Fictive interaction as exemplification in direct speech: teaching and learning of portuguese as a foreign language

Authors

  • Luiz Fernando Matos Rocha Universidade Federal de Juiz de Fora
  • Jéssica da Costa Silva Universidade Federal de Juiz de Fora https://orcid.org/0000-0001-9001-2344

DOI:

https://doi.org/10.22409/gragoata.v28i62.57476.pt

Keywords:

Linguística Cognitiva, Fictividade, Discurso Direto Fictivo, Português como Língua Estrangeira

Abstract

This article investigates instances of Fictive Interaction (FI) in direct speech as examples of arguments and explanations, in the context of teaching and learning Portuguese as a foreign language. Authors from Cognitive Linguistics are adopted: Talmy (2000), to deal with fictivity; Fillmore (1982), on the notion of frame; Langacker (2008), attentional frame; Fauconnier (1994, 1997), on projection of mental spaces; Sanders and Redeker (1996), perspective; Pascual (2002, 2006, 2014), FI as a way of organizing thought, grammar and discourse; Rocha (2020, 2022), fictive dimension of direct speech in relation to the factive one. As for the methodology, data from two classes in a higher-level class of Portuguese as a Foreign Language are analyzed. A methodological approach based on corpus (corpus-based) and guided by corpus (corpus-driven) is assumed (MCENERY; HARDIE, 2012; TOGNINI-BONELLI, 2001), allowing data to have greater protagonism, considering a category already established. The qualitative analysis reveals occurrences of Exemplification in Fictive Direct Speech aiming to promote in the speech conceptualizations of adverse condition, state of contemplation, state of disorientation, sudden recognition or insight and didactic explanation. The findings demonstrate that the phenomenon is productive in the classroom context, occurring in teacher and student speech with communicative purposes focused on argumentation and explanation. In addition, they reveal that the occurrences have a performative, linguistic and prosodically marked character, making the manifestation more vivid, as an invitation to the interlocutors to project themselves in space-time coordinates distinct from the current communicative scene, aiming at convincing and clarity in the teaching-learning process.

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Author Biographies

Luiz Fernando Matos Rocha, Universidade Federal de Juiz de Fora

Doutor em Linguística (UFRJ, 2004), mestre em Linguística (UFJF, 2000), graduado em Letras (Português e Latim, UFJF, 1998) e bacharel em Comunicação Social (Jornalismo, UFJF, 1991). É docente e pesquisador da Faculdade de Letras da Universidade Federal de Juiz de Fora (FALE/UFJF) e tem experiência na área de Linguística, com ênfase em Linguística Cognitiva, atuando principalmente nos seguintes temas: cognição, discurso reportado, fictividade e gramática. Cumpriu estágio pós-doutoral (bolsista da CAPES - Processo: BEX 4084/10-1), na Universidade Católica Portuguesa (Braga), no âmbito do Centro de Estudos Filosóficos e Humanísticos (CEFH), no qual atua como membro integrado do projeto de investigação "Sociolinguística Cognitiva e Variação do Português Europeu e Brasileiro", pertencente ao grupo de investigação "Estudos de Linguagem e Comunicação". É também membro do Grupo de Pesquisa Interfaces Linguagem, Cognição e Cultura - INCOGNITO, da UFMG, e do Laboratório de Estudos Avançados de Linguagens (LEAL), da Universidade Católica de Pelotas.

Jéssica da Costa Silva, Universidade Federal de Juiz de Fora

Graduada em Letras - Português pela Universidade Federal de Juiz de Fora e Mestre em Linguística pela mesma instituição. Cursando um curso de Pós - Graduação em Neuroeducação. Atualmente trabalha como professora de inglês nos seguintes segmentos: Ensino Fundamental I, Ensino Fundamental II e Ensino Médio.

Published

2023-11-14

How to Cite

Matos Rocha, L. F., & da Costa Silva, J. (2023). Fictive interaction as exemplification in direct speech: teaching and learning of portuguese as a foreign language. Gragoatá, 28(62), e57476. https://doi.org/10.22409/gragoata.v28i62.57476.pt