This is an outdated version published on 2022-01-19. Read the most recent version.

The “Home” as constellation and crossroad: aesthetics and politics on audiovisual experiences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/rmc.v16i1.52133

Keywords:

Audiovisual, Constellations, Crossroads, Experience, Performance

Abstract

This paper proposes a reflection on two ways of approaching the aesthetic experience – here more specifically the audiovisual one – that allow seeing flashes, appearances and multitemporal incorporations: the constellation and the crossroads. For this we start from a constellation of audiovisual works in a cross between life/art – made during the pandemic and also beyond this context –, which have a very strong sign of housing, of relationship through family/community intimacy. Contemplating this stellar myriad, its relationships and the intersections of its stellar points, we propose, from the performances, through the gaps, to point out some gestures of continuity and rupture in the audiovisual bodies – in the bodies of the scene and in the scene – fabulating some of its implications and aesthetic and political legacies for the coming audiovisual universe.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Scheilla Franca de Souza, UFRB

Realiza estágio de pós-doutorado no PPGCOM/UFRB, sob supervisão do Prof. Dr. Jorge Cardoso Filho. Pesquisadora integrante do Grupo de Estudos em Experiência Estética, Comunicação e Artes (GEEECA/UFRB) desde 2018. Doutora em Comunicação e Cultura Contemporâneas pela UFBA em 2017.

Jorge Cardoso Filho, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

Docente do Centro de Artes, Humanidades e Letras da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia e do POSCOM-UFBA. Doutor em Comunicação Social-UFMG. Membro da IASPM - Rama América-Latina e da INTERCOM. Coordena o Grupo de Estudos em Experiência Estética: Comunicação e Artes (GEEECA), cadastrado no CNPq. Bolsista Produtividade do CNPq.

References

Cabe em Um Corpo?”: O Engajamento Espectatorial pela Experiência Familiar/comunitária e Imagens de Libertação. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 44.,2021, Virtual. Anais...Virtual: Intercom, 2021. Disponível em https://portalintercom.org.br/anais/nacional2021/resumos/dt7-ep/francisco-alves-junior.pdf . Acesso em 20 out. 2021.

AUSTIN, John. How to do things with words. 2nd edition. Cambridge/Massachussets: Harvard University Press, 1962.

BOGADO, Angelita; ALVES JUNIOR, Francisco; DE SOUZA, Scheilla Franca. Um estudo sobre performance, dispositivos de regulagem entre formas de vida e formas de imagem no documentário contemporâneo. In: ALMEIDA, G; CARDOSO FILHO, J (Orgs.). Comunicação, estética e política: epistemologias, problemas e pesquisas. Curitiba: Editora Appris, 2020, p. 265-280.

______; SOUZA, Scheilla Franca de; COIMBRA, Ana Luisa de Castro; ALVES JR, Francisco; CIRINO, Lina. Mergulhar e respirar: cinemas do entrelugar em Ceilândia, Contagem, Recôncavo e a experiência indivisível. 2020. In: LIVE 21 | GT5 – CULTURA, COMUNICAÇÃO E ARTES, SENSIBILIDADE E SABERES POPULARES, CONGRESSO INTERNACIONAL DE CULTURAS, 2020, VIRTUA. Disponível em: <https://culturas.cc/congresso2020/16892/>. Acesso em 19 out. 2021.

BRASIL, André. A performance: entre o vivido e o imaginado. In: PICADO, Benjamim; MENDONÇA; Carlos Magno Camargos; CARDOSO FILHO, Jorge. (Org.). Experiência estética e performance. Salvador: EDUFBA, 2014, p. 131-145.

______. Cineastas guardiões: hipótese sobre autoria no cinema indígena. In: ENCONTRO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DOS PROGRAMAS DE PÓS-GRADUAÇÃO EM COMUNICAÇÃO (Compós), 30.; GP COMUNICAÇÃO E EXPERIÊNCIA ESTÉTICA, 2021, Virtual. Anais…: Compós, 2021. Disponível em < https://proceedings.science/compos-2021/trabalhos/cineastas-guardioes--hipotese-sobre-a-autoria-no-cinema-indigena >. Acesso em 10 jan. 2022.

CARDOSO FILHO, Jorge. Objetos, natureza e cultura: uma proposta de abordagem sobre sensibilidades contemporâneas. In: CARDOSO FILHO, J; ALMEIDA, G; CAMPOS, D (orgs). Políticas do sensível: corpos e marcadores de diferença na Comunicação. Belo Horizonte: Fafich/Selo PPGCOM/UFMG, 2020, p. 297-316.

______; GUTMANN, Juliana. Performances como expressões da experiência estética: modos de apreensão e mecanismos operativos. Intexto, Porto Alegre, UFRGS, n. 47, vol. 01, 2019, p. 104-120. Disponível em < https://seer.ufrgs.br/intexto/article/view/81918/53002 >Acesso em 20 jul. 2021.

CORUJA, Paula. Corporalidades produzidas pelo coronavírus: o corpo eletrônico pandêmico. 2020. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÂO, 43., 2020, Virtual. Anais...Virtual: Intercom, 2020. Disponível em: <https://portalintercom.org.br/anais/nacional2020/resumos/R15-2897-1.pdf>. Acesso em 20 out. 2021.

DEWEY, John. Arte como experiência. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

MONDZAIN, Marie-José. Imagem, ícone, economia: as fontes bizantinas do imaginário contemporâneo. Rio de Janeiro: Editora Contraponto, 2013.

OTTE, Georg; VOLPE, Míriam Lídia. Um Olhar Constelar Sobre o Pensamento de Walter Benjamin. Fragmentos. Florianópolis, n. 18 , 2000, p. 35-47. Disponível em < https://periodicos.ufsc.br/index.php/fragmentos/article/view/6415 >. Acesso em 10 jan. 2022.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. São Paulo: EXO/ Editora 34, 2009.

RUFINO, Luiz. Pedagogia das encruzilhadas. Rio de Janeiro: Mórula, 2018.

SIMAS, Luiz Antônio; RUFINO, Luiz. Flecha no tempo. Rio de Janeiro: Mórula, 2019.

______, Luiz Antônio. O corpo encantado das ruas. Rio de janeiro: Civilização Brasileira, 2020.

SOUTO, Mariana. Constelações fílmicas - um método comparatista no cinema. In: In: ENCONTRO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DOS PROGRAMAS DE PÓS-GRADUAÇÃO EM COMUNICAÇÃO (Compós), 28., 2019, Porto Alegre. Anais...Porto Alegre: Compós, 2019. Disponível em <https://proceedings.science/compos-2019/papers/constelacoes-filmicas---um-metodo-comparatista-no-cinema> Acesso em 20 out. 2021.

SOUZA, Scheilla Franca de; CARDOSO FILHO, Jorge. Encruzilhadas Audiovisuais: Experiências Estéticas em Tempos de Pandemia e suas Implicações Políticas. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÂO, 44., 2021, Virtual. Anais...Virtual: Intercom, 2021. Disponível em< https://portalintercom.org.br/anais/nacional2021/resumos/dt7-ep/scheilla-franca-de-souza.pdf>. Acesso em 20 out. 2021.

______. As Ficções de Nós na Filmes de Plástico: reflexividade, intimidade e partilha no cinema brasileiro contemporâneo. Tese (Doutorado em Comunicação e Cultura Contemporâneas), Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2017.

_______; BOGADO; Angelita; ALVES JUNIOR, Francisco. Ela, Ele e Person: Invisibilidades e Resistência no Cinema Brasileiro Contemporâneo. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÂO, 43., 2020, Virtual. Anais...Virtual: Intercom, 2020. Disponível em< https://portalintercom.org.br/anais/nacional2021/resumos/dt7-ep/scheilla-franca-de-souza.pdf>. Acesso em 20 out. 2021.

Published

2022-01-19

Versions

How to Cite

Franca de Souza, S., & Filho, J. C. (2022). The “Home” as constellation and crossroad: aesthetics and politics on audiovisual experiences. Mídia E Cotidiano, 16(1), 43-65. https://doi.org/10.22409/rmc.v16i1.52133