(Among) ties: the image and the (among) place of/in Aesthetic Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/rmc.v15i2.48755

Keywords:

Aesthetic Education, image, (Between)place, (Between)tie

Abstract

The objective of this article is to understand the (between) place, which has its point of intersection in the image / work and in aesthetic education. We have lived for some time under the sign of hybridism in image and aesthetic education, which implies a timeless passage and chaos in materialities. In other words, a continuous process of (re) interpretation and even (re) invention of human an attempt to stay alive in our thoughts and feelings. With a bibliographic / narrative approach, the intention is to present the image and aesthetic education (between) linked in the boundaries of non-truth and in the underground of displacements, uncertainties and subjectivities, which walk in the dark field of aesthetics. The image hides and (re) appears in multiple senses, redrawing our understanding and non-understanding. In this (un) known territory, ethical, aesthetic and educational relations are crossed, (re) signified in the processes of sensitivities of oneself, the other and the unpredictable world in which we inhabit.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARBOSA, Ana Mae. A imagem no ensino da arte. São Paulo: Perspectiva, 1991.

BELLOUR, Raymond. Entre-imagem. Tradução: Luciana A. Penna. Campinas, SP: Papirus, 1997.

BURKE, Peter. Hibridismo Cultural. Porto Alegre: Unisinos, Aldus 18, 2003.

CANCLINI, Néstor García. Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. 4. ed. São Paulo. EDUSP. 2003.

DELEUZE, Gilles. Lógica do sentido. Tradução de Luiz Roberto Salinas Fortes. São Paulo: Perspectiva, EDUSP, 1974. (Estudos, 35).

_______. Diferença e Repetição [online]. Trad. Luiz Orlandi e Roberto Machado, 1988. Disponível em: https://conexoesclinicas.com.br/wp-content/uploads/2015/12/DELEUZE-G.- Diferenca-e-repeticao1.pdf. Acesso em: 12 mar. 2019.

_______. Conversações, 1972-1990. Tradução Peter Pál Pelbart. São Paulo: Editora 34, 1992. (Coleção TRANS).

_______.; GUATTARI, Félix. O que é a filosofia? Tradução: Bento Prado Jr. e Alberto Alonso Muñoz. São Paulo: Editora 34, 1992.

_______. Espinosa: filosofia prática. São Paulo: Escuta, 2002.

_______. Proust e os signos. 2. ed. Tradução Antônio Piquet e Roberto Machado. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2003.

_______.; GUATARRI, Félix. Mil Platôs: Capitalismo e Esquizofrenia 2. Vol. 1. 2. ed. Tradução de Ana Lúcia de Oliveira, Aurélio Guerra Neto e Celia Pinto Costa. São Paulo: Editora 34, 2011.

DEWEY, John. Arte como Experiência. Tradução de Vera Ribeiro. São Paulo: Martins, 2010.

DUARTE JR., João-Francisco. Fundamentos estéticos da Educação. Campinas, SP: Papirus, 1988.

_______. Por que arte-educação? Campinas, SP: Papirus, 1991.

_______. O sentido dos sentidos: a educação (do) sensível. 2000. 233 p. Tese (Doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, SP. Disponível em: http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/253464. Acesso em: 06 jan. 2019.

DUCHAMP, Marcel. O ato criador. In: BATTOCK, Gregory. A nova arte. São Paulo: Perspectiva, 1975. p. 71-74.

FRAYZE-PEREIRA, João A. A dimensão estética da experiência do outro. Pro-posições, São Paulo, v. 15, n. 1 (43), p. 19-25, jan./abr. 2004.

FRAYZE-PEREIRA, João A. Arte, Dor: inquietudes entre Estética e Psicanálise. 2. ed. Cotia, SP: Ateliê Editorial, 2010.

HAAR, Michael. A obra de arte: ensaio sobre a ontologia das obras. Tradução: Maria Helena Kühner. Rio de Janeiro: DIEFEL, 2000. (Coleção Enfoques. Filosofia).

KOHAN, Walter O. O mestre inventor: relatos de um viajante educador. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

KRAUSS, Rosalind. Caminhos da escultura moderna. Tradução: Julio Fischer. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

KRAUSS, Rosalind. Perpetual Inventory. Cambridge, Massachusetts: MIT

Press, 2010.

LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, n. 19, p. 135, jan/abr. 2002.

LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. 5. ed. Tradução: Cristina Antunes e João Wanderley Geraldi. Belo Horizonte: Autêntica, 2015 (Coleção Educação: experiência e sentido).

MALDONATO, Mauro. Passagens do tempo. Tradução: Roberta Barni. São Paulo: Edições SESC SP, 2012.

MEIRA, Marly Ribeiro. O sentido de aprender pelos sentidos. In: PILLOTTO, Silvia Sell Duarte; BOHN, Letícia Ribas Diefenthaeler. Arte/educação: Ensinar e aprender no ensino básico. Joinville, SC: Editora Univille, 2014, p. 53 - 62.

MEIRA, Marly Ribeiro; PILLOTTO, Silvia Sell Duarte. Arte, afeto e educação: a sensibilidade na Ação Pedagógica. Porto Alegre: Mediação, 2010.

PAREYSON, Luigi. Os problemas da Estética. São Paulo: Martins Fontes, 1984.

PAREYSON, Luigi. Os problemas da Estética. São Paulo: Martins Fontes, 1989.

PARSONS, Michael J. Compreender a arte: uma abordagem à experiência estética do ponto de vista do desenvolvimento cognitivo. Tradução: Ana Luíza Faria. Lisboa: Presença, 1992.

PILLAR, Analice Dutra. A educação do olhar no ensino das artes. 6. ed.. Porto Alegre, Mediação, 2011.

PILLOTTO, Silvia Sell Duarte; SILVA, Carla Clauber da. Experiência e amorosidade: abrindo caminhos para a pesquisa. Atos de Pesquisa em Educação. Blumenau, v. 14, n. 1, p.7-28, jan. /abr. 2019. Disponível em: http://dx.doi.org/10.7867/1809-0354.2019v14n1p7-28. Acesso em: 6 jan. 2019.

RICOEUR, Paul. Temps et récit. Paris: Tome II Éditions du Seuil, 1984.

_______. Soi-même comme un autre. Paris: Éditions du Seuil, 1990.

_______. Ética e Moral. Tradução de António Campelo Amaral. Covilhã: LusosoFia, 2011.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível. Tradução: Mônica Costa Nctto. São Paulo: EXO experimental org.; Editora 34, 2005.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível. São Paulo: Editora 34, 2012.

SANTAELLA, Lúcia. Culturas e artes do pós-humano: da cultura das mídias à cibercultura. São Paulo: Paulus. 2003.

SCHILLER, Friedrich. A educação estética do homem. Tradução: Roberto Schwarz e Márcio Suzuki. São Paulo: Iluminuras, 1989.

STAMM, Eliana. Obra s/título, 1984. Escultura em argila terracota.

Published

2021-05-18

How to Cite

Sell Duarte Pillotto, S. . (2021). (Among) ties: the image and the (among) place of/in Aesthetic Education. Mídia E Cotidiano, 15(2), 164-186. https://doi.org/10.22409/rmc.v15i2.48755