Literatures teaching and decoloniality: for a democratic literary education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/gragoata.v26i56.49166

Keywords:

Educação literária. Direitos humanos. Democracia. Decolonialidade. Ensino de Literatura.

Abstract

What is meant by “democracy” and “human rights” when advocating a democratic literary education? And when advocating the democratization of the arts, especially literature? Due to a discomfort with some of the answers to these questions, crystallized in literary criticism and in literatures teaching practices, this article aims to problematize and reflect upon the conceptions of democracy and human rights that underlie literatures teaching in Brazil, in order to propose a sheer shift based on decolonial theories. To this end, we revisit Antonio Candido’s 1988 work “O direito à literatura”, which has become a basic reference in criticism, theory, didactics, and teaching of literatures to this day, demonstrating how his theory focuses on economic class and on the one-way presentation of national-universal cultural goods to underprivileged students. Thereafter, although we recognize the historical relevance of Candido’s theory, we seek to demonstrate, by reading bell hooks (2017), Walsh (2009), Melo (2020) and other authors, its insufficiency to deal with the contemporary reality of young people in and out of school. Hence, we reflect on the need for a democratic, human rights-based literatures teaching built in dialogue and negotiation not only with subaltern groups belonging to lower economic classes, but also with groups subalternized by ethnicity, race, gender, sexuality, geographical location, etc., that is, a teaching that is also built through listening.

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Author Biographies

Rodrigo Corrêa Martins Machado, Universidade Federal de Ouro Preto

Professor Adjunto do Departamento de Letras da Universidade Federal de Ouro Preto. Graduado em Letras - Português e Literaturas de Língua Portuguesa pela Universidade Federal de Viçosa (UFV), mestre em Letras por essa mesma instituição, doutor em Estudos de Literatura pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Possui pós-dourorado em Linguística Aplicada pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Os seus interesses de pesquisa se focalizam no ensino de Literatura; formação de professores de literatura; letramento literário, multiletramentos e novos letramentos; literaturas de língua portuguesa, literatura LGBTQIA+

Douglas Vinicius Souza Silva, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

Mestre em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), na área de Linguagem e Educação, desenvolveu sua dissertação, financiada pela CAPES, sobre a literatura nas práticas formais escolares e informais digitais do YouTube. Atualmente cursa o doutorado e desenvolve a tese sobre literatura e Direitos Humanos nas narrativas e memórias de ex-alunos do ensino básico. Licenciado em Letras (2015) e bacharel em Estudos Literários (2017) pela UNICAMP, adquiriu experiência na área de Letras, com ênfase em literatura, ensino de literatura, história e teoria literária, principalmente em temas relacionados à literatura brasileira, identidade nacional, estudos pós-coloniais e Direitos Humanos.

Published

2021-09-29

How to Cite

Corrêa Martins Machado, R., & Souza Silva, D. V. (2021). Literatures teaching and decoloniality: for a democratic literary education. Gragoatá, 26(56), 1207-1240. https://doi.org/10.22409/gragoata.v26i56.49166