The giant that awakes and goes to the streets: insurgente, aesthetic and symbolic production of Brazilian June Days

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/rmc.v16i3.52938

Keywords:

Social mobilization, Insurgency, Aesthetic, Protest, Space

Abstract

The June 2013 Days in Brazil developed as a social mobilization in a network complexed by socio-spatial, political and media dynamics. It is also worth noting the production of images, expressions and slogans that developed aesthetic meanings for the insurgency that occupied the streets, activating the country territorially. Thus, it is proposed here to focus on these aspects, reflecting the insurgent symbolic and aesthetic production in the June 2013 Days, considering the slogans "come to the street" and "the giant woke up". Initially, the relationship between insurgent practices and aesthetic production is discussed with the support of Rancière. Next, the symbolic production of June 2013 is analyzed, highlighting the two expressions analyzed here. It is also discussed the relations amongst aesthetic and collective action onto social mobilization. The variety of guidelines. the multiplicity of actors and the multiscalarity of the territorialities of insurgency produced multivectorial aesthetic designs, catalyzed by the corpographic performance of hybrid mobilization, between agencies and on and off-line potentials. An aesthetic sharing was produced in line with the volatile multitudinous character of the event-phenomenon of 2013 June.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gustavo Souza Santos, Centro Universitário FIPMoc (UNIFIPMoc)

Doutor em Desenvolvimento Social e mestre em Geografia pela Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes). Docente do Centro Universitário FIPMoc (UNIFIPMoc). Coordenador do POP - Grupo de Pesquisa em Imagem, Comunicação e Cultura.

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa, Portugal: Edições 70, 2007.

BARROS, M. Os idiomas misturados vindos da rua. In: GONÇALVES, M. (Org.) As jornadas de junho: os significados do retorno das manifestações de massa no Brasil. Recife: Ed. do Organizador, 2014. p.60-66.

CARRASCOZA, J. A. Do caos à criação publicitária: processo criativo e ready-made na Publicidade. São Paulo: Saraiva, 2008.

CARTER, P. Living in a new country: history, travelling and language. Londres: Faber and Faber, 1992.

DUARTE, M. Y. M. Estudo de caso. In: DUARTE, J.; BARROS, A. (Org.). Métodos e técnicas de pesquisa em Comunicação. 2. ed. São Paulo: Editora Atlas, 2015. p. 215-235.

FLÁVIO, L. C. Por uma Geografia com poesia. Revista GeoUECE, Fortaleza, v. 8, n. 15, p. 8-22, jul./dez. 2020.

LEFEBVRE, H. La producción del espacio. Madrid: Capitán Swing, 2013.

LEPECKI, A. Coreopolítica e Coreopolícia. Ilha (Revista de Antropologia), Floria- nópolis, v. 13, n. 1, p. 41-60, jan./jun. (2011) 2012.

LIMA, M. C. O som e a fúria das ruas. In: GONÇALVES, M. (org.) As jornadas de junho: os significados do retorno das manifestações de massa no Brasil. Recife: Ed. do Organizador, 2014. p.117-128.

MARTÍN-BARBERO, J. Dos meios às mediações: comunicação. cultura e hegemonia. 2. ed. Tradução de Ronald Polito e Sérgio Alcides. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2001.

MONDAINI, M. O especialista e os protestos de junho: a edição da cacofonia das ruas. In: GONÇALVES, M. (Org.) As jornadas de junho: os significados do retorno das manifestações de massa no Brasil. Recife: Editora do Organizador, 2014. p.32-40

NASCIMENTO, S. A cidade no corpo. Diálogos entre corpografia e etnografia. Ponto Urbe, São Paulo, n. 19, p. 1-13, 2016.

O ESTADO DE SÃO PAULO. Protestos dão fôlego à reforma política na câmara. Política. São Paulo: Grupo Estado, 24 jun. 2013. p. 7.

O GLOBO. Redes sociais dão o tom da "revolta do vinagre". País. Rio de Janeiro: Grupo Globo, 18 jun. 2013. p. 9.

RANCIÈRE, J. A partilha do sensível: estética e política. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2009a.

RANCIÈRE, J. A estética como política. Devires, Belo Horizonte, v. 7, n. 2, p. 14-36, jul./dez. 2010.

RANCIÈRE, J. O espectador emancipado. São Paulo: Martins Fontes, 2012.

RANCIÈRE, J. O inconsciente estético. São Paulo: Editora 34, 2009b.

SANTOS, G. S. Espaços de insurgência e citadinidade: novas práticas, estéticas, performances e gramáticas de mobilizações sociais em rede, a partir das Jornadas de Junho. 2021. 333f. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-graduação em Desenvolvimento Social, Universidade Estadual de Montes Claros, Montes Claros, 2021.

SANTOS, G. S.; CUNHA, M. G. C. As Territorialidades Insurgentes do Gigante Desperto: Jornadas de Junho de 2013 no Brasil e suas Dinâmicas Territoriais. Revista do Departamento de Geografia, São Paulo, v. 35, p. 37-48, 24 jul. 2018a.

SANTOS; G. S.; CUNHA, M. G. C. C.; PEREIRA, A. M. Na rua e na memória: junho de 2013 e as dinâmicas anamnésicas. Perspectiva Geográfica, Marechal Cândido Rondon, v. 13, n. 19, jul./dez. 2018.

SANTOS, G. S.; CUNHA, M. G. C. C. "Não é por R$ 0,20, é por direitos": dinâmicas de insurgência nas Jornadas de Junho de 2013 no Brasil. Caminhos de Geografia, Uberlândia, v. 20, n. 69, p. 94-110, jan./mar. 2019.

SILVA, R. R.; MARTINS, B. G. A emergência do cartaz nas Jornadas de Junho: excesso de palavras e políticas da escrita insurgente. Mídia e Cotidiano, Rio de Janeiro, v. 12, n. 3, p. 142-162, dez. 2018.

SILVA, T. T. Ativismo digital e imagem. Estratégias de mobilização e engajamento em rede. Jundiaí: Paco Editorial, 2016.

Published

2022-09-21

How to Cite

Santos, G. S. (2022). The giant that awakes and goes to the streets: insurgente, aesthetic and symbolic production of Brazilian June Days. Mídia E Cotidiano, 16(3), 216-236. https://doi.org/10.22409/rmc.v16i3.52938