Folkcommunication in contemporary technological and mediatic transformations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/rmc.v15i1.46957

Keywords:

Folkcomunicação. Transformações tecnológicas. Mídias digitais. Capitalismo tardio.

Abstract

The emergency and affirmation of folkcommunication as a theoretical perspective in the communication research attempt to the reinvention of media and communication practices in the scope of traditional manifestations and Brazilian popular culture. The singularity of folkcommunication is its theoretical configuration in an insistent tactic situation from traditional and popular manifestations nowadays evolved by technological and media transformations. This diffuse condition promoted by the convergences of the popular and the technological equals to, in urban life experience, the proximities between the insistent precariousness of social life and the use of new technologies. In a methodological plan, this article is developed by taking the bibliographic research as a basis, in a larger perspective of communication as culture, in a dialogue with social sciences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Yuji Gushiken, Universidade Federal de Mato Grosso

Doutor em Comunicação e Cultura pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Professor da Faculdade de Comunicação e Artes e do Programa de Pós-Graduação em Estudos de Cultura Contemporânea da Universidade Federal de Mato Grosso (PPGECCO-UFMT). Líder do Grupo de Pesquisa em Comunicação e Cidade (Citicom-UFMT/CNPq). Pós-doutorando no Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal do Ceará (PPGCOM-UFC) (2020-2021).

References

BAUDRILLARD, Jean. A sociedade de consumo. Lisboa: Edições 70, 1995.

BELTRÃO, Luiz. (1980) Folkcomunicação: a comunicação dos marginalizados. São Paulo: Cortez Editora.

_________. (2004). Folkcomunicação: teoria e metodologia. São Bernardo do Campo: Umesp.

_________. (2001). Folkcomunicação: um estudo dos agentes e dos meios populares de informação de fatos e expressão de idéias. Porto Alegre: Edipucrs.

BENJAMIN, Roberto. A folkcomunicação no contexto da sociedade midiatizada: A folkcomunicação e novas tecnologias. In: MELO, J. M. de; TRIGUEIRO, O. (orgs.). Luiz Beltrão: pioneiro das Ciências da Comunicação no Brasil. João Pessoa: Editora UFPB, 2007.

BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas simbólicas. São Paulo: Editora Perspectiva, 2004.

CANEVACCI, Massimo. Sincretismos: uma exploração das hibridações culturais. São Paulo: Studio Nobel, 1996.

CARNEIRO, Edison. A sabedoria popular. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2008.

DELEUZE, Gilles. Conversações, 1972-1990. São Paulo: Editora 34, 1992.

GARCIA CANCLINI, Nestor. As culturas populares no capitalismo. São Paulo: Editora Brasiliense, 1983.

GARCIA CANCLINI______. Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. Trad. Ana Regina Lessa e Heloisa Pezza Cintrão. São Paulo: Edusp, 1998.

HELLER, Agnes. Sociología de la vida cotidiana. Barcelona: Ediciones Península, 1997.

HOBSBAWM, Eric; RANGER, Terence (orgs.). Trad. Celina Cardim Cavalvanti. A invenção das tradições. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1984.

LEMOS, André. Cibercultura: tecnologia e vida social na cultura contemporânea. Porto Alegre: Editora Sulina, 2004..

LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.

________. O Que é o Virtual?. Editora, 34, São Paulo, 1996.

LIMA, Venicio Artur de. Mídia: teoria e política. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2001.

LOPES, Maria Immacolata Vassalo de (org.). Epistemologia da Comunicação. São Paulo: Edições Loyola, 2003.

MACIEL, Betânia; MARQUES DE MELO, José; LIMA, Maria Érica de Oliveira. Territórios da Folkcomunicação. Natal: Departamento de Comunicação Social, 2011.

MANDEL, E. (1985). Capitalismo Tardio. São Paulo: Nova Cultural.

MELO, José Marques de. Mídia e cultura popular: história, taxonomia e metodologia de pesquisa. São Paulo: Paulus, 2008.

MELO, José Marques de; FERNANDES, Guilherme. Metamorfoses da folkcomunicação: Antologia brasileira. São Paulo: Editae, 2013.

MELO, José Marques de; GOBBI, Cristina; KUNSH, Waldemar L. (orgs.). Marxismo e cristianismo: matrizes comunicacionais latino-americanas. São Bernardo do Campo: Umesp/Cátedra Unesco de Comunicação para o Desenvolvimento, 2002.

MARTIN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Trad. Ronald Polito e Sérgio Alcides. Rio de Janeiro: Editora da UFRJ, 1997.

MARTINO, Luis Claudio; BERGER, Charles. R.; CRAIG, Robert T. Teorias da comunicação: Muitas ou poucas? Cotia: Ateliê Editorial, 2007.

MELO, José Marques. Teoria da comunicação: Paradigmas latino-americanos. Petrópolis: Editora Vozes, 1998.

________. O campo da Comunicação no Brasil. Petrópolis: Editora Vozes, 2008.

MELO, José Marques de; GOBBI, Maria Cristina (orgs.). (1999). Gênese do pensamento comunicacional latino-americano: o protagonismo das instituições pioneiras Ciespal, Icinform, Ininco. São Bernardo do Campo: Umesp.

NEGRI, Antonio.; LAZARATTO, Maurizzio. (2001) Trabalho imaterial: formas de vida e produção de subjetividade. Rio de Janeiro: DP&A.

ORTIZ, Renato. (2006). Cultura brasileira e identidade nacional. São Paulo: Editora Brasiliense.

PRADO, Luis Aidar (org.). (2002). Crítica das práticas midiáticas: da sociedade de massa às ciberculturas. São Paulo: Hacker Editores.

QUEIROZ, Maria Isaura Pereira de. (1978). Cultura, Sociedade Rural e Sociedade Urbana no Brasil (Ensaios). São Paulo: LTC/Edusp.

SCHMIDT, Cristina. A reprodutibilidade digital na folkcomunicação: A construção de novas linguagens ou o fim do popular. Comunicação & Sociedade, ano 28, no. 47, 1º sem, 2007.

________ (org.). Folkcomunicação na Arena Global: Avanços teóricos e metodológicos. São Paulo: Ductor, 2006.

SOUZA, Amauri de; LAMOUNIER, Bolivar. A classe média brasileira: ambições, valores e projetos de sociedade. Rio de Janeiro: Elsevier, 2010.

VEJA 2.058, ano 41, n. 17. 20 abril 2008.

WALLERSTEIN, Immnuel. Capitalismo histórico & civilização capitalista. Trad. Renato Aguiar. Rio de Janeiro: Contraponto, 2001.

WEBER, Maria Helena; BENTZ, Ione.; HOHFELDT, Antonio (orgs.). Tensões e objetos da pesquisa em comunicação. Porto Alegre: Sulina, 2002.

Published

2021-01-19

How to Cite

Gushiken, Y. (2021). Folkcommunication in contemporary technological and mediatic transformations. Mídia E Cotidiano, 15(1), 172-191. https://doi.org/10.22409/rmc.v15i1.46957