shapes the speaker's own conception, and the pronoun “nisso” shapes the addressee's conception. The hypotheses were raised from data extracted from websites in Portuguese on the internet.

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Author Biographies

Luiz Fernando Matos Rocha, Universidade Federal de Juiz de Fora

Doutor em Linguística (UFRJ, 2004), mestre em Linguística (UFJF, 2000), graduado em Letras (Português e Latim, UFJF, 1998) e bacharel em Comunicação Social (Jornalismo, UFJF, 1991). É docente e pesquisador da Faculdade de Letras da Universidade Federal de Juiz de Fora (FALE/UFJF) e tem experiência na área de Linguística, com ênfase em Linguística Cognitiva, atuando principalmente nos seguintes temas: cognição, discurso reportado, fictividade e gramática. Cumpriu estágio pós-doutoral (bolsista da CAPES - Processo: BEX 4084/10-1), na Universidade Católica Portuguesa (Braga), no âmbito do Centro de Estudos Filosóficos e Humanísticos (CEFH), no qual atua como membro integrado do projeto de investigação "Sociolinguística Cognitiva e Variação do Português Europeu e Brasileiro", pertencente ao grupo de investigação "Estudos de Linguagem e Comunicação". É também membro do Grupo de Pesquisa Interfaces Linguagem, Cognição e Cultura - INCOGNITO, da UFMG, e do Laboratório de Estudos Avançados de Linguagens (LEAL), da Universidade Católica de Pelotas.

Ana Carolina Neves Dias, Universidade Federal de Juiz de Fora

Graduada em Letras/Português (UFJF, 2019). Atualmente, é mestranda do Programa de Pós-Graduação em Linguística, da mesma instituição.

Karina Carolina Vieira, Universidade Federal de Juiz de Fora

Graduada em Letras/Português (UFJF, 2019), tendo atuado como bolsista de Iniciação Científica (CNPq) durante dois anos e meio. Atualmente, é mestranda do Programa de Pós-Graduação em Linguística (UFJF).

Joice Carla Ribeiro da Silva, Universidade Federal de Juiz de Fora

Graduada em Letras/Português (UFJF, 2019). Atualmente, é docente contratada do ensino público, fundamental e médio (EJA), na Escola Estadual da Penitenciária José Edson Cavalieri (PJEC), Juiz de Fora (MG), atuando também no ensino privado, em curso preparatório para vestibular.

Published

2020-09-21

How to Cite

Rocha, L. F. M., Dias, A. C. N., Vieira, K. C., & Silva, J. C. R. da. (2020). The constructional pair "acredita nisso/acredita isso": syntactic distinction in use implies semantic-pragmatic difference. Gragoatá, 25(52), 809-833. https://doi.org/10.22409/gragoata.v25i52.36586