Of fake news and fake History

Authors

  • Rosali Fernandez de Souza Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia
  • Rodrigo Aldeia Duarte Arquivo Nacional https://orcid.org/0000-0003-1239-3799

DOI:

https://doi.org/10.22409/rmc.v15i3.50671

Keywords:

Fake News, Fake History, History Communication, History Literacy, Information Literacy

Abstract

This paper presents the Portuguese translation of a compilation of lectures by Professor Jason Steinhauer on the topic of fake news and its correlate, fake History, a concept coined by the author, to account for the strength with which obscurantism has striken and shaped the view on the past and the competence in History of the general public. The article analyzes correlations between the two issues that greatly weaken the public's ability to distinguish false from real information, and proposes a proactive communicative strategy on the part of historians, History Communication, a vital element to fighting the falsifying and unscientific discourse present in today’s main means of diffusion –especially in new technologies, news websites and social media – that uncritically associates History with the past.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosali Fernandez de Souza, Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia

Doutora em Ciência da Informação pela Polytechnic of North London. Pesquisadora titular do Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia - IBICT / MCTI. Professora do Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação IBICT-UFRJ.

Rodrigo Aldeia Duarte, Arquivo Nacional

Servidor do Arquivo Nacional. Doutorando do Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação IBICT-UFRJ.

References

BEZERRA, Arthur. Teoria crítica da informação: proposta teórico-metodológica de integração entre os conceitos de regime de informação e competência crítica em informação. In: BEZERRA, Arthur; et al.. iKritica: estudos críticos em informação. Rio de Janeiro: Garamond, 2019, p. 15-72.

DUDZIAK, Elisabeth. Políticas de competência em informação: leitura sobre os primórdios e a visão dos pioneiros da information literacy. In: ALVES, Fernanda; CORRÊA, Elisa; LUCAS, Elaine (orgs.). Competência em informação: políticas públicas, teoria e prática. Salvador: EDUFBA, 2016. p. 19-50.

FOREIGN POLICY RESEARCH INSTITUTE. A Nation Must Think Before it Acts: Of Fake News and Fake History Disponível em: <https://www.fpri.org/article/2017/06/fake-news-fake-history/>. Acesso em: 26 mai. 2020.

FROHMANN, Bernd. Taking information policy beyond information science: applying the actor network theory. In: ANNUAL CONFERENCE CANADIAN ASSOCIATION FOR INFORMATION SCIENCE, 23, 1995, Edmond, Alberta. Proceeddings... Alberta, 1995.

GONZÁLEZ DE GÓMEZ, Maria Nélida. Novos cenários políticos para a informação. Ciência da Informação, v. 31, n. 1, 2002.

_________________________________________. Regime de informação: construção de um conceito. Informação & Sociedade: Estudos, v. 22, n.3, 2012.

VILLANOVA UNIVERSITY. About Villanova University. Disponível em: <https://www1.villanova.edu/villanova/artsci/lepage/about.html>. Acesso em: 26 mai. 2020.

Published

2021-09-30

How to Cite

Souza, R. F. de, & Aldeia Duarte, R. (2021). Of fake news and fake History. Mídia E Cotidiano, 15(3), 321-338. https://doi.org/10.22409/rmc.v15i3.50671